Czym jest identyfikacja wizualna? Czy jest ważna?

Identyfikacja wizualna w naszej codzienności

Żyjemy w codzienności dóbr konsumpcyjnych, których marki reklamują się znanymi znakami towarowymi.
Potrafimy rozpoznawać charakterystyczne logo, które kierują nas do ulubionych restauracji czy markowych sklepów. Identyfikujemy się z noszonymi przez nas ubraniami i używamy sprzętów sportowych, które sygnowane są konkretnymi symbolami. Otacza nas ogromna ilość komunikatów wizualnych: znaki drogowe, reklamy, interfejsy aplikacji, marki i opakowania, wizualizacje danych liczbowych, systemy wayfindingowe… Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak wiele z wizualnych elementów rzeczywistości, które nas otaczają, zostało zaprojektowanych z myślą o komunikacji wizualnej.

katalogi firmowe

Czym jest identyfikacja wizualna?

Projektowanie identyfikacji wizualnej to nadawanie komunikatom takiej postaci, by były odbierane w jak najbardziej zbliżony – czyli jednoznaczny i powtarzalny sposób. Nierzadko odnosi się do naszych reakcji w sferze emocji i skojarzeń. Projektowanie wizerunku marki jest nastawione na to, jaką wywoła reakcję. Koncentruje się na rozpoznawalności i oryginalności. Może być usprawnieniem komunikacji między nadawcą a odbiorcą. Często opiera się na szukaniu skrótów znaczeniowych. Systemy identyfikacji wizualnej postrzegane są głównie jako atrakcyjne i przyjemne w odbiorze formy wizualne, jednak ich głównym zadaniem jest spełnianie funkcji
zrozumiałego przekazu.

Identyfikacja wizualna to nie tylko znaki identyfikujące firmy, ale również kompletna oprawa graficzna danej marki. Na jej całość składa się wiele elementów, które mogą być stosowane wybiórczo, np. wizytówka czy koperta firmowa lub jako spójny komunikat w jednym miejscu, np. na stoisku pamiątek w muzeum lub prezentacji firmy podczas targów. Spójne elementy wizualne systemu identyfikacji wizualnej firmy pozwalają zwiększyć zakres jego oddziaływania. Konsekwentnie wdrażane budują pozytywne wyobrażenie o nadawcy komunikatu. Ułatwiają odnalezienie się w natłoku informacji.

 

Czy identyfikacja wizualna marki jest ważna?

To pewne, że sukces Twojej firmy, nie zależy wyłącznie od projektu logo. Może jednak stać się przepustką do osiągnięcia tego celu. Dobry projekt pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji, jednocześnie zwracając uwagę potencjalnych klientów. Jeśli chciałbyś pokazać swój profesjonalizm, Twoja firma również powinna prezentować się w nienaganny sposób. Zadbaj o to, by identyfikacja wizualna marki była spójna z charakterem prowadzonego przez Ciebie biznesu. W ten sposób zadziałasz na podświadomość potencjalnych zainteresowanych Twoimi usługami lub produktami. Zbudujesz zaufanie odbiorcy i umocnisz swoją pozycję na rynku.

Pamiętaj, że identyfikacja wizualna powinna nawiązywać do tego, czego jest przedstawieniem. Wspaniale, jeśli uda się znaleźć chwytliwe połączenie słów z obrazem lub zadziałać na skojarzenia. Jako oglądający lubimy odnajdywać pewne „smaczki”. Czujemy się bardziej inteligentni, kiedy w jednym kształcie zobaczymy kilka znaczeń. Dobrą praktyką jest opieranie się na łatwych do wychwycenia niuansach. Dobrze, żeby takie nawiązania nie były zbyt oczywiste, ale nadal zauważalne dla większości odbiorców

Kilka słów na temat obrazu w identyfikacji wizualnej firm

katalogi firmowe

Być może zastanawiałeś się kiedyś nad tym, dlaczego (wydawałoby się) najprostsze projekty najwięcej kosztują. Wyjaśnienie jest proste. To wiedz i doświadczenie, oraz lata poświęcone na ich zdobycie. Logo nie powinno być ilustracją. Dobrze, jeśli jest zwięzłą syntezą znaczeń i skojarzeń. Opatrzone dobrze dobraną typografią potrafi być wizytówką udanego biznesu! Trafne zestawienie tych dwóch elementów, które najczęściej składają się na budowę znaku identyfikującego, staje się tym, co konsumenci chętnie skojarzą z oferowanym produktem lub usługą. Mogą identyfikować zauważony w różnych miejscach ten sam znak, przypisując go do wizerunku marki. Identyfikacja wizualna może zadecydować o tym, czy dana marka zostanie zauważona, zapamiętana oraz to jaka relacja wywiąże się pomiędzy klientem a instytucją. We współczesnym świecie coraz częściej zastosowanie identyfikacyjne znajdują piktogramy. Są syntezą nie tyle pojedynczych słów, co całych sieci skojarzeń. Opierają się nie tylko na osobistym odbiorze, ale utartych w pamięci i przyjętych społecznie schematach. Tego rodzaju znaki niwelują bariery językowe i są odpowiedzią na nieustający pośpiech naszego codziennego życia.

Co składa się na system identyfikacji wizualnej firmy?

System wizualny najczęściej bazuje na zaprojektowanym motywie i odpowiednio dobranych kolorach firmowych. Większość takich systemów opiera się na projekcie znaku uzupełnionego o projekty wizytówek, papierów firmowych, sygnowanych gadżetów promocyjnych i wielu innych materiałów. Tak naprawdę nie ma wyznaczonego kanonu tego, co powinien zawierać taki system. Wiemy jednak, że przynajmniej połową sukcesu jest odpowiednie obranie grupy docelowej. Projekt, który kierowany jest do konkretnych odbiorców, zdefiniuje wymagane elementy i sposób ich prezentacji i czytelności. Jeśli projekt będzie prezentowany w przestrzeni cyfrowej, możemy pozwolić sobie na inne rozwiązania niż te, które znalazłyby zastosowanie w materiałach drukowanych prezentowanych w przestrzeni publicznej, np. na słupach ogłoszeniowych.

Bazy systemu nie musi stanowić koniecznie znak-obraz. Z powodzeniem może nim być również dowolna inna forma graficzna, która dzięki konsekwentnemu zastosowaniu będzie kojarzona z daną marką. To dobry pomysł na wyróżnienie swojego biznesu. Identyfikacja marki może opierać się na wybranych barwach. Można wpleść w nią element animacji, który będzie wyjątkowym wyróżnikiem. Identyfikacja to również slogany i inne chwytliwe hasła. W wizualnej formie mogą pojawiać się w różnych miejscach i być uzupełnieniem wszystkich materiałów firmowych.

Spójność i konsekwencja

Jeśli planujemy zaznajomić i przyzwyczaić swoich klientów do wizerunku naszej marki, warto postawić na ponadczasowy wygląd. Taki zabieg pozwoli również na przygotowywanie specjalnych lub okazjonalnych edycji znaku, np. z okazji 10-lecia istnienia firmy na rynku w Polsce. Podczas projektowania identyfikacji dobrze jest kierować się jej przeznaczeniem i aplikacją na różne materiały. Drobne elementy nie będą dostrzegalne na małym formacie wizytówki, a znak zbudowany z cieńszych linii będzie trudniej zrealizować jako szyld wycięty z metalu. Niezależnie od tego, na jaki efekt się zdecydujesz, pamiętaj – najważniejszym elementem systemu jest jego spójność i konsekwencja. Postaw na oryginalność unikając zbyt oczywistych i wyeksploatowanych pomysłów. Pamiętaj, że sfera wizualna działa również na podświadomość ludzi i zapada im w pamięć. Im prostsze i bardziej powtarzalne komunikaty, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaną zauważone i zapamiętane!