Co to jest proof cyfrowy? Praktyczne rady!

Wydrukowanie całego nakładu danego materiału reklamowego, takiego jak wizytówki, ulotki czy plakat, bez sprawdzenia poprawności kolorystycznej to duże ryzyko. Monitory są tylko wyświetlaczami, więc może się zdarzyć, że nieco przekłamują barwy. Zamiast nadmiernego pośpiechu warto jest poświęcić dodatkowy dzień lub dwa na tzw. proof cyfrowy. Czym jest i dlaczego się go wykonuje?

Co to jest proof cyfrowy?

Druk wykonywany na specjalnie przygotowanych materiałach, który jest czymś w rodzaju wzornika dla nakładów seryjnych. Jego najważniejsze zadanie to dokładne odwzorowanie barw, które pojawią się na wydruku końcowym. To także doskonały moment na sprawdzenie, czy w projekcie nie ma żadnych błędów graficznych oraz literówek. Dużo łatwiej zauważyć je na papierze, gdyż wzrok przyzwyczajony do pracy przy komputerze ma skłonności do przeoczania niektórych szczegółów.

Różnice kolorystyczne między ekranem a wydrukiem wynikają w dużej mierze z technologii ich działania. Ekrany LCD emitują światło w formacie RGB, natomiast do druku wykorzystywany jest standard CMYK. Ścisłe trzymanie się barw ma szczególne znaczenie dla księgi znaku, gdzie są jasno określone elementy identyfikacji wizualnej marki.

Wykorzystany przy proofie kolorystycznym papier prezentuje najwyższą jakość. Stąd bierze się lwia część ceny takiego druku, gdyż materiał musi reprezentować czystą biel. Maszyny drukarskie są ustawiane dokładnie tak, jak będzie to miało później miejsce przy druku offsetowym.

Plotery, które są przeznaczone do próbnego druku, muszą być urządzeniami najwyższej klasy. Dodatkowo powinny być wyposażone w specjalne tusze premium, oddające w pełni głębię barw (co szczególnie liczy się przy czarnym kolorze na wydruku) lub zostać wyposażone w nowoczesną i precyzyjną technologię ? w przypadku sprzętu cyfrowego.

Jaki plik wykorzystać do wydruku próbnego?

To pytanie może przyprawiać wiel osób o ból głowy, ale odpowiedź na nie jest dość oczywista. Oczywiście do drukarni powinien trafić plik docelowy, który przy poprawnych rezultatach przechodzi dalej do druku seryjnego. Pod żadnym pozorem nie przygotowuje się specjalnych wersji projektu do wykonania proofu!

Kto powinien zdecydować się na proof cyfrowy?

Praktycznie każda osoba, która stoi przed złożeniem drogiego zamówienia w drukarni, powinna się zdecydować na taką próbę. W ten sposób obie strony dobrze zabezpieczą się przed niepożądanymi efektami w zamówieniu końcowym, a ewentualne błędy będzie można jeszcze na tym etapie skorygować. Dla wielu firm tego typu techniczny wydruk stanowi podstawę ewentualnych reklamacji ze strony klienta.

Jakie oszczędności daje wydruk próbny?

Takie zlecenie kosztuje zwykle poniżej 100 złotych i jest możliwe do odbioru w przeciągu maksymalnie dwóch dni roboczych. Ta kwota wydaje się śmiesznie mała w porównaniu do dziesiątek tysięcy złotych, które pójdą na, chociażby milionowy nakład plakatów. Lepiej upewnić się, że przygotowany projekt spełnia nasze oczekiwania pod kątem wykonania oraz dobranych kolorów.

    Przy jakich projektach przydaje się proof cyfrowy?

    Nie opłaca się on, gdy zamawia się serię 100 czy 200 wizytówek, gdzie ewentualne błędy nie wykluczą ich kompletnie z użycia, jako formy przekazania podstawowych danych kontaktowych. Jednak przy droższych wydrukach konieczne jest, aby były one w pełni zgodne z przygotowaną dla firmy księgą znaku. Niezależnie od rodzaju formy promocji, ich projekt musi być spójny z informacjami o logo, kroju czcionki oraz wykorzystanych barwach. Proof kolorystyczny służy właśnie do tego, żeby te wątpliwości do końca rozwiać.

    Oto projekty, przy których warto go rozważyć:

    • ulotki;
    • broszury reklamowe;
    • plakaty;
    • foldery reklamowe;
    • naklejki firmowe;
    • katalogi firmowe;
    • informatory.

    Wykonane przez nas graficzne projekty ulotek, zawierają najważniejsze informacje na temat oferty danej firmy. Są czytelne i powinny przyciągać uwagę osoby potencjalnie zainteresowanej tematem. Drobna różnica w kolorze, szczególnie jeżeli jest to odcień jaskrawy, może sprawić, że nie spełni on pokładanych w nim nadziei.

    Podany wcześniej przykład plakatów został przywołany nie bez powodu. Tylko dobrze zaprojektowane przyciągną uwagę osób postronnych. Przy tym są wizytówką firmy lub danego wydarzenia w przestrzeni publicznej, więc nie mogą mieć żadnych błędów.

    Podsumowanie ? czym jest proof cyfrowy?

    Wydruki próbne wysokiej jakości pozwalają skontrolować poprawność dobranych barw, a także pozbyć się ewentualnych błędów graficznych lub typograficznych. Przy tym nie kosztują wiele, a pozwalają zaoszczędzić wielokrotność wydanej na nie sumy, często stanowiąc podstawę uzasadnionej reklamacji.