Wayfinding – czym jest?
Spis Treści
Wayfinding – czym jest?
Wayfinding w kontekście projektowania graficznego odnosi się do tworzenia systemów oznakowania. Są to informacje, które pomagają ludziom poruszać się w przestrzeni i zrozumieć jej organizację. W praktyce wayfinding można zdefiniować jako system nawigacji przestrzennej, dzięki której znalezienie właściwej drogi jest łatwiejsze.
Wayfinding – system oznakowania czytelny dla każdego
Jak nie zgubić się na lotnisku i zdążyć do terminalu na odprawę pasażerów przy gate 17? Odpowiednie oznakowanie sprawia, że odbiorca znajdujący się
w nieznanym mu miejscu jest w stanie szybko określić swoje położenie, a także bez trudu odnaleźć drogę do wyznaczonego celu.
Proces projektowania elementów oznakowania przestrzeni jest wyjątkowy. Liczą się wyłącznie oryginalne, indywidualne rozwiązania, które muszą połączyć wiele elementów w jeden spójny system, czytelny dla każdego odbiorcy.
Oznakowanie nowej przestrzeni – brief i oferta
Wayfinding, podobnie jak inne prace polegające na projektowaniu graficznym, zaczyna się od zdefiniowania zadania. Na wstępie brief i oferta, dwa elementy, które pozwolą na brzegowe ustalenia co, kiedy i w ramach jakiego budżetu jest do zrobienia.
Brief pozwala agencji szczegółowo zapoznać się oczekiwaniami Klienta. Na podstawie briefu powstaje prezentacja – idea/koncepcja wayfinding, unikatowy pomysł na oswojenie nowej przestrzeni. Oczekiwania sformułowane przez klienta w briefie zamieniają się w konkretne obrazy, kolory i treści.
Jest to kluczowy moment, w którym agencja przedstawia klientowi zarys swojego oryginalnego projektu, tak aby mógł on spełnić jego główne założenia. Poniżej znajdują się kluczowe aspekty wayfinding w projektowaniu graficznym.
Strategia projektowania systemu oznakowania przestrzeni
Wayfinding to strategiczne zadanie i niezwykle precyzyjny proces projektowania, który łączy wiele dyscyplin, od psychologii behawioralnej po projektowanie produktów, projektowanie graficzne i inżynierię. Celem tworzenia systemu nawigacji przestrzennej jest zapewnienie skutecznych projektów oznakowania, często dla dużych, złożonych środowisk w międzynarodowej, multikulturowej i wielojęzycznej społeczności.
Wayfinding – język graficzny
Czytelne oznakowanie przestrzeni tworzy język graficzny składający się z typografii, ikonografii, kolorów, wzorów, symboli, oznakowania, map, schematów, grafik środowiskowych i innych elementów. Chcemy tworzyć inspirujące, ale jednocześnie funkcjonalne oznakowanie przestrzenne, które zapada w pamięć
i jest przyjazne dla każdego. Wayfinding ma za zadanie ułatwienie nawigacji, dlatego informacje są podawane w najbardziej przejrzysty i zachęcający sposób.
Uniwersalny … jak wayfinding
Wayfinding obejmuje całą przestrzeń i dotyczy wszystkiego, co znajduje się w danej przestrzeni. Z tego powodu musi być uniwersalny, ponadczasowy
i wszechstronny. Mamy klientów działających w sferze publicznej dla zróżnicowanych zbiorowości. Wayfinding jest potrzebny na lotnisku pasażerom spieszącym z walizkami do odprawy, ale nie tylko. Nawigacja jest też niezbędna w takich sektorach jak:
Transport publiczny: dworce, stacje kolejowe, lotniska
Sektor ochrony zdrowia dla pacjentów i personelu medycznego
Branża hotelarska dla gości hotelowych
Studia architektoniczne i projektanci wnętrz dla użytkowników obiektów
Sektor edukacji dla uczniów, studentów i kadry pedagogicznej
Miejsca użyteczności publicznej m.in. parki publiczne i stadiony miejskie
Doświadczenie agencyjne w realizacji projektów wayfinding
Projektanci wayfinding zwykle mają wszechstronne umiejętności niezbędne do zrozumienia warunków przestrzeni i wyczucia potrzeb odbiorców.
Designer tworzący projekty oznakowania przestrzennego wykorzystuje umiejętności z zakresu projektowania graficznego, architektonicznego
i środowiskowego. Stanowisko to wymaga zazwyczaj solidnego portfolio z zakresu projektowania graficznego, przemysłowego lub wnętrz,
a także architektury i planowania miejskiego.
Podczas realizacji projektu zapewniamy również nadzór autorski, dbając o to, aby proces wykonawczy przebiegał zgodnie z założeniami projektowymi.
Co więcej, wnikliwa analiza zachowań użytkowników pozwala nam zapewnić atrakcyjne i efektywne rozwiązania dla każdego budynku czy przestrzeni.