Wymiary wizytówki – jaki rozmiar powinna mieć wizytówka?

Czy istnieje standardowy rozmiar wizytówki?

Wizytówki są prawdopodobnie najbardziej rozpowszechnionym rodzajem druków akcydensowych. Nic w tym dziwnego, ponieważ mały prostokątny kartonik, który mieści się w portfelu, potrafi być najlepszą formą reklamy i zapewnienia klientowi stałego dostępu do naszych danych kontaktowych. Wizytówka nie tyle spełnia funkcje informacyjne, ile może być również elegancką oznaką uprzejmości. Często wizytówki towarzyszą nam podczas zapoznawania się przy okazji spotkań biznesowych lub polecania oferowanych usług na przyszłość. W niektórych regionach świata stały się niemal wymogiem.

Wizytówki możemy podzielić na te bardziej oficjalne (najczęściej służbowe) i te bardziej osobiste, które skupiają się nie tyle na stanowisku i miejscu zatrudnienia danej osoby, ile wypunktowują jej imię, nazwisko oraz dane teleadresowe.

Aby mieć szybki i łatwy dostęp do zarchiwizowanych wizytówek, najczęściej przechowujemy je w portfelu. Czy istnieje standardowy rozmiar wizytówki? Szeroko rozpowszechniony format kart kredytowych 85,60 mm × 53,98 mm podpowiada, jakie mniej więcej proporcje formatu wizytówki pomieści standardowy portfel. Kartonik nie powinien przekraczać wymiarów 9 cm × 5,5 cm, ponieważ w przeciwnym razie, będzie wymagał specjalnego dedykowanego wizytownika. Aby zunifikować wymiary wizytówek na całym świecie powstała norma ISO, która odpowiada podanym wcześniej wymiarom kart bankowych. Praktyczność takiego rozwiązania podyktowana jest wygodą przechowywania wizytówek w tym rozmiarze, które trafią do jednej kieszonki portfela, przeznaczonej na ważne rzeczy. Mimo tego norma ISO nie obliguje do jej bezwzględnego przestrzegania, dlatego na całym świecie powstały lokalne warianty rozmiarów wizytówek.

Wymiary wizytówki na świecie

Jeśli potrzebujemy projektu wizytówki, warto zastanowić się nad jej wymiarem, patrząc w pierwszej kolejności na kraje, w których ma być używana. Standardem obowiązującym w Polsce są wymiary wizytówki 90 × 50 mm. Wymiary wizytówek, które są najczęściej stosowane w Europie Zachodniej tj. m.in. we Francji, Niemczech, Hiszpanii czy Austrii, to 55 × 85 mm. Taki format często nazywany jest formatem euro. Standardowym wymiarem wizytówki w krajach skandynawskich jest format 55 × 90 mm. Istnieje jeszcze kilka innych formatów różniących się nieco proporcjami jak np. wizytówki używane w Japonii o wymiarach 55 × 91 mm lub wizytówki amerykańskie o wymiarach 51 × 89 mm.

katalogi firmowe

Niestandardowe wymiary wizytówek

Kraj, w którym będzie używana wizytówka, nie jest jednak jedynym wyznacznikiem jej rozmiaru. Warto przemyśleć również dla jakiej branży ma być zaprojektowana. Najczęściej branża kreatywna wymaga podejścia nieco innego niż na przykład branża prawnicza czy budowlana. Każda z dziedzin i profesji charakteryzuje się specyficznymi wymaganiami. Elegancja będzie odpowiednim środkiem dla wizytówki kancelarii adwokackiej, która zostanie podkreślona przez proste formy, standardowy kształt i ewentualne uszlachetnienia. Wizytówka weselnego zespołu muzycznego będzie dobrą reklamą jeśli nawiąże do radości i zabawy, a przy tym sama jej forma czy wymiary mogą być nietuzinkowe.

Wymiary wizytówek zwykle kojarzą się z poziomym prostokątem. Kto powiedział, że każda wizytówka musi wyglądać w ten sposób? Być może dobrym rozwiązaniem na wyróżnienie się będzie proste odwrócenie formatu i zdecydowanie się na pionowy układ treści. Jeśli chcemy pójść o krok dalej ? możemy zdecydować się na obcięcie formatu do kwadratu, który zdecydowanie będzie oryginalnym rozwiązaniem. Możemy zdecydować się na zaokrąglone rogi, wycięcia w materiale lub zdobienia i uszlachetnienia, które nadadzą wizytówce niepowtarzalności.

 

Projekt wizytówki a jego wymiary

Dobrze jest pamiętać jednak, dlaczego większość wizytówek wygląda w podobny sposób. Poziomy układ prostokąta pozwala na rozmieszczenie treści na wizytówce w sposób ułatwiający ich czytelność. Wymiary wizytówki są dosyć niewielkie, dlatego dłuższe nazwiska będą lepiej wyglądać w takim układzie. Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość doboru większego stopnia pisma, który wzmocni przekaz i pozwoli wyróżnić najważniejsze informacje na wizytówce. Warto pomyśleć o uniwersalności poziomego układu, który pozwoli na wypisanie wszystkich nazwisk pracowników danej firmy, bez konieczności zbędnych modyfikacji
i zmniejszenia ich czytelności. Jeśli wizytówka jest projektowana bardziej indywidualnie, np. dla skrzypaczki, która posiada krótkie nazwisko, śmiało można postawić na oryginalny format lub zmianę jego orientacji. Sam format wizytówki nie musi ograniczać się do prostych geometrycznych kształtów. Wizytówka szewca może przypominać kształtem buta, a malarz może wręczać papierową paletę do mieszania farb.

Proste kreacje graficzne dobrze będą pasowały do klasycznych wymiarów wizytówki, zachowując minimalistyczny charakter projektu. Sprawdzą się równie dobrze w wypadku niestandardowych kształtów i nietypowych faktur czy materiałów. Natomiast oryginalne wykroje wizytówek wymagają autorskich i dostosowanych do niestandardowych wymiarów wizytówki projektów.

Wymiary wizytówki do druku

Projektanci graficzni pracujący w studiu Fesido zajmują się projektowaniem wizytówek od koncepcji po przygotowanie do realizacji. Proces przygotowania do druku wymaga dostosowania wymiarów wizytówki pod przycięcie spadów, tzn. przestrzeni, które zapewniają, że zaplanowana grafika może kończyć się na samych krawędziach formatu. Zazwyczaj wizytówki przygotowuje się z 2-3 mm spadem, który jest dodawany z każdej strony do końcowego formatu netto wizytówki. Jeśli planujemy naszą wizytówkę na wymiar 90 × 50 mm, nie powinniśmy dziwić się gdy otrzymamy od grafika projekt o wymiarach 96 × 56 mm. Po impozycji i druku wizytówki zostaną przycięte do zakładanych wymiarów.

Oprócz spadu grafik zadba również o odpowiedni margines na wizytówce. Oznacza to, że odsunie poszczególne elementy graficzne lub typograficzne od jej krawędzi, zapewniając im jednocześnie odpowiednią ilość miejsca i ich najlepszą czytelność. Wszelkie teksty pisane powinny znajdować się w odległości około 0,5 cm od brzegu wizytówki. Plamy koloru, ilustracje, zdjęcia lub inne formy graficzne mogą dobrze wyglądać gdy wypełniają całą przestrzeń, aż do brzegów wizytówki.

Jaki wymiar wizytówki wybrać?

Znając podstawowe informacje na temat stosowanych powszechnie formatów wizytówek i ich przeznaczenia, być może łatwiej będzie Ci zdecydować się na jeden z nich. Wiesz już jakie możliwości oferuje ta forma druku użytkowego. Możliwe, że w Twojej głowie pojawił się już pomysł na oryginalną wizytówkę o niestandardowym kształcie, która świetnie sprawdzi się jako reklama dla Twojego biznesu. Skontaktuj się z nami, przedstaw swoje oczekiwania ? a my postaramy się przygotować projekt, który najlepiej będzie odzwierciedlał misję twojego przedsiębiorstwa!