CMYK, RGB, PANTONE ? różnice w przestrzeniach barw

CMYK, RGB, PANTONE ? różnice w przestrzeniach barw

Różnice w przestrzeniach kolorystycznych sprawiają, że to co widzimy na ekranie komputera czy telefonu może różnić się od tego, jak zostanie to wydrukowane. Przygotowując materiały do publikacji należy wiedzieć, czy będziemy dany projekt jedynie wyświetlać na ekranach czy będziemy go drukowali. A może decydujemy się na obydwie drogi? Podstawowe różnice sprawiają, że trzeba zwracać uwagę na najmniejsze szczegóły! Pamiętajmy o możliwości tego, że ten sam odcień błękitu czy zieleni, może wyglądać zupełnie różnie na różnych papierach, a tym bardziej wyświetlany na ekranach. Do czego przewidziana jest każda z tych przestrzeni barw?

katalogi firmowe

Po co rozróżniamy przestrzenie barw?

Rozróżniając sposoby publikacji (cyfrowej lub drukowanej) ? musimy pamiętać o technikach, które są do tego wykorzystywane. Ekrany, które wyświetlają grafikę ? świecą ? wtedy widzimy barwę białą. Kiedy są zgaszone ? widzimy brak światła ? czyli czerń. Naturalne białe światło składa się z całego spektrum barwnego. Tak działa np. oświetlenie sceniczne. Wypadkowa reflektorów dających światło różnych kolorów dąży do bieli. Na tej zasadzie działa system barw RGB. Opisuje addytywne mieszanie barw, dające w rezultacie kolor biały. Z kolei system barw CMYK przewidziany do druku opisuje subtraktywne mieszanie barw. Subtraktywne oznacza ?odejmujące?. Poszczególne warstwy kolorów mieszają się ze sobą zasłaniając światło. Wypadkowa mieszanych farb dąży do czerni.

Aby maksymalnie upodobnić do siebie efekty uzyskiwane w obydwóch sposobach publikacji stosujemy te dwa systemy. Minimalizując problemy w zakresie reprodukcji barwy, możemy próbować uzyskać jak najbardziej podobne efekty wydruku i wyświetlania tej samej grafiki. Który system barw jest odpowiedni do twoich potrzeb? Sprawdź, czytając dalej!

RGB to przestrzeń barwna ekranów

Ekrany składają się z tysięcy pikseli. Każdy z nich składa się z diod w trzech kolorach RGB. Gdy świecą wszystkie trzy naraz ? widzimy białe światło. Wyświetlanie odcieni kolorów zależy od intensywności świecenia poszczególnych diod. RGB dotyczy wyświetlania barw na ekranach. To skrót od pierwszych liter angielskich nazw kolorów. R – red (czerwony), G – green (zielony), B – blue (niebieski). To kolory podstawowe, które po zmieszaniu dają barwę białą. Można to zobaczyć w dużym przybliżeniu np. na ekranie telefonu, tableta lub komputera. Należy pamiętać, że farby drukarskie nie odwzorują np. fluorescencyjnej zieleni. Ta wyświetlana na ekranie wydaje się być bardziej rażąca właśnie ze względu na to, że ekran świeci! Dlatego właśnie rozróżniamy te systemy kolorystyczne, które sięgają różnych zakresów dostępnych w nich odcieni barw.

CMYK ? obowiązuje w poligrafii

Poligrafia ? drukarnie! To najczęściej stosowana przestrzeń barwna w druku. Opiera się na mieszaniu subtraktywnym, o którym była mowa już wcześniej. To zasada, której uczyliśmy się jako dzieci. Każdy przecież wie, że żółty zmieszany z niebieskim daje w efekcie kolor zielony! Skala CMYK bierze swoją nazwę od pierwszych liter podstawowych kolorów farb drukarskich. C – cyan (niebieski), M – magenta (czerwono- -różowy) i Y – yellow (żółty). K oznacza czerń (blacK). Inne wyjaśnienie mówi o czerni jako o kolorze kluczowym, stąd K – key color. Można powiedzieć, że odpowiednikiem pikseli wyświetlanych na ekranach, w druku jest raster. To drobne kropeczki kolorów nadrukowywane obok siebie, tworzące wrażenie plam kolorów. Mieszanie kolorów odbywa się podczas drukowania. Farby drukarskie są nakładane w kolejnych warstwach poszczególnych kolorów. Ważne, by przygotowując plik do druku pamiętać o ustawieniu przestrzeni barw właśnie na CMYK. Dzięki tego unikniemy rozczarowań w postaci dziwnych odcieni, których się nie spodziewaliśmy. Najlepiej przed drukiem wykonać dodatkowo proof, tj. druk próbny, który sprawdzi, jak drukują się ustawione kolory.

PANTONE ? czyli rozwiązanie problemu odwzorowania barwy

Innym systemem stosowanym przy tworzeniu materiałów drukowanych jest PANTONE. To nazwa firmy produkującej gotowe farby, których odcienie nie powstają w wyniku nakładania kolejnych warstw kolorów. Są gotowymi specjalnymi mieszankami, które niezależnie od tego jaka drukarnia będzie je drukować, zawsze powinny wyglądać tak samo! PANTONE wykorzystuje się również w przypadku stosowania kolorów specjalnych, takich jak złoto, srebro, innych odcieni metalicznych czy elektryzującego pomarańczowego lub fioletowego… czyli takich barw, których nie osiągniemy przy stosowaniu jedynie farb CMYK. System PANTONE sprawdza się idealnie do druku materiałów korporacyjnych, ponieważ dzięki niemu wybrany odcień koloru firmowego będzie zawsze taki sam! Pułapką stosowania tego systemu jest cena wykorzystania farb. Muszą bowiem one być specjalnie dopasowane do konkretnego zamówienia, co znacznie zwiększa koszty takiej produkcji. Z pewnością PANTONE przydatny jest przy druku wielkich nakładów. Należy uważać by niepotrzebnie nie stosować nadmiernej ilości odcieni ze skali PANTONE i ewentualnie ?rozcmykować? je przed wysyłką do drukarni.

Czy wiesz już co jest dla ciebie najlepsze?

Wiedzę najlepiej przetestować w praktyce! Nierzadko zdarzają się takie projekty, które publikuje się dwoma kanałami! Broszura może być przygotowana zarówno do druku, jak i równocześnie do wyświetlania na ekranach. Wystarczy tylko przygotować dwa pliki w dwóch przestrzeniach barwnych! Trochę praktyki i wszystko stanie się jasne! Jeśli myślisz o przygotowaniu własnych materiałów, ale nie czujesz się na siłach jeśli chodzi o przygotowanie do publikacji, nie wiesz jaką przestrzeń kolorystyczną wybrać, martwisz się, że coś pójdzie nie tak… powierz to nam! W Studiu Graficznym Fesido projektanci zajmują się rozwiązywaniem tych problemów i wątpliwości na codzień. Doskonale wiedzą, na czym polegają różnice w przestrzeniach barwnych ? dlatego możesz im zaufać i spać spokojnie!