Czym są poprawki i kiedy grafik może Ci odmówić?
Mogłoby się wydawać, że przecież każdy wie, o co chodzi. Profesjonalni graficy są ekspertami w swojej dziedzinie, więc powinni wiedzieć jak wpasować twoje nowe pomysły do istniejącego projektu. Poprawki często się zdarzają ? to jasne! Ale dlaczego może zdarzyć się, że grafik ci odmówi? Przedstawię Ci 3 powody, dlaczego tak się dzieje i 10 wskazówek, dzięki którym twoja współpraca z projektantami graficznymi będzie już zawsze lepszym doświadczeniem!.
Żeby móc dokładnie przyjrzeć się tematowi spróbujmy poszukać słów o podobnym znaczeniu: zmiany, korekty, modyfikacje, przeróbki? Każde z nich opisuje to samo, prawda? Dobrze skonstruowana umowa zawiera w sobie ustalenia dotyczące realizacji dzieła (katalogu, plakatu czy strony WWW). Często możemy znaleźć w niej zapis o maksymalnej ilości poprawek. Czy podpisując taki dokument, na pewno wiesz, co to znaczy?
Zacznijmy od początku: czy wiesz, czym są poprawki?
Prawdą jest, że nie każde zmiany mogą być tak nazwane. Chociaż różne terminy stosujemy zamiennie, coraz więcej usługodawców definiuje w swoich cennikach pojęcia takie jak poprawki czy modyfikacje. Pamiętaj o tym, żeby zawsze zapoznać się z definicjami, które proponuje wybrany grafik.
Przyjęło się, że poprawka to każda zmiana w projekcie. Jednak z perspektywy projektantów dzielimy je na dwie grupy:
- szczegółowe dopracowywania projektu: dopisywanie tekstów, uzupełnienie brakującego przecinka czy zmiana kolorów; lub
- znaczne modyfikacje w układzie graficznym projektu, wymagające przeprojektowania dużej części materiału. Podział zależy od tego, jak dużo pracy wymaga wprowadzenie danej zmiany. Przyznaj, że łatwiej zmienić kolor nagłówka niż dostosowywać cały układ tekstu i ilustracji do nowego formatu.
Poprawka to najczęściej większa zmiana, która wynika z procesu projektowego. Powstaje z potrzeby dostosowania projektu do postawionych wcześniej założeń. Poprawka to zamiana na lepsze.
Warto wskazać, jak częste są korekty. Jeśli jako klient dosyłasz ten sam tekst, wprowadzając kolejne zmiany co dwa dni, możesz spodziewać się, że grafik uzna, że nie masz jeszcze wystarczająco dobrze przygotowanych materiałów. Nie możesz wymagać skończonego projektu jeśli nie dostarczyłeś odpowiednich tekstów czy zdjęć.
Nigdy więcej nie popełniaj tego błędu
Musisz też wiedzieć, że warto zaufać grafikowi. Zdarza się, że jego pierwsza propozycja jest przez Ciebie modyfikowana wiele razy, bo przecież wiesz jaki konkretny efekt chcesz osiągnąć. Przyjmijmy taki schemat: chcesz, żeby na twojej stronie pojawił się tekst ?Dzień dobry!?. Grafik dobiera krój pisma i kolor. Według ciebie może lepiej niech będzie czarny albo niebieski. Grafik wprowadza zmianę. Hmm… ale teraz wolisz, żeby napis pasował do koloru, więc niech będzie ?Dobry wieczór!?. I… to nie jest twój ulubiony krój pisma. Korekta wprowadzona. No nie wiem, teraz tak ponuro. A może znowu ?Dzień dobry?, ale na czerwono. I chyba jednak inny krój. Ostatnia poprawka. Okazuje się, że projekt wygląda tak jak na początku. Pasuje! Tylko że… ty czujesz, że wykonałeś całą pracę za grafika, a projektant jest zmęczony niepotrzebnymi zmianami.
Jak wygląda współpraca z grafikiem?
Najczęściej na początku grafik przygotowuje kilka propozycji na podstawie wyznaczonych założeń projektowych lub dostarczonego przez klienta briefu. Kiedy wspólnie zdecydujecie, który wariant będzie dalej rozwijany ? jednoznacznie odrzucacie pozostałe. Pamiętaj, że często wymiana pomysłów wygląda tak, że po wielu korektach okazuje się, że pierwszy pomysł był najlepszy. Prośby o ?drobne? zmiany i liczne uwagi opóźniają postęp prac i dokładają grafikowi obowiązków. Trzeba liczyć się z tym, że być może kolejne uwagi będą wymagać dopłaty jeśli przekroczyłeś już ich zakładaną ilość.
Kiedy może zdarzyć się tak, że grafik odmówi wprowadzenia zmian?
Pamiętaj, że jeśli to profesjonalista, na pewno posiada dużą wiedzę z zakresu projektowania, grafiki, ilustracji czy typografii.
Zna wiele zasad, które czasem nie są oczywiste, a podświadomie wpływają na odbiór projektów. Wdowy, sieroty, bękarty…
Brzmi znajomo? W odniesieniu do grafiki ? niekoniecznie dla wszystkich. To tylko niektóre błędy typograficzne, które skutecznie wyeliminowane świadczą o profesjonalizmie. Jeśli nalegasz, żeby nie usuwać wiszących spójników z tekstu, czyli pojedynczych liter takich jak ?w? czy ?i? znajdujących się na końcu wiersza, grafik może podpowiedzieć, że to właśnie jeden z błędów, których należy się wystrzegać.
Podoba ci się konkretny krój pisma? Jeśli wybór ma być podyktowany wyłącznie stroną estetyczną, ale niestety nie będzie czytelny, grafik może odmówić zastosowania takiego rozwiązania. Dobry specjalista nie chce reklamować złych produktów. Wszystkie zabiegi, które nie będą sprzyjały budowaniu dobrego wizerunku twojej firmy, są sprzeczne z założeniami dobrej promocji.
Pamiętaj, że forma podąża za funkcją, a funkcjonalność powinna być zawsze na pierwszym miejscu.
Istnieje jeszcze jeden powód, dla którego niektóre poprawki nie zostaną zrealizowane. Znajomość specyfiki poszczególnych technik i technologii druku pozwala wykluczyć pomysły niemożliwe do zrealizowania. Drogie uszlachetnienia przy niskim nakładzie? Drobne teksty na ciemnym tle? Zdjęcia niskiej jakości na rozkładówce katalogu A4? Grafik zadba o to, by projekt był możliwy do urzeczywistnienia z jak najlepszym efektem. dobrego wizerunku twojej firmy, są sprzeczne z założeniami dobrej promocji.
Pamiętaj, że forma podąża za funkcją, a funkcjonalność powinna być zawsze na pierwszym miejscu.
Pamiętaj, że projektantom zależy na tym, aby ich klienci byli zadowoleni. Jeśli odmawiają wprowadzenia poprawek, na pewno mają ku temu powody. Mogą cię poinformować o przyczynie odrzucenia pomysłu na zmianę, ale czasami jest to zbędne, kiedy zobaczysz, jak zadowalający jest efekt!
Wskazówki, dzięki którym grafik cię polubi 🙂
Poprawki to nieunikniona część pracy kreatywnej. Są potrzebne ? służą temu, żeby projekt mógł stawać się coraz lepszy i doskonale odpowiadał na zadane założenia czy potrzeby. Zdradzę ci sekret. Dobry grafik jest świadomy swoich błędów. Kiedy terminy gonią czasem potrzeba szybkich rozwiązań, które później będą mogły być dopracowane. Grafik sam wprowadzi taką korektę. A co możesz zrobić ty, żeby wasza współpraca była przyjemniejsza?
1. Zwracaj się z prośbą o projekt kiedy wiesz, czego potrzebujesz.
Nie musisz od razu znać wszystkich szczegółów. Dobrze, żebyś sprecyzował tematykę oraz rodzaj projektu: czy będzie to pojedyncza ilustracja, czy kilkusetstronicowy katalog.
2. Przygotuj wcześniej potrzebne materiały.
Oczywiście możesz dosyłać ich więcej w trakcie pracy, ale nie pozwól, aby miała miejsce sytuacja, w której terminy wydłużają się z powodu np. niedokończonego tekstu na temat twojego produktu.
3. Zorientuj się, jak chcesz, żeby gotowy projekt wyglądał (lub chociaż jaki miał charakter).
Możesz wspólnie z grafikiem stworzyć np. tablicę inspiracji, która pomoże w dalszej pracy.
4. Postaraj się być w stałym kontakcie ze swoim wykonawcą.
To konieczne, jeśli zależy ci na profesjonalnej usłudze graficznej i terminowości.
5. Jeśli nie rozumiesz jakiegoś zagadnienia, które grafik ci przedstawia, śmiało poproś o wytłumaczenie.
Każdy jest ekspertem w swojej dziedzinie, a ty nie musisz znać specjalistycznych pojęć, którymi projektant może się posługiwać.
6. Zaufaj doświadczeniu grafika.
Przypomnij sobie schemat, który został przedstawiony wcześniej.
7. Jeśli ci na czymś bardzo zależy ? powiedz to.
Jasno przedstaw swoje oczekiwania. Będzie nam łatwiej skierować projekt w taką stronę, by jak najlepiej dopasował się do twoich wymagań.
8. Opowiedz nam o sobie.
Pozwoli to spojrzeć na projekt, uwzględniając wizerunek twojej firmy. Jeśli we wszystkich materiałach firmowych stosujesz jakieś rozwiązanie lub np. konkretny krój pisma warto byś to uwzględnił.
9. Pamiętaj o tym, że umowa i zawarte w niej zapisy o ilości poprawek chronią obydwie strony.
Grafik może wymagać dodatkowej opłaty tylko na podstawie wcześniejszych ustaleń.
10. Spodziewaj się dopracowanych projektów!
Usiądź wygodnie i odpocznij. Twoje zlecenie jest w najlepszych rękach jeśli wybierasz Fesido Studio Graficzne.
Powodzenia