Słownik pojęć graficznych. Niezbędnik do współpracy z grafikiem!
Graficy, to jedna z tych grup zawodowych, która posługuje się swoim specyficznym branżowym językiem.
Jak zatem zrozumieć, to co mówią?
Zapoznaj się z naszym słownikiem pojęć graficznych, który ułatwi Ci komunikację z grafikiem.
Marketing i reklama
brief klienta ? podstawowy dokument zawierający informacje na temat projektu,
jego założeń, ogólnego charakteru, grupy odbiorców i zakresu pracy;
copywriter ? autor tekstów reklamowych i sloganów;
deadline ? termin końcowy (oddania prac);
feedback ? odpowiedź (klienta na projekt, odbiorców na kampanię itp.);
identyfikacja wizualna ? system wizualnej tożsamości marki lub instytucji;
insight ? wniosek, powstały w trakcie procesu projektowego, wskazujący na ciekawe i nowe kierunki rozwoju; wgląd w świat konsumenta, ujawnienie jego potrzeb i motywów;
kampania wizerunkowa ? kampania mająca na celu kreację marki i rozpoznawalności;
nie ma na celu sprzedaży produktu;
key visual ? idea kluczowa; kreacja; główny motyw wizualny;
księga znaku ? manual; spis zasad dotyczących posługiwania się znakiem graficznym;
logo ? reprezentujący znak graficzny; może składać się z części graficznej i typograficznej;
materiały pos ? point of sale materials, materiały promocyjne w miejscu sprzedaży;
Tekst i Typografia
akapit ? spójny logicznie fragment tekstu;
antykwa ? pismo alfabetu łacińskiego; potocznie krój z szeryfami;
bękart ? błąd typograficzny; niepełny wiersz kończący akapit, umieszczony jako
pierwszy na nowej stronie;
cycero ? 12 punktów typograficznych; 4,5113 mm;
cyfry nautyczne ? cyfry posiadające wydłużenie dolne i górne np. 1234567890;
cyfry wersalikowe ? cyfry jednakowej wysokości, np. 1234567890;
czcionka ? błędne określenie kroju pisma; (najczęściej drewniany) bloczek drukarski
z wygrawerowanym znakiem stosowany w tradycyjnym druku;
egipcjanka ? krój jednoelementowy z szeryfami prostymi; antykwa linearna;
firet ? jednostka równa stopniowi pisma w danym kroju;
font ? komputerowy zapis kroju pisma;
grotesk ? krój jednoelementowy bez szeryfów; antykwa linearna bezszeryfowa;
interlinia ? odległość pomiędzy podstawowymi liniami pisma; światło międzywierszowe poziome;
italik ? kursywa; odmiana pochyła kroju;
kapitaliki ? mediuskuły; litery tekstowe o wyglądzie wersalików np. FESIDO;
kerning ? dostosowywanie światła pomiędzy parami znaków;
kolumna ? złamana część tekstu wraz z innymi elementami (ilustracje, tytuły itd.) na stronie;
krój pisma ? zestaw specjalnie zaprojektowanych znaków; charakterystyczny wizerunek całego zestawu, który posiada jednolite cechy wizualne i graficzne takie jak np. szeryfy, proporcje i rytm;
ksenotypy ? hybrydy; kroje pisma noszące cechy wielu krojów pisma naraz, zawierające celowe modyfikacje;
layout ? układ graficzny strony; układ elementów projektu typograficznego;
ligatury ? znak stanowiący połączenia dwóch lub więcej liter np. ?, ?, fi;
litery tekstowe ? litery minuskułowe np. fesido;
łam ? część kolumny stanowiąca grupę wąskich wierszy o pionowym położenie
na kolumnie (np. w gazecie);
łamanie kolumn ? tworzenie obrazu kolumny; formatowanie tekstu oraz łączenie go z grafiką;
marginesy ? światło na stronie okalające kolumnę;
odmiana kroju ? np. bold, light, italic, regular itd.;
odstępy międzywierszowe ? wolne przestrzenie nad/pod literami, między wierszami tekstu;
paginacja ? numeracja stronic, pagina martwa;
piktogramy ? symbole obrazkowe będące skrótem wizualnym;
pisanki ? kroje pisma naśladujące pismo odręczne;
pismo dwuelementowe ? znaki zbudowane z dwóch lub większej ilości grubości kresek;
pismo jednoelementowe ? znaki zbudowane z jednakowej grubości kreski;
pole znaku pisma ? prostokąt otaczający każdą literę;
punca ? światło wewnętrzne znaku pisma; oko; całkowicie lub częściowo zamknięta
przestrzeń wewnątrz litery;
register ? cecha estetyczna złamanego tekstu, w której wiersze w sąsiadujących
łamach i na sąsiadujących stronach się pokrywają tj. są na tej samej wysokości;
rozkładówka ? dwie sąsiadujące ze sobą strony;
skład ? produkt procesu składania;
stopień pisma ? jego wielkość wyrażona w punktach np. 12 pkt;
szewc ? błąd typograficzny; pierwszy tekst akapitu umieszczony jako ostatni
na kolumnie tekstowej;
szpalta ? niezłamany skład dowolnej długości; światło międzyliterowe ? wolna przestrzeń po bokach znaku pisma;
światło ? odległości między elementami graficznymi, wolne przestrzenie bez tekstu
ani ilustracji, np. odstępy międzyliterowe, odstępy międzywyrazowe, marginesy itp.;
tekst prosty ? tekst pozbawiony istotnych wyróżnień;
tracking ? całościowa zmiana świateł międzyliterowych w całym wyrazie, wierszu lub akapicie;
wakat ? kolumna pusta, pozbawiona zadruku, objęta paginacją;
wersaliki ? litery majuskułowe np. FESIDO;
żywa pagina ? wiersz tekstu nad lub pod kolumną tekstu zawierający takie informacje jak nazwisko autora, tytuł itp.;
przygotowanie materiałów i poligrafia
addycja ? metoda RGB; dodawanie świateł;
akcydens ? wyrób poligraficzny, który nie jest książką, czasopismem ani zadrukowanym opakowaniem, np. wizytówka, papier firmowy;
apla ? jednolita, nierastrowana powierzchnia o pełnym kryciu;
broszura ? sposób oprawy, w którym kartonowa okładka jest przyklejona do grzbietu bloku (w odróżnieniu od oprawy twardej);
dpi ? dots per inch, miara rozdzielczości, odtwarzania szczegółów przez drukarki i naświetlarki; chochlik drukarski ? błąd w druku;
CMYK ? system kolorystyczny subtraktywny, określający sposób nakładania się na siebie farb drukarskich procesowych;
druk personalizowany ? zlecenie drukarskie, w którym każdy egzemplarz jest dostosowywany do konkretnego zlecenia (np. imienne zaproszenia);
DTP ? desktop publishing; przygotowanie do druku; czynności związane z przygotowaniem na komputerze materiałów, które następnie będą powielane przy użyciu metod poligraficznych;
grafika rastrowa, bitmapa ? grafika, zbudowana z siatki punktów o jednakowej wielkości tj. pikseli; ograniczone możliwości skalowania przy zachowaniu odpowiedniej jakości;
grafika wektorowa ? grafika opisywana w sposób matematyczny, skalowalna
do dowolnej wielkości bez utraty jakości;
gramatura ? gęstość papieru, czyli masy papierniczej przypadająca na daną powierzchnię;
impozycja ? rozmieszczenie użytków na arkuszu; przygotowanie materiałów i poligrafia
ISBN ? International Standard Book Number; 13?cyfrowy identyfikator publikacji; międzynarodowy znormalizowany numer publikacji (książki);
linia cięcia ? znak graficzny, który wynacza format netto strony; poza tym formatem znajduje się pole spadu;
oprawa twarda ? sposób oprawy, w którym blok znajduje się w wewnątrz twardej okładki; grzbiet okładki nie jest połączony z blokiem;
PDF ? Portable Document Format; powszechnie stosowany format pliku, ze względu na dużą uniwersalność zastosowań i możliwość obsługi przez wiele programów;
postpress ? operacje introligatorsko-wykończeniowe;
prepress ? techniczne przygotowanie publikacji do druku; przygotowanie materiałów i poligrafia
proof ? odbitka próbna; próba kolorystyczna wydruku;
półformat ? B2; 50×70 cm;
raster ? punkt; rozdzielenie stopnia szarości np. w druku offsetowym;
RGB ? system kolorystyczny addytywny, określający sposób wyświetlania się barw na ekranach;
rozdzielczość ? wymiary grafiki w pikselach (np. 500×300 px) lub gęstość pikseli na ekranie (np. 72 ppi);
separacja ? pojedynczy kolor wyseparowany w przestrzeni barwnej;
spady ? dodatkowy obszar druku, przycinany w procesie publikacji, gwarantujący wydruk materiału bez niezadrukowanych fragmentów na krawędziach strony; rezerwa na ścięcie;
press ? poligraficzne procesy wytwarzania; przygotowanie materiałów i poligrafia
print on demand ? druk cyfrowy małych nakładów;
subtrakcja ? metoda CMYK; odejmowanie świateł;
szeryfy ? poprzeczne lub ukośne zakończenia kresek tworzących litery;
tinta ? jednolita powierzchnia koloru o nasyceniu mniejszym niż 100%; poddruk;
użytek ? jedna kopia pracy przygotowanej do druku;
wizualizacja ? symulacja realnej sytuacji, w której mógłby pojawić się projekt;
wyróżnienie aktywne ? wybijające się na tle płaszczyzny tekstu;
wyróżnienie zintegrowane ? niewybijające się z tła;
znak wodny ? obraz widziany w świetle przechodzącym, uzyskiwany w trakcie
produkcji papieru; lub graficzna nakładka z przezroczystością (np. logo na zdjęciu);
potwierdzenie autentyczności;