Co to jest reklama? Rodzaje reklam internetowych

Nowoczesna i skuteczna reklama internetowa – rodzaje

Wraz z gwałtownym rozwojem Internetu i przeniesieniem części sprzedaży (oraz większości aktywności) do sieci, wzrosło zainteresowanie rzeczywistością wirtualną jako doskonałym podłożem dla działań marketingowych. W związku z tym podstawą wielu strategii reklamowych stało się, rzecz jasna, wykorzystywanie rozmaitych narzędzi służących kierowaniu ruchu na strony internetowe oraz personalizacja treści reklamowych i kierowanie ich do ściśle określonych grup odbiorców. Tak, by jak najmniejszym kosztem docierać do jak największych ilości osób żywo zainteresowanych ofertą, stale zwiększając grono wielbicieli marki. Nic dziwnego, że tradycyjne formy marketingowego przekazu zostały w pewien sposób wyparte przez reklamy internetowe. Rodzaje, formy i strategie, które zdominowały Internet, znajdziesz w poniższym wpisie. Podobnie, jak odpowiedź na pytanie, co to reklama internetowa i jak skutecznie promować się dziś w sieci.

Czym jest reklama internetowa i czemu służy?

Odpowiedź na pytanie: co to reklama internetowa wydaje się niezwykle prosta. To nic innego, jak strategia marketingowa, która zmierza do zwiększenia rozpoznawalności marki, produktu, budowania pozytywnego wizerunku firmy oraz ?wiązania? starych i pozyskiwania nowych klientów. Jako że całkiem spora część naszego życia od lat toczy się w sieci ? tam również możemy znaleźć efekty pracy marketingowych specjalistów do spraw reklam i promocji. Formy reklamy internetowej, podobnie jak klasyczny marketing, obejmują coraz to bardziej zmyślne postaci i realizują najprzeróżniejsze strategie. Są widoczne gołym okiem lub niezauważalne dla niedoświadczonego surfera, subtelne i przekonujące lub wręcz przeciwnie ? aktywne i perswazyjne, czasem niemal dekoracyjne, a niekiedy wprost nawołujące do interakcji. Warto przyjrzeć im się nieco bliżej.

katalogi firmowe

Dwie formy reklamy internetowej – jawna i niejawna

Najprostszy podział reklam na stronach internetowych, jaki można by stworzyć, obejmuje reklamy jawne oraz niejawne. Pierwsze z nich to czysty przekaz reklamowy kierowany do zupełnie świadomego agitacji klienta. Mają na celu zaprezentować produkt bądź usługę z jak najlepszej strony, przedstawić korzyści wynikające z korzystania i po prostu zachęcić do zakupu. Wyświetlające się na stronach internetowych i aplikacjach banery i obrazki, artykuły sponsorowane z jawną adnotacją, mailing, na który wyraziliśmy zgodę ? to wszystko to jasno określone przekazy reklamowe, które ?chcą? nam coś sprzedać. Reklama internetowa niejawna to z kolei wszelkie działania zmierzające do tego samego celu, ale już nieco inną drogą. Jest to działanie przy wykorzystaniu sugestii oraz dzięki wszelkim zabiegom podnoszącym widoczność reklamowanych produktów, zwiększającym zainteresowanie i ruch na stronie ? jak pozycjonowanie, aktywna obecność w mediach społecznościowych czy content marketing.

Niedozwolone reklamy na stronach internetowych

Reklama internetowa niejawna, która poprzez prezentowanie nieprawdziwych treści bądź manipulowanie faktami mogłaby nakłonić klienta do zakupu towaru lub usługi jest zakazana. Mowa o reklamie ukrytej, czy też „kryptoreklamie”, kierowaniu manipulacyjnego przekazu do dzieci, a w niektórych przypadkach, również o lokowaniu produktu. Prawo zakazuje jawnego wprowadzania w błąd, zatajania ważnych danych, prezentowania wyższości jednego produktu nad innymi na drodze porównania oraz umieszczania zachęt do zakupu w tekstach pozornie informacyjnych i publicystycznych. Za niemoralny uważa się również tzw. marketing szeptany, choć brak ustawowej definicji sprawia, że nie jest on prawnie zakazany. Jednak przemycanie pozytywnych opinii na temat danego produktu lub usługi przez osoby podszywające się pod zwykłych użytkowników sieci budzi mieszane uczucia co do aspektu etycznego tego rodzaju reklamy.

    Najbardziej popularne rodzaje reklamy internetowej

    Reklamy internetowe albo wprost odwzorowują metody marketingowe stosowane w rzeczywistości pozasieciowej, albo są zupełnie innowacyjnymi produktami, stworzonymi na użytek wirtualnych stron i aplikacji, a co za tym idzie, dostosowanymi i doskonale wykorzystującymi możliwości, jakie stwarza internet. Najbardziej popularnymi rodzajami i formami reklamy internetowej są:

     

    • Google Ads – czyli tzw. linki sponsorowane wyświetlane na dole albo u góry (czasem z boku) wyników wyszukiwania danej frazy; to najlepszy sposób na dotarcie ze swoim przekazem do milionów użytkowników zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą na całym świecie;

    • artykuły sponsorowane – pisane na zamówienie sprzedawcy produktu lub usługi i zwykle subtelnie sygnowane jego nazwą; tutaj największą wartość marketingową posiadać będą teksty o wysokiej wartości merytorycznej, ciekawe i zachęcające potencjalnych klientów zainteresowanych usługą lub produktem do odwiedzenia stron usługodawcy, producenta bądź sklepu;

    • reklama graficzna (display) – wszelkiego rodzaju banery, butony i boxy wyświetlane na stronach internetowych, tapety i pop-upy, filmiki i animacje; wszystkie te rodzaje reklamy działają na podobnej zasadzie, po kliknięciu w obrazek klient zostaje przekierowany do miejsca oferującego zakup;

    • reklama w social mediach, takich jak Facebook, Instagram, Twitter itp. – pozwala na dotarcie w szybki sposób do określonej grupy odbiorców; to świetny sposób na wsparcie działań z zakresu kreowania wizerunku firmy oraz szansa na nawiązanie bliższych relacji z klientem czy stworzenie społeczności wokół marki;

    • wpisy blogowe, posty i artykuły – nowoczesna forma reklamy internetowej, której siła jest wprost proporcjonalna do wartości merytorycznej tekstu, im wyższa jakość wpisów, pełna wartościowych treści, tym silniejsza jest siła marketingowa tej formy;

    • reklama produktowa – jedna z nowszych form skierowana głównie do właścicieli sklepów internetowych; promowane za jej pomocą produkty wyświetlane są na górze stron wyszukiwarek w postaci porównywarki cenowej, a sama reklama zawiera szczegółowe informacje o produktach z oferty danego sprzedawcy lub producenta, co ma ułatwiać podejmowanie decyzji zakupowych przez zainteresowanych klientów;

    • pozycjonowanie SEO – choć samo w sobie nie jest reklamą, stanowi bardzo skuteczny sposób promowania stron, zwiększający ich konwersję; działania pozycjonujące mają na celu podniesienie miejsca strony w rankingu stron internetowych Google, wyszukiwanych na daną frazę bądź określone słowa kluczowe.

    Reklamy na stronach internetowych – marketingowa siła

    Reklama internetowa wydaje się mieć znaczącą przewagę nad tradycyjnymi formami marketingu wynikającą, chociażby z braku ograniczeń terytorialnych. O ile banery umieszczone przy najbardziej uczęszczanych ulicach miasta zobaczy stosunkowo niewielka liczba mieszkańców danej dzielnicy, przypadkowych przechodniów oraz garstka odwiedzających turystów, reklama w internecie ma szansę trafić do ogromnej rzeszy osób i to niemal z całego świata. Reklamy na stronach internetowych, co istotne, nie podlegają też ograniczeniom czasowym. A to oznacza możliwość stałego dostępu do stron i oferty sprzedażowej, zarówno w ciągu dnia, o świcie, jak i w nocy. Ogromną zaletą promowania się w sieci jest również bardzo wysoka skuteczność inwestycji reklamowej, co jest związane z możliwością personalizacji reklam oraz dostosowywania ich treści do zawartości stron.