Kolory oraz rzeczy, których nie należy umieszczać w logo
Logo podstawą brandingu
Trudno wyobrazić sobie dobry wizerunek marki, który został wykreowany bez skutecznego projektu znaku identyfikującego. Spójny system oparty na kolorach firmowych i powtarzających się motywach jest kluczem do rozpoznawalności. Logo to coś, co powinno jak najlepiej komunikować wartości, którymi się kierujemy. Prowokuje skojarzenia i sygnalizuje zakres i dziedzinę działalności.
Dobrze zaprojektowane logo jest wspaniałą wizytówką nie tylko w świecie rzeczywistym, ale również w mediach społecznościowych i wirtualności, która obecnie jest naszą codziennością. Jak wyróżnić się wśród konkurencji zachowując przy tym dobry smak? Jakich błędów nie popełniać kreując prawdopodobnie najważniejszy wizualny element marki?
Szybka komunikacja
Nierzadko to, co wydaje się być prostą formą – jest efektem wielu godzin poświęconych na konceptualizację i szkice wybranych pomysłów. Takie rezultaty osiągają profesjonaliści w dziedzinie projektowania graficznego. Często dopiero początkujący graficy, (nie)pewni swoich umiejętności, decydują się na zaprezentowanie swojej barwnej kreatywności. W wyniku eksplozji idei i mieszanki efektów dostępnych w programach graficznych powstają przeładowane projekty, które zamiast kondensować znaczenia i syntetyzować formę, zdają się być miniaturowymi ilustracjami, które nieudolnie starają się opowiedzieć długą historię. Nadmiar sztucznie generowanych tekstur, dodatkowych cieni i wielokolorowych gradientów zdecydowanie odwróci uwagę od treści, którą miałby nieść taki znak.
Zdarza się, że próbując podążać za panującymi trendami i modą, kopiują podobne projekty z dużą dokładnością. To jest właśnie to, czego zdecydowanie powinniśmy unikać w znakach identyfikujących. Zbyt duże podobieństwo sprawia wrażenie, że ?gdzieś to już kiedyś widziano?. O ile nie chcielibyśmy rozpoczynać sporu o przynależność praw autorskich, lepiej nie kierować się w stronę plagiatu.
Kwestia mody jest również dosyć niebezpiecznym kryterium, które jeśli staje się podstawą konstrukcji logo, może wpływać na jego oryginalność. Znak mocno związany z panującymi trendami jest niestety mało odporny na szybko zmieniające się tendencje. Jeśli chcielibyśmy, aby wizerunek naszej marki był ponadczasowy lepiej postawić na proste rozwiązania, które jednocześnie będą unikatowe.
Co chcesz zakomunikować?
Pomyśl o tym, kto jest odbiorcą logo Twojej marki. Zastanów się nad tym, jak chciałbyś, żeby te osoby postrzegały Twoją firmę lub działalność. Pamiętaj, że ?jak cię widzą, tak cię piszą?. Dlatego ważne, by zaprezentować się z jak najlepszej strony. W znaku identyfikującym zdecydowanie powinniśmy unikać wszelkiego rodzaju błędów, zarówno ortograficznych czy interpunkcyjnych, jak również tych bardziej graficznych.
Okazuje się bowiem, że jeśli znaki działają na nasze postrzeganie podświadomie, odczytujemy w nich treści, które niekoniecznie sam ich twórca miał na myśli. Widząc konkretne połączenia kolorów i symboli możemy nieświadomie nawiązać do obcych nam idei. Przed wdrożeniem znaku jako elementu brandingu warto spytać kilku osób, które widziałyby znak po raz pierwszy o to, co według nich przedstawia. Zaskakujące jak często można się zdziwić! Przedstawienie, które jest czymś oczywistym dla jednego odbiorcy, może być czymś zupełnie przeciwnym dla drugiego. W tym momencie warto wspomnieć również o tym, że nie projektujemy logo dla siebie, a dla odbiorców.
Dobrze opierać się na właściwej argumentacji, która nie bazuje na osobistym guście. Znalazłeś krój pisma naśladujący Twoje pismo odręczne? Świetnie! Chciałbyś go użyć w identyfikacji swojej firmy, bo to przecież doskonale odda jej charakter? Prawdopodobnie nie, jeśli okaże się, że jest zupełnie nieczytelny! Zwróć uwagę na sposób komunikacji z odbiorcą tj. potencjalnym klientem. Nie chcesz przecież opowiadać mu o swoich osobistych preferencjach co do ulubionych kolorów, a raczej prezentujesz mu profesjonalną ofertę swojego przedsiębiorstwa!
Istota znaku
Pamiętaj, że logo występuje w różnych kontekstach. Może być drukowane w małym rozmiarze na wizytówce, lub wygrawerowane w negatywie na ogromnych arkuszu blachy. Na potrzeby takich projektów, warto przygotować warianty achromatyczne swojego logo. Jeśli w projekcie używamy kolorów, należy pamiętać o odpowiednim kontraście kolorystycznym. Nie warto umieszczać w nim elementów np. jasnożółtych, które będą drukowane na białym arkuszu papieru. Jeśli decydujemy się na użycie gradientu, musimy zadecydować, czy nadaje projektowi dodatkowe znaczenie, które stracimy w przypadku wariantu achromatycznego.
Dlatego projektując znaki identyfikujące, warto szukać ich istoty. Zamiast ubierać je w dodatkowe efekty, moglibyśmy spróbować odjąć to, co odwraca uwagę od głównej treści. Jeśli chcesz, by twoje logo było profesjonalne, unikaj:
1. przeładowanych graficznie pomysłów,
2. zbyt dużej ilości dodatkowych efektów takich jak cień czy gradient,
3. bazowania wyłącznie na obecnie panującej modzie, która przeminie,
4. wyraźnego podobieństwa do istniejących już projektów,
5. nieoryginalnych rozwiązań projektowych,
6. błędów (typograficznych, ortograficznych itp.)
7. małej czytelności,
8. niepożądanej dwuznaczności,
9. niefortunnych zestawień kolorystycznych i niskich kontrastów,
10. projektowania według własnego gustu.
Logo nie jest po to, by opowiadać historię, ale po to, żeby ją streścić. Dobry znak opiera się na prostych skojarzeniach, które pozwalają odbiorcy czuć się mądrze. Jednocześnie zawiera esencję komunikacji marki. Jeśli chciałbyś stworzyć projekt profesjonalnego logo dla Twojej firmy razem z nami, zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą Studia Graficznego Fesido w zakresie identyfikacji wizualnej