Wayfinding – czym jest?

Wayfinding – czym jest?

Wayfinding w kontekście projektowania graficznego odnosi się do tworzenia systemów oznakowania. Są to informacje, które pomagają ludziom poruszać się w przestrzeni i zrozumieć jej organizację. W praktyce wayfinding można zdefiniować jako system nawigacji przestrzennej, dzięki której znalezienie właściwej drogi jest łatwiejsze.

    Wayfinding – system oznakowania czytelny dla każdego

    Jak nie zgubić się na lotnisku i zdążyć do terminalu na odprawę pasażerów przy gate 17? Odpowiednie oznakowanie sprawia, że odbiorca znajdujący się
    w nieznanym mu miejscu jest w stanie szybko określić swoje położenie, a także bez trudu odnaleźć drogę do wyznaczonego celu.

    Proces projektowania elementów oznakowania przestrzeni jest wyjątkowy. Liczą się wyłącznie oryginalne, indywidualne rozwiązania, które muszą połączyć wiele elementów w jeden spójny system, czytelny dla każdego odbiorcy.

      Wayginding czym jest?

      Oznakowanie nowej przestrzeni – brief i oferta

      Wayfinding, podobnie jak inne prace polegające na projektowaniu graficznym, zaczyna się od zdefiniowania zadania. Na wstępie brief i oferta, dwa elementy, które pozwolą na brzegowe ustalenia co, kiedy i w ramach jakiego budżetu jest do zrobienia.

      Brief pozwala agencji szczegółowo zapoznać się oczekiwaniami Klienta. Na podstawie briefu powstaje prezentacja – idea/koncepcja wayfinding, unikatowy pomysł na oswojenie nowej przestrzeni. Oczekiwania sformułowane przez klienta w briefie zamieniają się w konkretne obrazy, kolory i treści.
      Jest to kluczowy moment, w którym agencja przedstawia klientowi zarys swojego oryginalnego projektu, tak aby mógł on spełnić jego główne założenia. Poniżej znajdują się kluczowe aspekty wayfinding w projektowaniu graficznym.

        Strategia projektowania systemu oznakowania przestrzeni

        Wayfinding to strategiczne zadanie i niezwykle precyzyjny proces projektowania, który łączy wiele dyscyplin, od psychologii behawioralnej po projektowanie produktów, projektowanie graficzne i inżynierię. Celem tworzenia systemu nawigacji przestrzennej jest zapewnienie skutecznych projektów oznakowania, często dla dużych, złożonych środowisk w międzynarodowej, multikulturowej i wielojęzycznej społeczności.

          Czy Wayfinding jest ważny?

          Wayfinding – język graficzny

          Czytelne oznakowanie przestrzeni tworzy język graficzny składający się z typografii, ikonografii, kolorów, wzorów, symboli, oznakowania, map, schematów, grafik środowiskowych i innych elementów. Chcemy tworzyć inspirujące, ale jednocześnie funkcjonalne oznakowanie przestrzenne, które zapada w pamięć
          i jest przyjazne dla każdego. Wayfinding ma za zadanie ułatwienie nawigacji, dlatego informacje są podawane w najbardziej przejrzysty i zachęcający sposób.

            Uniwersalny … jak wayfinding

            Wayfinding obejmuje całą przestrzeń i dotyczy wszystkiego, co znajduje się w danej przestrzeni. Z tego powodu musi być uniwersalny, ponadczasowy
            i wszechstronny
            . Mamy klientów działających w sferze publicznej dla zróżnicowanych zbiorowości. Wayfinding jest potrzebny na lotnisku pasażerom spieszącym z walizkami do odprawy, ale nie tylko. Nawigacja jest też niezbędna w takich sektorach jak:

              Transport publiczny: dworce, stacje kolejowe, lotniska

              Sektor ochrony zdrowia dla pacjentów i personelu medycznego

              Branża hotelarska dla gości hotelowych

              Studia architektoniczne i projektanci wnętrz dla użytkowników obiektów

              Sektor edukacji dla uczniów, studentów i kadry pedagogicznej

              Miejsca użyteczności publicznej m.in. parki publiczne i stadiony miejskie

              Doświadczenie agencyjne w realizacji projektów wayfinding

              Projektanci wayfinding zwykle mają wszechstronne umiejętności niezbędne do zrozumienia warunków przestrzeni i wyczucia potrzeb odbiorców.
              Designer tworzący projekty oznakowania przestrzennego wykorzystuje umiejętności z zakresu projektowania graficznego, architektonicznego
              i środowiskowego. Stanowisko to wymaga zazwyczaj solidnego
              portfolio z zakresu projektowania graficznego, przemysłowego lub wnętrz,
              a także architektury i planowania miejskiego.

              Podczas realizacji projektu zapewniamy również nadzór autorski, dbając o to, aby proces wykonawczy przebiegał zgodnie z założeniami projektowymi.
              Co więcej, wnikliwa analiza zachowań użytkowników pozwala nam zapewnić atrakcyjne i efektywne rozwiązania dla każdego budynku czy przestrzeni.

              Przeczytaj Także

              Logo firmy transportowej – co powinno zawierać?

              Logo firmy transportowej – co powinno zawierać?

              Logo firmy transportowej to narzędzie budowania silnej marki i najlepsza wizytówka, która ma przyciągnąć uwagę, wyróżniać Twoją markę i budować profesjonalny wizerunek. Może się wydawać, że projektowanie odpowiedniego znaczka nie jest niczym trudnym, ale w...

              czytaj dalej
              Jak łączyć kolory? Najważniejsze zasady

              Jak łączyć kolory? Najważniejsze zasady

              Kolory to jeden z najważniejszych elementów, za pomocą których budujesz komunikację wizualną. Już to stwierdzenie wskazuje, jak istotna jest wiedza na temat barw oraz umiejętność ich właściwego doboru w tworzeniu harmonijnych kompozycji i skuteczniejszych przekazów....

              czytaj dalej
              Kiedy można używać zdjęć ze stocka?

              Kiedy można używać zdjęć ze stocka?

              Czy dobry obraz nie jest wart więcej niż tysiąc słów? Zwłaszcza obecnie, kiedy zalewani jesteśmy treściami, informacjami i przekazem, którego nie sposób udźwignąć. Dobra fotografia może zdziałać cuda – wpłynąć na nastrój, dodać wartości, wzbogacić wizerunek,...

              czytaj dalej