Co wybrać – projektowanie płaskie czy warstwowe?

Powrót do absolutnego minimalizmu to częsty zwrot w aktualnych trendach projektowych. Świat przepełniają złożone graficznie treści, które stają się coraz mniej czytelne dla odbiorców. W związku z tym w marketingu powstały dwa nurty, które tylko pozornie są bardzo podobne. Wiele osób zadaje sobie pytanie: co wybrać – projektowanie płaskie czy warstwowe? Aby ułatwić wybór, przedstawimy najważniejsze podobieństwa i różnice.

Czym jest Flat Design?

Zwany w spolszczonej wersji projektowaniem płaskim, jest nurtem w designie grafik przeznaczonych do zamieszczania ich w przestrzeni online. Tylko pozornie wydaje się on synonimem minimalizmu ? wcale nie jest to jego głównym założeniem. Chodzi tylko o przekazanie treści w formie graficznej, poprzez ograniczenie wszelkich ozdobników. Nawet najwięksi gracze na rynku, np. Microsoft, idą właśnie w tym kierunku, zastępując złożone ikony i obrazy prostymi piktogramami.

Płaskie projektowanie może wydawać się momentami nawet zbyt ubogie, ale stawia ono na maksymalną czytelność, poprawiając komfort użytkowania (z ang. UX ? User eXperience).

katalogi firmowe

Jakie są założenia Material Designu?

Został zaprezentowany przez firmę Google w 2014 roku i firma trzyma się go do dziś. W dużej mierze chodzi w nim również o zachowanie prostoty w przekazie treści, ale operując nieco innymi zabiegami. Grafiki nabierają głębi, gdyż założenia Material Designu opierają się na wykorzystaniu w projekcie trzech podstawowych warstw. Nakładające się na siebie elementy wraz z cieniowaniem dają efekt zbliżony do percepcji obiektów przez ludzkie oko.

Kolejnym wyróżnikiem warstwowego projektowania jest użycie żywych, przyciągających uwagę kolorów. Podstawowych barw powinno być jak najmniej i ich dobór ma bazować na wzajemnym kontraście. W wyniku tego powstają często niestandardowe połączenia jak subtelna czerwień sparowana z nasyconym granatowym.

Użyte zdjęcia powinny być wysokiej jakości, aby wyświetlały się prawidłowo zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i klasycznych desktopach. W projektowaniu własnych elementów graficznych należy unikać skomplikowanych kształtów geometrycznych.

Flat design a material design – podstawowe różnice

Będzie to zarazem krótkie zestawienie największych wad i zalet każdego z nurtów w cyfrowym designie. Najważniejsze różnice to:

  • rezygnacja z trójwymiarowości w przypadku flat designu, co pozwala maksymalnie uprościć przekaz, ale jednocześnie może być to mało intuicyjne dla wielu użytkowników;
  • poprzez ustawienie elementów graficznych na różnych płaszczyznach osi Z Material Design zyskuje nieco głębi, sprawiając przy tym wrażenie bardziej złożonego, a więc eleganckiego;
  • projektowanie warstwowe ma bardzo szczegółowe wytyczne, więc nie ma zbyt wiele miejsca na fantazję;
  • Flat Design zapewnia łatwe dostosowywanie się stron internetowych, niezależnie od rozdzielczości ich wyświetlania.
katalogi firmowe

Co wybrać?

Wszystko zależy od indywidualnych preferencji właściciela danej strony internetowej. Przykładowo polecamy wykorzystanie Material Designu do animacji 2D. Dzięki zastosowanym warstwom łatwiej uzyskać ich pełną, płynną dynamikę.

Z kolei grafiki na stronę WWW powinny być maksymalnie czytelne, aby użytkownicy nie szukali zbyt długo niezbędnych informacji. Badania pokazują, że internauci coraz szybciej się niecierpliwią, więc od razu wychodzą z ich zdaniem bezużytecznych domen.

Przy wyborze najlepszego layoutu do mailingu sprawa staje się nieco trudniejsza. Z jednej strony na urządzeniach mobilnych i w aplikacjach internetowych Google króluje Material Design, z drugiej strony projektowanie płaskie sprzyja lepszemu przyswajaniu treści.

    Projektowanie płaskie czy warstwowe – podsumowanie

    Odpowiedź nigdy nie będzie jednoznaczna, gdyż to wszystko zależy od wykorzystania danego elementu graficznego. W statycznych grafikach na stronach WWW lepiej trzymać się Flat Designu sprzyjającemu czytelności treści. Natomiast elementy ruchome czy przeznaczone głównie do wykorzystania w aplikacjach mobilnych lepiej nieco urozmaicić, wybierając Material Design.