Minimalizm na długo zawładnął warstwą wizualną świata reklamy internetu. Większość marek korzystała z bezszeryfowych czcionek w nowoczesnym wydaniu, a paleta stosowanych barw pozostawała dość zawężona. Takiemu stylowi trudno odmówić walorów estetycznych, ale czasem chciałoby się poszerzyć zakres podejmowanych form przekazu. Z tej potrzeby zrodził się szereg trendów w projektowaniu, a jednym z nich jest gradient. Przyjrzyj się bliżej jego zaletom i dowiedz się jak umiejętnie zrobić z niego użytek.
Co to jest gradient?
Najprościej mówiąc, gradient stanowi płynne przejście między dwoma lub większą liczbą kolorów. To efekt wyzwalający wrażenie głębi. Nawet w przypadku grafiki 2D można odnieść wrażenie, że projekt staje się bardziej przestrzenny. Gradient pozostaje bardzo różnorodnym narzędziem ekspresji. Może on przybierać następujące formy:
- Gradient liniowy – to najprostszy typ, zakładający przejście tonalne wzdłuż linii prostej pod dowolnym kątem.
- Gradient radialny – przejście kolorystyczne rozchodzi się od środkowego punktu na zewnątrz, tworząc okrągły lub eliptyczny motyw.
- Gradient stożkowy – kolory rozprzestrzeniają się wokół centralnego punktu, formując efekt podobny do stożka obserwowanego z góry.
- Gradient refleksyjny – przejście kolorów następuje od zewnątrz do środka i ponownie na zewnątrz. W ten sposób powstaje efekt odbicia.
Gradient kolor – kiedy warto sięgnąć po taki zabieg?
Zastosowanie gradientu w projektowaniu graficznym może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim taki zabieg nada całej kompozycji głębię. W ten sposób wprowadzisz też dynamikę i iluzję światła padającego na obiekt. Przejścia tonalne są też nieodłączną częścią obecnych trendów. Mogą one sprawić, że cała kompozycja stanie się wyrafinowana i nietuzinkowa.
Jedną z największych zalet gradientów jest jego subtelna natura. Zamiast ostrych kontrastów między sąsiadującymi kolorami można tworzyć miękkie i naturalne przejścia. Taki efekt często bywa przyjemniejszy dla oka. To szczególnie istotne w przypadku realizacji, które służą przedstawianiu organicznych i harmonijnych idei.
Gradient odgrywa też istotną rolę w kontekście budowania hierarchii wizualnej. Może on służyć do kierowania wzrokiem odbiorcy. Umiejętnie zastosowane przejścia tonalne sprzyjają podkreśleniu najważniejszych elementów kompozycji. W ten sposób służą one wskazywaniu kierunku czytania lub oglądania. Ponadto tworzą punkty skupiające uwagę.
Kiedy gradient kolorów może zaszkodzić?
Choć gradienty skupiają mnóstwo zalet, nie należy uznawać ich za uniwersalne rozwiązanie.
W niektórych sytuacjach mogą po prostu zaszkodzić projektowi. Pierwszym zagrożeniem jest związane z nadmiernym nasyceniem kolorów. Zbyt intensywne i krzykliwe przejścia tonalne czasem dają przerysowany efekt. Warto zatem pamiętać, że nowoczesne gradienty charakteryzują się raczej subtelnością i wyrafinowaniem.
Poważnym problemem bywa też umieszczanie tekstu na tle gradientowym. Czasem taka kompozycja sprawia, że czytelność drastycznie spada. Zawsze należy zatem zadbać o wyraźne odcięcie typografii od tła.
Dodatkowe wyzwania pojawiają się w kontekście stosowania gradientu w druku. Wierne odwzorowanie płynnych przejść kolorystycznych na papierze bywa problematyczne. W niektórych przypadkach pokazują się paski bądź inne niedoskonałości. Przy realizacji takich projektów warto zatem skorzystać ze wsparcia firmy wyspecjalizowanej w poligrafii.
Nieodpowiednie połączenie barw w gradiencie to kolejna pułapka. Niektóre kolory po prostu do siebie nie pasują. Ich połączenie może być zatem dysharmonijne, a przez to również nieprzyjemne dla oka.
Gradient kolor – popularne zastosowania
Gradienty jest chętnie wykorzystywany przez profesjonalnych i amatorskich grafików. Oto rodzaje projektów, w których ten zabieg znajduje powszechne zastosowanie:
- logotypy,
- elementy identyfikacji wizualnej,
- tła stron internetowych,
- przyciski CTA (wezwanie do działania, np. „Kup teraz”),
- elementy interfejsu witryn internetowych,
- drukowane broszury reklamowe,
- plakaty,
- ulotki,
- wizytówki z subtelnymi przejściami kolorystycznymi zapadają w pamięć,
- katalogi produktów,
- opakowania,
- etykiety.
Doskonałym przykładem udanego wykorzystania gradientu jest identyfikacja wizualna Instagrama. Subtelne przejście od ciepłego fioletu przez róż do koloru pomarańczowego tworzy atrakcyjny
i zarazem nowoczesny wizerunek. Z kolei negatywnym przykładem mogą być przesadnie błyszczące przyciski z ostrymi gradientami. Takie zabiegi kojarzą się ze stronami internetowymi powstającymi we wczesnych latach 2000. Dzisiaj wyglądają już nieestetycznie, przestarzale i amatorsko.
Gradient – co to znaczy stosować go umiejętnie?
Aby gradient wyglądał profesjonalnie i spełniał swoje zadanie, warto kierować się kilkoma praktycznymi wskazówkami. Przede wszystkim kluczowy okazuje się dobór kolorów. Należy zatem komponować barwy wedle następujących zasad:
- kolory z tej samej rodziny (np. różne odcienie niebieskiego),
- kolory komplementarne (znajdujące się naprzeciwko siebie na kole barw),
- kolory analogiczne (sąsiadujące ze sobą na kole barw).
Warto również zwrócić uwagę na intensywność i jasność kolorów. Subtelne gradienty z niewielkimi różnicami w nasyceniu często wyglądają korzystniej niż przejścia między drastycznie różnymi barwami.
Gradient kolorów – jak go tworzyć?
Właściwie każdy rodzaj oprogramowania do projektowania grafiki umożliwia tworzenie gradientów.
W poszukiwaniu zaawansowanych rozwiązań warto zwrócić się w kierunku takich narzędzi jak Ilustrator oraz Photoshop z pakietu Adobe. Jeśli szukasz darmowych alternatyw, wypróbuj GIMP-a oraz Inkscape.
Wymienione programy bywają jednak trudne w obsłudze dla początkujących. Trzeba poświęcić trochę czasu, aby wykorzystać ich potencjał. Amatorzy poszukujący rozwiązań na tu i teraz powinni sięgnąć po Canvę. Oferuje ona intuicyjny interfejs, który znacząco ułatwia realizowanie swoich wizji.
Przy tworzeniu gradientów bardzo przydatne jest też koło kolorów. W tym przypadku warto polecić darmowe narzędzie Adobe Color. Z jego pomocą możesz dokładnie zaplanować docelową kompozycję. Będziesz w stanie podejrzeć, jakie barwy są komplementarne wobec siebie, a także stworzyć nietuzinkowe połączenia, które mogą zaskoczyć Twoich odbiorców. Pod wszystkimi ustawionymi odcieniami wyświetla się kod HEX. Możesz zatem łatwo przenieść uzyskany efekt do docelowego programu, którego używasz do projektowania.
Gradient – przełam monotonię
Gradient to narzędzie o ogromnym potencjale. W rękach świadomego twórcy może on znacząco podnieść jakość i atrakcyjność wizualną projektu. Przejścia tonalne dodają głębi, nowoczesności
i dynamiki, a także pomagają kierować uwagę odbiorcy.
Co do zasady gradient kolorów nie jest ani dobry, ani zły. Ocena końcowa zależy od kontekstu
i sposobu zastosowania. Eksperymentując w tym obszarze, warto kierować się dobrym smakiem
i umiarem. W końcu nawet najpiękniejszy efekt wizualny powinien służyć całości projektu, a nie dominować nad jego treścią i przeznaczeniem.





