Jak zaprojektować katalog? Jak wygląda tworzenie katalogów produktów?
Tradycyjne formy reklamy produktów, takiej jak np. drukowany katalog czy broszura prezentacyjna, coraz częściej zastępowane są ich cyfrową wersją. Jak zrobić katalog produktów PDF? To wyzwanie dla projektantów graficznych, wymagające połączenia aspektu atrakcyjności wizualnej z formą użytkową projektu.
Funkcje i rodzaje katalogów produktowych –
jak zrobić katalog?
Czym jest katalog produktowy? To źródło komunikacji z klientami – prezentacja oferowanych produktów oraz dodatkowych usług. Charakter informacyjny katalogu jest jego jedną z najważniejszych cech. Oprócz tego dobrze, by pomagał w budowaniu pozytywnego wizerunku marki i wzbudzaniu zaufania u potencjalnych i przyszłych klientów. Dobrze zaprojektowany katalog pełni funkcję reprezentacyjną Twojego biznesu.
Jaka jest rola katalogu? Najczęściej jego odbiorcą jest klient zainteresowany kupnem oferowanego produktu. W jakim celu sięga po zawarte w nim informacje? Zależy mu na tym, by dokładnie zapoznać się ze specyfikacją wybranego modelu. Dzięki prezentacji szerokiej oferty mógłby też porównać konkretne warianty produktów.
Być może chciałbyś zachować minimalistyczny charakter katalogu, skupiając się na wizualizacjach czy zdjęciach przedstawiających oferowany przez Ciebie produkt w użyciu. A może chciałbyś jedynie zakomunikować, że jesteś producentem lub dystrybutorem oryginalnego rozwiązania produktowego, koncentrując się na zachęceniu odbiorcy do jego kupna. Jak zaprojektować katalog? Warto zastanowić się, jaką funkcję ma spełniać.
Na podstawie wcześniejszych informacji, możemy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje katalogów, przyjmując następujące nazewnictwo:
- katalog informacyjny – zawierający dokładną specyfikację i opis produktu; ułatwiający porównanie większej ilości artykułów,
- katalog reklamowy – zawierający podstawowe informacje, z których wyróżnia się najważniejsze aspekty
(jak np. atrakcyjna cena lub obowiązująca aktualnie promocja); może być dołączany do zamówień, rozsyłany pocztą lub kolportowany podczas targów branżowych, - katalog prezentacyjny – przedstawiający produkt (w użyciu) głównie za pomocą zdjęć lub wizualizacji
opatrzonych krótkimi opisami
To uproszczony podział, który pozwoli na selekcję materiału tekstowego i wizualnego, przeznaczonego do realizacji projektu. Poszczególne cechy mogą łączyć się w dowolne kombinacje, tworząc hybrydowe konstrukcje. Dokładne opisy nie wykluczają zdjęć ze stylizowanych sesji produktu eksponowanych na całych stronach.
Projektanci graficzni studia Fesido wiedzą dokładnie, jak zrobić katalog i połączyć wybrane przez Ciebie warianty tak, by całość prezentowała się profesjonalnie.
Jak zaprojektować katalog?
Jeśli razem z projektantem uda Ci się określić kierunek wizualny katalogu, warto, byś zaczął kompletować materiały potrzebne do jego realizacji: profesjonalne zdjęcia, rendery czy teksty opisowe i dodatkowe hasła reklamowe czy slangi. Zastanów się jaka stylistyka tekstu będzie odpowiednia dla Twoich odbiorców. Czy warto używać skomplikowanego, ale dokładnego nazewnictwa branżowego
a może skupić się na słowach wyrażających wysoki standard oferowanych przez Ciebie produktów? Dobrze jeśli dostarczony projektantowi tekst nie będzie ulegał wielu zmianom w trakcie procesu projektowego. Przyspieszy to pracę i pozwoli uniknąć niepotrzebnych frustracji. Upewnij się, że tekst jest zgodny z zasadami ortografii czy interpunkcji. Jeśli decydujesz się na teksty
w innym języku niż polski, warto zadbać o rzetelne tłumaczenie. Ostatnim etapem przed oddaniem projektu w naszym studiu jest zawsze prośba o ostatnią korektę, która wyeliminuje niepotrzebne chochliki.
Jak zrobić katalog produktów PDF?
Jeśli katalog będzie wyświetlany na ekranach np. jako załącznik do maili czy newslettera, dobrze jest zastanowić się nad jego przeznaczeniem i dodatkowymi udogodnieniami. Mogą być to odnośniki lub hiperłącza. Projektant może zaproponować Ci wygodną nawigację po takim dokumencie, która będzie jego dodatkowym atutem. Jak zrobić katalog produktów? Zwykle przygotowując katalog do druku, najpierw projektuje się 2-3 rozkładówki, które pozwalają ustalić ogólny charakter projektu. W wypadku projektowania katalogu PDF częściej decyduje się na układ jednostronicowy który jest optymalny do wyświetlania na ekranach większości urządzeń. Taki katalog Klient będzie mógł również wydrukować w razie potrzeby np. na standardowym formacie drukarki domowej A4.
Aby uatrakcyjnić katalog w tej formie, można uzupełnić go o graficzne przedstawienie dłuższych tekstów.
Zamiast skomplikowanej tabeli z wymiarami produktów dobrze jest wybrać atrakcyjny wizualnie diagram przedstawiający proporcje poszczególnych modeli. Ikony opisujące właściwości produktów są sposobem na szybsze przyswojenie takich informacji. Projektowanie katalogów jest jedną z naszych głównych specjalności w studiu graficznym Fesido – zapoznaj się z naszym portfolio