Czym jest mockup i kiedy się go stosuje? Jakie są zalety stosowania mockupów?

Chcemy to wi(e)dzieć!

Każdego dnia, przekonujemy się, że pierwsze wrażenie ma znaczenie. Wybieramy rzeczy atrakcyjne i takie, które nam się podobają. Musimy je zobaczyć, żebyśmy mogli je poznać i ocenić. Kupujemy oczami! Można stwierdzić, że łatwiej byłoby nam dobrać cały strój, gdybyśmy widzieli go zaprezentowanego na manekinie. Wyselekcjonowane wcześniej elementy garderoby oszczędziłyby nam czas, który musielibyśmy poświęcić na ich znalezienie i dopasowanie. Na manekinie widzimy od razu w jaki sposób zawiązany jest długi pasek sukienki, z którym sami męczyliśmy się długo w przymierzalni. Ubrania ułożone na sklepowych półkach są tymi samymi ubraniami – a jednak wolimy oglądać je na manekinie. Zauważamy co do siebie pasuje i porównujemy kolekcje między sobą. Eksponujemy i wyróżniamy. Podobnie jest z mockupami.

katalogi firmowe

Mockup to wizualizacja, która pozwala zobaczyć nam prezentowany projekt w kontekście. Niektórzy nazywają go makietą, atrapą czy prototypem. Urzeczywistnia i materializuje np. projekt wizytówki, dla której znacząca staje się gramatura i struktura zadrukowanego papieru. Może przedstawiać warunki, w jakich będzie oglądany projekt. Inaczej będzie wyglądało logo na małym akcydensie a inaczej na wielkoformatowym billboardzie. Dzięki mockupom możemy porównać te obydwie sytuacje! Mockup jest narzędziem, za pomocą którego przedstawiamy projekty w formie, w której mają funkcjonować. Taka wizualizacja ułatwia zrozumienie nierzadko skomplikowanych struktur i pozwala zauważyć sprytne rozwiązania zastosowane przez projektanta. Na wizualizacji ulotki lub okładki katalogu możemy zobaczyć jak przygotowana grafika prezentuje się na sąsiadujących ze sobą stronach. Możemy ocenić to, jak płynnie przechodzi z jednej strony na drugą. Mockup jest makietą, która potrafi „tchnąć życie” w projekt!

Jakie są możliwości i zalety stosowania mockupów?

Co jest głównym celem stosowania mockupów? Pokazanie projektu tak, jak może wyglądać w rzeczywistym zastosowaniu. Wektorowy projekt logo czasem wydaje się zbyt „płaski”. Stosując wizualizację możemy zasymulować np. uszlachetnienia druku takie jak złocenia czy wytłoczenia. Możemy również pokazać strukturę i grubość papieru, na którym ma być wydrukowane logo. Być może zaprojektowany znak miałby być wycięte w metalowej blasze? Jeśli zastosujemy mockup zobaczymy, jak wyglądałby taki szyld. Dzięki temu propozycja staje się dużo bardziej atrakcyjna i tym bardziej realistyczna.

Mockupy są również wspaniałym narzędziem do zauważenia pewnych zniekształceń i przeróżnych efektów wizualnych, których nawet się nie spodziewamy! Logo umieszczone na płaskiej powierzchni będzie czytane prawdopodobnie w dosyć powtarzalny sposób. Co jednak stanie się, gdybyśmy nadrukowali je np. na kubek i nagle zacznie nam znikać „za zakrętem”? Co gdyby okazało się, że nasz projekt staje się niewidoczny lub nieczytelny bo np. zastosowaliśmy srebrzenie na szarym tle? Widzimy efekt połyskiwania, ale niestety nie możemy odczytać nazwy marki… Wizualizacja czy symulacja takiej sytuacji pozwoli nam przewidzieć niepożądane efekty i z wyprzedzeniem wykluczyć ewentualne niepowodzenia.

katalogi firmowe

Wyjątkową zaletą stosowania makiet jest fakt, że możemy korzystać z własnych umiejętności lub czerpać z prawie nieograniczonych bibliotek i zasobów mockupów. Znakomita większość z nich jest bezpłatna. W Internecie znajdują się bogate zbiory mockupów, które oferują wizualizację nadruków na gadżety reklamowe, szyldów, zarówno druków wielkoformatowych jak i drobnych materiałów. Ciekawym aspektem towarzyszącym edycji pobranych plików jest fakt, że często dają one możliwość dostosowania koloru tła lub bezpośrednio wpływają na zniekształcenia wymuszone przez np. leistość tkaniny lub zagniecenia papieru. Mockupy pozwalają nam spojrzeć na projekt z punktu urzeczywistnienia jego realizacji, jakbyśmy oglądali zdjęcie istniejącego już produktu. Mockupy to pewnego rodzaju rendery, które pokazują relację światła, faktury, kontekst użytkownika i wielu innych czynników. Biblioteki mockupów znacznie przyspieszają pracę, którą moglibyśmy sami wykonać od podstaw.

Oprócz korzystania z dostępnych zasobów możemy posiłkować się np. zdjęciami konkretnych środowisk, w których mają zaistnieć nasze projekty. Załóżmy, że projektujemy szyld, który miałby znaleźć się w towarzystwie wielu innych materiałów reklamowych. Stworzenie symulacji rzeczywistej sytuacji pozwoli nam ocenić, jak w tym konkretnym przypadku powinniśmy wyróżnić nasz projekt. Mockup daje nam możliwość niejako spojrzenia w przyszłość z dużo mniejszym nakładem środków. Można powiedzieć, że jest prawdziwie wizjonerskim narzędziem!

Kiedy zastosować mockup?

Znając ograniczenia i możliwości programów graficznych wiemy, że grafiki zaprojektowane np. na urządzenia mobilne są często przycinane przez różne typy tych urządzeń. Jedna i ta sama grafika będzie wyświetlała się w inny sposób na ekranie komputera o konkretnej rozdzielczości niż na zdecydowanie mniejszym ekranie telefonu. Wizualizując jej umieszczenie na konkretnych portalach społecznościowych czy w ogóle w kontekście danego urządzenia możemy przewidzieć przestrzenie, które mogą być „niebezpiecznymi obszarami”, w których nie powinna znaleźć się ważna zawartość. Jeśli wiemy, że strona, na której ma być opublikowana grafika posiada interfejs w ciemniejszych barwach, zaprojektujemy grafikę tak, by odróżniała się od tła. Stworzenie mockupu to zabieg, który pozwoli nam ocenić w takim przypadku to, czy kontrast jest odpowiedni. A być może wprost przeciwnie! Naszym celem może być przecież
maskowanie lub wtapianie się… Główną zaletą takiej metody jest możliwość zweryfikowania tych wszystkich zależności bez publikacji niedopracowanego projektu. O tyle istotne jest znaczenie tego etapu, że pozwala eliminować błędy, o których wcześniej byśmy nawet nie pomyśleli! Dlatego makiety stosujemy, kiedy chcemy zobrazować projekt który będzie funkcjonował w rzeczywistej sytuacji.

Nieskończone możliwości

Zabieg wizualizowania niesie wiele korzyści, zarówno dla projektanta jak i dla Klienta. Skutkuje przyspieszeniem projektu i poprawą jego jakości. Dzięki niemu można osiągnąć zdecydowanie lepsze efekty! Ułatwia komunikację i przetłumaczenie wizji projektanta na jasny i zrozumiały obraz. Jako klienci lubimy widzieć rzecz, którą kupujemy tak, jak ma rzeczywiście funkcjonować. W ten sposób ograniczamy efekt zbędnego negatywnego zaskoczenia.

Mockupy służą lepszemu wyobrażeniu i nadaniu realizmu projektom. Wpływają pozytywnie na ich odbiór.

Makiety są dobrym narzędziem, które może pokazać również nie tylko statyczne projekty, ale również animację i ruch. Jeśli zamawiamy aplikację, prawdopodobnie chcielibyśmy widzieć to, w jaki sposób będą następowały przejścia pomiędzy kolejnymi ekranami. Czy interfejs będzie sprawiał wrażenie przyjaznego z łagodnymi przejściami, czy może będzie atakował lub zaskakiwał swoją gwałtownością? W tym kontekście nie ma dobrych rozwiązań – są tylko takie, które najlepiej będą odpowiadać na wymagania klienta. W weryfikacji wszystkich szczegółów, które trudno zaprezentować w „płaskiej” formie, pomagają właśnie takie prototypy.

W Studiu Graficznym Fesido prezentujemy nasze projekty używając mockupów. Pozwala nam to na przedstawienie efektów pracy naszych projektantów w najbardziej atrakcyjnej i ciekawej formie, która odpowiada faktycznemu funkcjonowaniu projektów i ich realnej formie. Nasi klienci nie są zaskoczeni po odwiedzeniu drukarni, a końcowy efekt mogą docenić już wcześniej! Jeśli chciałbyś zobaczyć przykłady
konkretnych wizualizacji – zapraszamy do zakładki PORTFOLIO