Jak wygląda przygotowanie do druku? Poradnik Fesido

Przygotowanie do druku – co kryje się pod tym pojęciem?

Jeśli jesteś początkującym entuzjastą grafiki komputerowej lub zetknąłeś się z projektami graficznymi – pewnie jesteś ciekawy, co pozwoli urzeczywistnić świetne pomysły. Projektowanie na potrzeby druku jest o tyle bardziej wymagające od projektowania na potrzeby sieci, że wymaga kilku dodatkowych kroków i wstępnych ustawień. Wystarczy podstawowa wiedza z zakresu DTP (z angielskiego: desktop publishing – publikowanie zza biurka), by Twoja współpraca z drukarnią przebiegła pomyślnie. Niestety, jeśli zależy ci na dobrym odwzorowaniu kolorów, odpowiednich wymiarach druków lub innych szczegółach, nie wystarczy stworzyć projektu w wybranym programie, bez zagłębiania się w ustawienia dokumentu. DTP to ogół czynności przygotowujących materiały na komputerze w taki sposób, by nadawały się następnie do powielania dzięki metodom poligraficznym. Możesz wybrać spośród wielu dostępnych technologii takich jak np. druk offsetowy lub sitodruk, dostosowując się tym samym do nakładu lub nośnika, na jakim ma się znaleźć druk, swojego budżetu itd.

folder firmowy

Format do druku i strony widzące – wymiary strony

Pamiętaj, że jeśli zlecasz wykonanie większego nakładu np. wizytówek, będą one produkowane i docinane przez gilotynę masowo. Oznacza to, że istnieje prawdopodobieństwo przesunięć podczas cięcia. W artykule dotyczącym wymiarów wizytówek wspomnieliśmy o pojęciu spadów. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj. Taki zabieg powiększenia formatu o dodatkową zadrukowaną przestrzeń pozwala na umieszczanie drukowanych elementów tuż przy krawędzi formatu netto, tzn. formatu, który pozostanie po przycięciu spadów.

Spady pozwalają uniknąć nieestetycznych białych krawędzi przez przycięcie niezadrukowanego obszaru.
Zazwyczaj spady mierzą 2-3 mm. Warto jednak dopytać drukarnię o dokładne wytyczne, ponieważ każda z nich, może wymagać innego przygotowania pliku. Mogą różnić się również ze względu na skalę projektu. Przy większych drukach ewentualne przesunięcia mogą być większe, dlatego czasem spad może wynosić więcej niż jego standardowa wartość. Spady nie są jednak obowiązkowe. Jeśli obszar zadrukowania nie dochodzi do brzegów użytku, tzn. wybranego formatu (np. A4 297×210 mm), ich wielkość można ustawić na 0 mm.

Jeśli Twoja publikacja ma być publikacją wielostronicową – warto zadbać by przygotować plik ze stronami
widzącymi. Taki układ zapewnia, że strony będą drukowane bez wewnętrznego spadu.

Przygotowanie do druku – przestrzeń kolorystyczna

Kluczowy wpływ na wygląd wydruku mają ustawienia kolorów zadane podczas tworzenia dokumentu. Istnieją dwie główne przestrzenie kolorystyczne: RGB I CMYK. Pierwsza z nich wykorzystywana jest do tworzenia i wyświetlania grafik na ekranach jak również np. do druku pigmentowego fotografii. Druga opiera się na czterech podstawowych farbach drukarskich: C- cyan, M – magenta, Y – yellow i K – czarny. Jest ona powszechnie stosowana w większości technologii druku, ale może zdarzyć się też, że zostaniesz poproszony o inne ustawienia przestrzeni kolorystycznej. Zwykle wystarczy wybrać profil kolorow Coated FOGRA39 (ISO 12647-2:2004), który odpowiada drukowi z CMYKa na papierze powlekanym. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest poproszenie drukarni o konkretną specyfikację wymaganą do druku na wybranym przez Ciebie papierze czy innym materiale. Warto dopytać również o ustawienia czerni tak, by nie wyszła zbyt poszarzała. Czarne teksty powinny być przygotowane czernią C:0 M:0 Y: K:100 tak, by uniknąć zbędnych drobnych przesunięć poszczególnych rozbarwień. Jeśli jednak w twoim projekcie znajduje się duży czarny element, lepiej przygotować go używaj tzw. rich black, tj. głębokiej czerni, która zostaje podbita dodatkiem cyanu lub magenty. O dokładne proporcje rich black, zwróć się do drukarni.

Nafarbienie

Nafarbienie to suma farby nadrukowanej mierzonej w jednym konkretnym punkcie projektu. Każdy papier w zależności od struktury, gramatury oraz tego czy jest powlekany, czy nie, charakteryzuje się specyficzną chłonnością. Aby uniknąć „zalania” papieru i jego falowania, standardowo nafarbienie nie powinno przekraczać 300%. Dostosowując projekt do druku na papierze gazetowym, nie powinieneś przekraczać wartości 240%.
Przygotowując grafikę do druku na papierze powlekanym możesz zastosować nafarbienie do 330%. Pamiętaj o tych limitach przy stosowaniu głębokiej czerni. Zastosuj np. kombinację C:40 M:40 Y:40 K:100, by nie przekroczyć 220%.

 

 

Rozdzielczość bitmap i wektory w przygotowaniu do druku

Jeśli zajmujesz się składem np. magazynu z ilustracjami czy zdjęciami, pamiętaj, by bitmapy przygotować w odpowiedniej rozdzielczości. Standardowo zdjęcia powinny mieć 300 dpi. Dpi to parametr określający ilość pikseli na cal. Im wyższe dpi tym jakość wydruku jest lepsza. Wyższa rozdzielczość bitmap zwiększa wagę pliku, dlatego wartość 300 dpi ustawiaj tylko tam, gdzie jest to konieczne. Jeśli wydruk będzie oglądany z bliska ponieważ jest to np. etykieta z drobnymi napisami, okładka płyty lub czasopismo – wtedy taki wybór jest uzasadniony. Jeśli jednak przygotowujesz wielkowymiarowy baner, który ma zawisnąć na ścianie budynku
i będzie oglądany z dużych odległości, to wystarczy ustawić wartość 72 dpi.
Wszelkie ilustracje wektorowe pozwalają na skalowanie ich z zachowaniem dobrej jakości. Jeśli zapiszesz je bez rasteryzacji – oszczędzi ci to wiele stresu związanego z ich jakością na wydruku.

Często zdarza się, że drukarnie wymagają zamiany tekstów na krzywe. Jeśli używasz w swoim projekcie oryginalnych krojów pisma, może zdarzyć się tak, że w drukarni nie posiadają pliku użytego kroju. Wtedy teksty wyświetlają się zapisane podstawowym systemowym krojem. Nierzadko zdarzają się przypadki, że projekt zostanie w ten sposób wydrukowany i niestety nie będzie dało się ukryć, że to efekt nieprawidłowego przygotowania pliku.

 

 

Format do druku – JPG, TIF czy PDF?

To kwestia, o którą również powinieneś dopytać wybraną drukarnię. Wybór opiera się na indywidualnej specyfikacji maszyn oraz przyjętych przez konkretną drukarnię standardach. Są takie drukarnie, które drukują wyłącznie z PDFów, ponieważ to format, który zawiera w sobie więcej danych niż np. JPG. JPG pozwala na dużą kompresję rozmiaru pliku, która niestety powoduje spadek jakości zapisywanych obrazów. Format TIF (format zapisu grafiki rastrowej) pozwala na zachowanie warstw np. z Photoshopa i ułatwia edycję ewentualnych błędów. PDF jest formatem, który obsługiwany jest przez większość programów graficznych takich jak Photoshop, Illustrator czy Corel. PDF zawiera informację o nafarbieniu, warstwach, zapisanych profilach kolorystycznych, użytych kolorach dodatkowych np. z palety Pantone, pozwala zabezpieczyć plik przed niepożądaną edycją, pozwala zapisać grafikę wektorową itd. Projektanci graficzni w Studiu Fesido polecają zapisywanie plików do druku zwłaszcza w formacie PDF ze względu na łatwą edycję ich zawartości.

 

 

Przygotowanie do druku – łatwiejsze w praktyce

Być może ilość przedstawionych informacji może wydawać się przytłaczająca, zwłaszcza jeśli w głowie rodzi się nam wiele kreatywnych pomysłów, które hamowane są przez brak doświadczenia. Warto pozostawać w stałym kontakcie z kimś, kto pokieruje nas w odpowiednim momencie zawahania. Jeśli snujesz wizje o wspaniałych projektach, które chciałbyś wzbogacić o dodatkowe uszlachetnienia, ale gubisz się w podstawach DTP, powierz przygotowanie projektu jednemu z naszych projektantów i ciesz się wspaniałymi efektami! Graficy w Studiu Fesido znają przedstawione tu pojęcia nie tylko w teorii, ale głównie w praktyce, dlatego możesz nam śmiało zaufać!