Co to jest infografika? Jak tworzyć kreatywne infografiki?

Infografika – co to znaczy?

Aby udzielić odpowiedzi na tytułowe pytania, zastanówmy się nad definicją pojęcia „infografika”. Według wielu źródeł najprostszym wyjaśnieniem tego pojęcia jest określenie infografiki jako wizualizacji informacji. To sztuka atrakcyjnej prezentacji danych i treści. Tworzenie infografik to ubieranie słów w obrazy. Jej zadaniem jest przedstawienie treści w czytelny i przystępny dla odbiorcy sposób. To kreowanie formy nadawanego komunikatu w taki sposób, by mógł być odczytany z możliwie największą powtarzalnością.
Dobrze zaprojektowana infografika wyklucza błędy i dowolność w interpretacji przedstawianych danych.
Ma za zadanie przykuć uwagę oglądającego i umożliwić mu zapoznanie się z jej zawartością w krótkim czasie.
Infografika czasami nazywana jest wizualizacją danych, projektowaniem informacji (z ang. information design) czy budowaniem ich architektury. Oznacza to, że kluczowe podczas projektowania infografiki jest postawienie na klarowność i czytelność. Proces jej tworzenia polega na odnajdywaniu zależności pomiędzy konkretnymi danymi oraz ustalaniu hierarchii ich ważności.

Jakie są kluczowe cechy infografiki?

• grafika informacyjna przedstawia syntezę informacji
• jej celem jest przedstawienie treści w prosty i przystępny sposób
• powinna być czytelna dla obranej grupy odbiorców bez względu na różne ograniczenia,
np. językowe czy związane ze sposobem widzenia barw
• infografika ustala hierarchię danych i pozwala na ich szybkie porównanie
• zadaniem projektanta infografik jest wizualne przedstawienie informacji o różnym stopniu skomplikowania jako czytelnej wizualizacji danych
• zakłada się, że warto by główną część infografiki stanowiły elementy graficzne, a nie tekst
• graficzne przedstawienie informacji znacznie skraca czas ich przyswajania.

Jednym z punktów, które nie są obowiązkowe i nie definiują infografiki jako takiej, lecz zdecydowanie podnoszą jej wartość, jest zwrócenie uwagi na elementy, które pozwolą, by infografika zapadała w pamięć odbiorcy. Co najlepiej zapamiętujemy? Zdecydowane
i dynamiczne, ale uporządkowane układy – to pewny klucz do sukcesu!

W studiu graficznym Fesido stawiamy na atrakcyjność wizualną, popartą przemyślanymi rozwiązaniami, dlatego infografiki, które projektują graficy z naszego zespołu, mogą stać się świetnym uzupełnieniem Twojej prezentacji czy katalogu!

Z czego składa się infografika?

Przede wszystkim oglądając infografikę, powinniśmy wiedzieć, czego dotyczy. Pierwszym ważnym elementem takiego opracowania graficznego jest tytuł. Najlepiej jeśli jest zwięzły i dokładnie opisuje zadanie infografiki. Ponieważ celem infografiki jest przede wszystkim funkcja informacyjna, warto zadbać o to, by jej tło nie przeszkadzało w poprawnym odczytaniu danych. Zazwyczaj wybiera się stonowane lub kontrastujące jednorodne plamy barwne. Tworzenie infografiki opiera się głównie na elementach graficznych takich jak ikony, piktogramy i inne mniejsze projekty, które powinny być jasno opisane. Dzięki temu atrakcyjność wizualna nie będzie zaburzała przydatności takiej wizualizacji.

To mi nie wystarcza – co z pytaniem „Jak zrobić infografikę”?

Zacznijmy od tego, że „jak zrobić infografikę” wie każdy. Wystarczy zamiast słów, używać obrazów, bo przecież to „info z grafiką” :). Natomiast to, jak ją zaprojektować – to już wyższa szkoła jazdy! Projektowanie różni się od „robienia” rzeczy tym, że zakłada przemyślany proces projektowy. Nie wystarczy usiąść, narysować kilka wykresów i uznać to za skończony projekt. Najpierw trzeba się zastanowić, po co robimy infografikę. Czy nie łatwiej byłoby wysłać komuś już gotowy arkusz kalkulacyjny z uzupełnionymi szczegółowymi danymi? Łatwiej być może dla nadawcy, ale wyobraźmy sobie siebie po drugiej stronie. Gdybyśmy dostali kilkustronicowy raport ciągłego tekstu z tysiącami cyferek… Przyznaj, że trudno byłoby to wszystko „ogarnąć” jednym spojrzeniem. Wiesz już, że infografika pozwala przyswoić dużą ilość informacji i zrozumieć skomplikowane zależności pomiędzy nimi w stosunkowo krótkim czasie.

 

A co jeśli dostałbyś infografikę uzupełnioną o opisy w zupełnie obcym Ci języku? Widzisz skalę i proporcje poszczególnych elementów, ale nie wiesz, co opisują. Niestety, taka infografika nie będzie przydatna dla wszystkich. Dobrze więc jest, by na samym początku zastanowić się, do kogo kierujemy swój przekaz.
Celnie obrana grupa docelowa pozwoli przyspieszyć dalszą pracę, ograniczając wybór nieadekwatnych
środków wyrazu. Warto też, by na tym przykładzie zastanowić się, jak wiele informacji powinno być opisanych słownie. Może zamiast długiej legendy wystarczyłyby ciekawe ikony?

Kolejnym etapem projektowania infografiki, jest zbieranie danych i określenie ich hierarchii. Trafnie wskazany temat i dobrze zbudowana architektura informacji sprawią, że infografika będzie czytelna. W tym kroku powinniśmy również zdecydować o formie przedstawienia zebranych materiałów. Czy będzie to mapa, wykres, a może diagram? To, jakiego rodzaju narzędzie i układ wybierzesz, będzie miało niebagatelny wpływ na odbiór Twojego projektu. Pamiętaj, że kolory, kształty i wzory mogą pomóc Ci wyróżnić
najważniejsze elementy. Nie warto jednak decydować się na ich zbyt dużą ilość, ponieważ mogą przytłoczyć i wprowadzić chaos informacyjny. Zagraj w skojarzenia! – odpowiednie barwy dobierz do oznaczanych pojęć, np. woda – niebieski, trawa – zielony. Wybierz swój motyw przewodni i bądź konsekwentny.

Kiedy mówimy o wyglądzie i kolorach, wskazane jest, by pamiętać o wizerunku swojej marki. Jeśli projektujesz infografikę na jej potrzeby, zastosuj wybrane kolory firmowe. Poprawi to jej rozpoznawalność i pomoże odbiorcy podświadomie przypisać wartościową dawkę wiedzy zawartej w infografice do Twojego biznesu! Poszukaj inspiracji i staraj się nie powtarzać wyeksploatowanych już pomysłów. Postaw na oryginalność i nutkę kreatywności. Pamiętaj jednak, że tworzenie infografiki powinno opierać się na jej
użyteczności. Wizualizacja danych niekoniecznie musi konkurować o miano wspaniałego dzieła sztuki.
Podczas projektowania infografiki trzeba mieć na uwadze wiele zależności. Staraj się skoncentrować na jednym temacie. Nie musisz od razu omawiać wszystkich zagadnień. Nie upychaj zbyt dużych ilości danych. Postaraj się, by infografika była łatwa do udostępniania. Zastanów się nad tym, jak będzie prezentowana. Zadbaj o czytelność przez stosowanie odpowiedniej skali elementów i stopnia pisma. Możesz spróbować zaskoczyć swoich odbiorców. Wymyśl taki tytuł, który dobrze opisze zawartość projektu, ale
nie zdradzi od razu wszystkich szczegółów i wniosków.

Jaka powinna być kreatywna infografika?
15 Wskazówek

Dzięki tym poradom wiesz już „jak zrobić infografikę”, która będzie profesjonalnie przygotowana.

Czas na krótkie podsumowanie i kilka dodatkowych wskazówek!

1. Skoncentruj się na jednym temacie. Wymyśl ciekawy tytuł.

2. Zastanów się nad zadaniem, które ma spełniać Twoja infografika.

3. Nie opracowuj nadmiernej ilości danych.

4. Obierz przemyślaną grupę docelową.

 

5. Jako priorytet postaw sobie funkcję informacyjną.

6. Wybierz odpowiednie środki wyrazu. Zminimalizuj objętość informacji tekstowych.

7. Zadbaj o czytelność, skalę
i proporcje poszczególnych elementów graficznych i opisów.

8. Ustal kolejność czytania przedstawianych informacji i ich hierarchię.

9. Nie bój się pustych przestrzeni – to miejsce na krótki oddech.

10. Jeśli odnosisz się do zewnętrznych opracowań, zawsze podawaj źródło informacji.

11. Stosuj wyróżnienia kolorystyczne w odpowiedniej ilości.

12. Szukaj inspiracji, starając się być oryginalnym. Intuicyjne skojarzenia zapadają w pamięć!

13. Określ paletę używanych kolorów i bądź konsekwentny.

14. Zastanów się nad sposobem prezentacji infografiki.

15. Spróbuj zaskoczyć odbiorców. Pozwól im szybko zapoznać się z tym, co chcesz im przekazać!