Co powinien
zawierać
brandbook?

Chaos w jakimkolwiek wymiarze zdecydowanie nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Nie inaczej jest w przypadku zarządzania wizerunkiem marki. Konieczne jest zaprowadzenie porządku w sferze komunikacji i skoordynowanie wszystkich działań. Pomocnym narzędziem w tej materii może okazać się księga znaku. Dzięki niej wyznaczysz odpowiedni kierunek i ograniczysz zakres działań o charakterze doraźnym. Przekonaj się, co to jest brandbook i w jaki sposób może Ci pomóc.

Brandbook ? co to?

Brandbook to dokument służący do utrzymania spójności wizerunkowej marki. Jest to zbiór wytycznych dotyczących sposobu prezentowania firmy, jej wartości, cech charakterystycznych oraz wykorzystywanych elementów graficznych.

Tytułowy dokument może być też określany jako logo book, ponieważ w dużej mierze skupia się właśnie na wnikliwym przedstawieniu właściwości
i zastosowania logotypu. Na tym jednak nie kończy się lista informacji zawartych w treści dokumentu.
Brandbook uwzględnia również kwestię stosowania kolorów, czcionek czy też stylów graficznych w komunikacji. Dzięki temu wszyscy pracownicy oraz partnerzy biznesowi mają jasno określone wytyczne. W konsekwencji utrzymanie jednolitego wizerunku we wszystkich kanałach komunikacji staje się też prostsze. Można powiedzieć zatem, że przedstawiony dokument sprawdza się jako swoisty brand manual, czyli instrukcja zarządzania wizerunkiem danej marki.

Dlaczego brandbook jest przydatny?

Mogłoby się wydawać, że wytyczne dotyczące logotypu i kolorów widać na pierwszy rzut oka po wejściu na stronę firmową. Dlaczego warto pogłębić tę analizę poprzez opracowanie brandbooka? Utrzymanie spójnego wizerunku marki.

    Brandbook

    określa zasady dotyczące sposobu prezentowania marki z uwzględnieniem wszystkich elementów. Zakres przedstawionych wytycznych jest znacznie szerszy niż logo i kolory. Pojawiają się też wzmianki o czcionkach, oprawie graficznej, wielkości poszczególnych elementów. Słowem, w treści znajdziesz cały niezbędny zasób informacji w pigułce.

    Budowanie więzi z klientami

    Jeśli zachowujesz konsekwencję w prowadzeniu swojej komunikacji, również na płaszczyźnie wizualnej, dajesz klientom szansę na przyzwyczajenie się do Twojej identyfikacji. To z kolei może stworzyć przestrzeń do budowania trwałych relacji biznesowych.

    Zwiększenie skuteczności działań marketingowych

    Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że Twoja firma jest znacznie korzystniej postrzegana. Z takiej pozycji będzie Ci łatwiej zawalczyć o zwiększenie liczby konwersji wyrażanych w dowolnej formie.

    Zwiększenie rozpoznawalności marki

    Spójny i konsekwentny wizerunek świadczy o profesjonalizmie i porządku panującym w danej organizacji. Takie cechy mogą zadziałać jak magnes na potencjalnych klientów. Przy okazji jesteś w stanie znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki i poszerzyć jej świadomość w branży.

    Ułatwienie pracy profesjonalnym grafikom

    Księga znaku niezwykle przydaje się, gdy korzystasz z usług podwykonawców. Wówczas dysponujesz gotowym dokumentem, który wystarczy przesłać, aby wyczerpać temat. Nie musisz poświęcać czasu na dokładne tłumaczenie wytycznych dotyczących zastosowania poszczególnych elementów identyfikacji wizualnej. Przedstawiciele studia graficznego mogą w każdej chwili zerknąć do arkusza, aby znaleźć precyzyjne wskazówki.

    Brandbook ? przykłady zastosowania

    Co do zasady brandbook nie musi być opracowany z myślą o konkretnej sytuacji. Stanowi on po prostu solidny punkt odniesienia, który przydaje się jako drogowskaz w codziennych działaniach. Może po prostu leżeć na biurku i czekać, gdy zajdzie potrzeba, aby po niego sięgnąć. Poza organicznymi działaniami można jednak wskazać szereg sytuacji, gdy brandbook okazuje się szczególnie potrzebny. Zapoznaj się z poniższymi przykładami:

    Brandbook

    Brandbook – może wspomagać wprowadzenie nowej marki na rynek. W dokumentacji zostaną zawarte zasady dotyczące prezentacji. To umożliwi utrzymanie spójnego wizerunku marki i zwiększenie rozpoznawalności już od samego debiutu.

    Rebranding – Gruntowna zmiana wizerunku stanowi skomplikowaną operację, zwłaszcza dla dojrzałych marek. Brandbook pomoże Ci w skoordynowany sposób przebrnąć przez cały proces.

    Współpraca z partnerami biznesowymi Gdy podejmujesz kooperację z podwykonawcami, wystarczy udostępnić im gotową księgę znaku, aby ustalić zasady postępowania z Twoim wizerunkiem. W treści znajdują się wszystkie niezbędne wytyczne, które pozwolą na utrzymanie spójnej komunikacji w sferze wizualnej.

    Zarządzanie marką – Księga znaku przydaje się we wszystkich przełomowych momentach. W takich okolicznościach pojawia się wiele nowych kwestii do dopilnowania. W związku z tym przydaje się solidne oparcie w postaci wytycznych, które uchronią Cię przed popełnieniem choćby drobnych wpadek.

    Wprowadzenie nowych produktów lub usług – Podobnie jak w przypadku debiutu nowej marki, brandbook może się przydać również przy okazji zaprezentowania nowego segmentu oferty. Wszystkie produkty bądź usługi muszą być niezwłocznie opatrzone szatą graficzną związaną z identyfikacją wizualną. Jest to szczególnie istotne, gdy prowadzisz sprzedaż detaliczną i musisz, np. przygotować opakowania na potrzeby premierowych produktów.

    Z jakich elementów powinien składać się brandbook?

    Gdy przymierzasz się do opracowania swojej pierwszej księgi znaku, przyda Ci się zarys przykładowej struktury takiego dokumentu. W ten sposób nie pominiesz żadnych kwestii, które powinny znaleźć się w treści. Poza tym warto też zapoznać się z wytycznymi, jeśli zlecasz podwykonawcom wykonanie brandbooka. W ten sposób będziesz w stanie bacznie obserwować bieżące postępy. Przekonaj się zatem, co to jest brandbook w kompletnym wydaniu.

      Logo

      Fundament księgi znaku stanowią wytyczne dotyczące sposobu prezentacji logotypu. Zwróć uwagę na rozmiar, kolory, proporcje, odstępy i zasady stosowania na zmiennym tle. Zwykle brandbook zawiera też wersje logo do wykorzystania w różnych sytuacjach, np. w druku, internecie czy też przy okazji tworzenia gadżetów reklamowych.

      Fonty

      Księga znaku stanowi doskonałe miejsce do przedstawienia kompleksowych wytycznych z zakresu typografii. Umieść stosowne informacje dotyczące rodzaju, rozmiaru i kroju wykorzystywanych czcionek. Wspomnij też o sposobie ich używania w różnych sytuacjach.

      Sposób komunikacji

      Nie zaszkodzi też wspomnieć o wskazówkach dotyczących nawiązywania i podtrzymywania relacji z klientami. Zawrzyj informacje dotyczące języka komunikacji, przyjmowanego tonu, a także formy przekazu. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby zaznaczyć, w jaki sposób zasady mogą zmieniać się w zależności od kanału komunikacji. W końcu każde medium posiada nieco inną grupę odbiorców, do której dostosowujesz przekaz.

      Kolorystyka

      Kluczową kwestią w tym segmencie są kody kolorów tworzących identyfikację wizualną. Możesz uwzględnić systemy CMYK, RGB, HEX czy też Pantone. Uwzględnienie poszczególnych modeli zależy od Twoich preferencji.

      l

      Grafika

      Warto sporządzić również wyczerpującą instrukcję przedstawiającą zasady kreowania oprawy graficznej. Wspomnij o podejściu marki do wykorzystania ilustracji, fotografii, wzorów oraz innych elementów wizualnych. Zazwyczaj brandbook zawiera też wskazówki, którymi należy się posiłkować podczas tworzenia nowych kreacji.

      Opis marki

      Nie musisz ograniczać się do przedstawienia elementów związanych z warstwą wizualną. Warto stworzyć kompleksowy brand manual, który uwzględni również inne kwestie związane z tożsamością firmy. Możesz zatem opowiedzieć o historii, misji, celach, filozofii i wartościach. Opis powinien być jak najbardziej precyzyjny i szczegółowy, aby każdy pracownik mógł skorzystać z niego w razie potrzeby.

      Przykłady zastosowania

      Nie poprzestawaj na samej teorii. Warto wprowadzić odrobinę przykładów praktycznych zastosowań. Osadzenie wytycznych w konkretnym kontekście pomoże odbiorcom księgi znaku właściwie zinterpretować wszystkie zamieszczone instrukcje. Możesz w tym miejscu posłużyć się materiałami reklamowymi, broszurami, ulotkami, stroną internetową czy też prezentacjami multimedialnymi.