Co to jest i dlaczego warto wybrać hot-stamping?
Co to jest hot-stamping?
Uszlachetnienie wydruku przez dodanie do niego elementów metalicznych sprawia, że jest on lepiej odbierany przez klientów. To działanie staje się coraz popularniejsze, gdyż materiały firmowe wyglądają wówczas szykownie i elegancko. Tego typu elementy widuje się również na opakowaniach ekskluzywnych produktów czy okładkach droższych książek. Czym jest hot-stamping i jaką rolę spełnia w produkcji materiałów reklamowych?
Krótki opis zastosowanej technologii
Nazywa się go również hot-printem lub termodrukiem, co ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Człon związany z wysoką temperaturą odnosi się bezpośrednio do nanoszenia na wydruk wytłoczeń na gorąco, które pozwalają w ten sposób uzyskać efekt wizualnej metalizacji konkretnych elementów. Nośnikiem w tym procesie jest specjalna folia, którą stempel lub matryca o wybranym kształcie nanosi wzór na wybrany materiał. Jej kolor oraz struktura odpowiadają za efekt końcowy termodruku.
Wykorzystuje się go w pracy z drewnem, tkaninami czy plastikiem. Jednak z naszego punktu widzenia najważniejszym jego zastosowaniem jest uszlachetnianie wydruków na papierze i tekturze.
Hot-stamping ? jakie daje efekty?
Z pewnością duża część czytelników zna efekty hot-printu. Dość często widujemy je w drogeriach podczas zakupu kosmetyków czy podczas wyboru zapakowanych fabrycznie prezentów.
Należy w tym miejscu podkreślić, że zabieg daje trwały i estetyczny akcent stylistyczny. Przykładowo, wybierając z naszej oferty projekt wizytówki z hot-stampingiem, klient może wybrać wytłoczenie w kształcie firmowego logo. Dzięki temu od razu przyciągnie ono uwagę, zapadając w pamięć na dłużej.
Termodruk jest przyjazny dla środowiska, a przy tym stosunkowo prosty do wykonania. Zastosowanie tłoczenia sprawia, że nawet po uszkodzeniu warstwy kolorystycznej na materiale pozostaje charakterystyczne i widoczne gołym okiem wgłębienie.
Jakie folie wykorzystuje się w hot-stampingu?
Od ich rodzaju przede wszystkim zależy efekt końcowy. Dobiera się je nie tylko pod kątem koloru, ale także detalu, który ma nadać odpowiedni wygląd. Do dyspozycji klientów są następujące typy folii do hot-stampingu:
- pigmentowe ? charakteryzują się pełnym kryciem kolorem, występują w wariantach matowych i błyszczących;
- metaliczne ? są produkowane w różnych odcieniach srebra i złota, podobnie jak pigmentowe można wybierać między matem a połyskiem (rzadko pojawia się półmat);
- perłowe ? dostępne w wielu kolorach, wyróżniają się subtelną przezroczystością;
- dyfrakcyjne ? to szczególna odmiana folii do hot-stampingu, która pozwala uzyskać powierzchnię mieniącą się w świetle według fabrycznych lub indywidualnie dobieranych efektów holograficznych.
Czego unikać przy termodruku?
Po pierwsze, nie powinno się łączyć kilku warstw wykonanych w technologii hot-stampingu. Ze względu na wysoką temperaturę podczas nanoszenia wzoru na papier może dojść do uszkodzenia jednej z nich. Należy też unikać ich łączenia z lakierami wybiórczymi.
Po drugie, do projektów graficznych nie należy używać drobnych elementów oraz małych czcionek. Wówczas wszystko się będzie zlewać, przez co termodruk będzie całkowicie nieczytelny.
Po trzecie, powinno się unikać wykonywania hot-stampingu na krawędziach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Niewielka niedokładność podczas produkcji lub nawet zwyczajne użytkowanie może doprowadzić do oderwania się folii od papieru.
Hot-stamping ? praktyczne zastosowanie
Oprócz wizytówek, w naszej ofercie znajdują się także inne, liczne produkty, gdzie hot-stamping doskonale spełnia swoją rolę. Warto zacząć od certyfikatów na zamówienie. Tutaj metalizowane elementy mogą stanowić świadectwo autentyczności, które jest bardzo trudne do podrobienia w domowych warunkach. Dodatkowo beneficjent certyfikatu ma wówczas wrażenie, że dostaje estetyczny dokument wykonany z dbałością o detale.
Podobny efekt materiału reklamowego premium możemy stworzyć na projektach katalogów firmowych. Zabieg ten przypomina zdobienie okładek książek. Dzięki hot-stampingowi można podkreślić dowolny element okładki, nadając jej przy tym ekskluzywny charakter. Starannie przygotowana oferta reklamowa daje kontrahentom poczucie poważnego podejścia do kwestii współpracy.
Dlaczego warto wybrać hot-stamping?
Ten proces gwarantuje doskonały stosunek jakości do ceny. Jest dość tani, a nadaje wybranemu materiałowi firmowemu cechy premium. Nawet niewielki detal w postaci złotego, srebrnego lub po prostu błyszczącego elementu wpłynie pozytywnie na odbiór materiałów reklamowych przez potencjalnych klientów firmy.