Księga znaku

 

 

Świetne, wysokiej klasy projekty graficzne każdego typu

Nasze studio graficzne stawia na wszechstronność, przez co trudno znaleźć usługę branżową, której brakowałoby w ofercie. Zajmujemy się również projektowaniem ksiąg znaku. Wieloletnie doświadczenie, wiedza i fachowy sprzęt sprawiają, że tworzenie księgi znaku zlecają nam najbardziej renomowane marki. Dobrze skonstruowana księga znaku logo to podstawa dla udanego wdrożenia założeń identyfikacji wizualnej.

Czym jest księga znaku?

Na stworzenie księgi znaku decyduje się dzisiaj niemal każda firma posiadająca logo. Najprościej rzecz ujmując, księga znaku to opis logo oraz reguł jego użytkowania. Jest to tak zwana podstawowa księga znaku, której treść dotyczy logo oraz tego, jak je stosować. Zawiera ona najczęściej 3 główne elementy, czyli: opis budowy znaku, kolorystykę, typografię. Niemniej jednak tak podstawowa księga logo występuje rzadko. Zwykle zawiera ona wiele więcej, gdyż przynajmniej w jakimś stopniu dotyka tematu identyfikacji wizualnej. Tym samym uwzględniane są również: motyw graficzny, barwy towarzyszące firmie – nie tylko jej kolory logo, oraz wszelkich pozostałych kwestii wizualnych. Czasami księga może być jeszcze bardziej rozbudowana, o kwestie, które pozornie nie są bezpośrednio związane z logo, ani w ogóle z żadnymi aspektami wizualnymi. Okazuje się jednak, że znajomość tych informacji jest niezbędna, aby zrozumieć w jaki sposób stosować znak rozpoznawczy firmy. O tym, co decyduje o pożądanej zawartości księgi znaku piszemy w dalszej części tekstu.

Tworzenie księgi znaku – od czego uzależnić jej zawartość?

Jak już wspomnieliśmy, wiele czynników decyduje o tym, jak obszerna powinna być księga znaku logo oraz jakiego rodzaju wskazówki powinna zawierać. Zasadniczo należy wziąć pod uwagę 3 kwestie: branżę działania, wielkość i specyfikę firmy. Pożądana zawartość księgi znaku zależy bowiem między innymi od takich czynników, jak:

Profil działalności

Handel czy usługi? Zwykle wykorzystanie logo firmy handlowej jest bardziej skomplikowane.

Zakres działalności

Podmiot działający tylko stacjonarnie, nie potrzebuje instrukcji, jak wykorzystywać logo
w internecie, co jest niezbędne w przypadku firm obecnych w sieci (czyli zdecydowanej większości).
W internecie niezbędna będzie z pewnością księga znaku pdf, a nie tylko w formie fizycznej.

Liczba i rodzaj wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych

Im jest ich więcej, tym różnorodniejsze sposoby użytkowania logo.

Znaczenie, jakie odgrywa logo i ogółem prestiż marki

Jeśli firma zarabia na dziesiątkach, setkach czy tysiącach klientów, niezbędny jest intensywny marketing, a więc częste korzystanie z logo w różnych kontekstach. Potrzeba ta jest mniejsza w przypadku firm opierających swoją działalność na współpracy z kilkoma dużymi klientami.

Liczba osób użytkujących znak

Im większa firma, tym więcej osób jest niezaznajomionych ze znaczeniem logo i wskazanym sposobem jej użytkowania.

Obecność podmiotów zależnych

Największe przedsiębiorstwa mają pod sobą wiele częściowo niezależnych firm, które korzystają z jej logo. W księdze logo należy zawrzeć informacje, wskazujące jak używać znaku w tym kontekście.

Po co powstaje księga znaku logo?

Wyjaśniliśmy, czym jest księga znaku, jednak właściwie po co się ją tworzy i dla kogo? Przede wszystkim należy podkreślić, że powinna ona powstać dopiero po ukończeniu tworzenia logo oraz wszystkich innych grafik. Dopiero, gdy identyfikacja wizualna jest precyzyjnie określona, a prace nad nią zostaną zamknięte, można rozpocząć projektowanie księgi znaku. Księga jest bowiem opisem i zbiorem wskazówek dotyczących użytkowania logo i innych wizualizacji. Nie sposób byłoby stworzyć trafne wskazówki, jeśli projekty graficzne nie zostały jeszcze zrealizowane, a więc logo i identyfikacja wizualna nie istnieją.

Kiedy logo jest już gotowe, a strategia wdrażania ukończonej identyfikacji wizualnej określona, rozpoczyna się tworzenie księgi znaku. Powstaje ona po to, aby każdy, kto będzie korzystał z logo marki, wiedział jak robić to poprawnie. Jakich używać kolorów, w jakim ułożeniu powinien znajdować się znak, z jakiej korzystać czcionki – to najważniejsze kwestie, które zawsze określa księga logo. Ponadto, użytkownik czerpie z niej informacje dotyczące motywów graficznych, które powinny towarzyszyć logo, dowiaduje się w jakim kontekście należy go używać, a w jakim to niewskazane, a także nabywa wiedzę, z jaką częstotliwością umieszczać logo w poszczególnych miejscach. Oczywiście to tylko część informacji, które uzyskuje użytkownik księgi znaku logo. Wiele zależy jednak od tego, o jakiej księdze mowa, gdyż różnorodność jest w tym przypadku bardzo duża.

Dla kogo powstaje księga znaku?

Projektowanie księgi znaku ma na celu dostarczenie instrukcji, jak użytkować logo i inne formy graficzne dotyczące firmy. Jednak komu potrzebna jest taka wiedza? Dla kogo powstaje podstawowa księga znaku, a dla kogo rozbudowana?

Zarówno to, co zawiera księga logo, jak i dla kogo powstaje, w dużej mierze zależy od tego, kto stworzył znak i kto zajmuje się tworzeniem grafik dla firmy. Otóż jeśli to samo studio zaprojektowało logo oraz projektuje opakowania, broszury i wszystkie pozostałe grafiki, w niektórych przypadkach można zrezygnować z tworzenia księgi znaku. Dotyczy to jednak głównie małych firm graficznych, pracujących dla niewielkich przedsiębiorstw. W takich sytuacjach bowiem wszyscy pracownicy posiadają dostateczną wiedzę na temat logo, którego stosowanie nie jest też szczególnie skomplikowane. Jednak jeśli studio graficzne jest nieco większe, prawdopodobnie inni ludzie pracują przy tworzeniu logo, a inni tworzą opakowania. Tym samym niezbędna jest przynajmniej podstawowa księga znaku, instruująca, jak stosować logo. Podobnie, jeśli instrukcje dotyczące użytkowania logo są złożone, zaprojektowanie księgi znaku jest niezbędne. W takich sytuacjach nawet członek zespołu projektującego logo może potrzebować zaglądnięcia do księgi, aby przypomnieć sobie pewne kwestie.

Kiedy możemy zrezygnować z księgi znaku?

W opisanej wyżej sytuacji można zrezygnować z księgi znaku logo, jednak nie zalecamy tego robić, o ile nie mówimy o logo należącym do firmy 1– lub 2-osobowej. Jeśli przedsiębiorstwo jest większe i dzieli się na liczne działy, prawdopodobnie znak firmowy będzie użytkowany przez wiele osób, spośród których liczni ludzie niewiele będą wiedzieli o tym, jak to robić. Księga znaku powstaje między innymi dla działów:

Marketingowych

HR

PR

Projektowych

i wielu innych

Profesjonalne projektowanie księgi znaku

Ważne jest również, aby powstała zarówno wersja fizyczna, jak i księga znaku pdf. Dzisiaj wersja cyfrowa dokumentu jest niezbędna w niemal każdym przypadku, o czym wspominaliśmy już zresztą wcześniej. Nasz zespół tworzą fachowcy, którzy mają na swoim koncie realizacje licznych ksiąg znaku dla firm z różnorodnych branż.

Dobrze skonstruowana księga znaku powinna spełniać następujące warunki:

Nienaganna estetyka

Przejrzystość

Zwięzłość treści

Czytelność

Jasny przekaz

Zawierać wszystkie niezbędne elementy

Szukasz kompleksowych rozwiązań?
Zapraszamy do współpracy!

Fesido to studio graficzne z dużym doświadczeniem. Zajmujemy się nie tylko tworzeniem grafik, ale również między innymi przygotowywaniem identyfikacji wizualnej dla firm czy projektowaniem gadżetów reklamowych. W ofercie mamy także pakiety graficzne, dzięki którym możesz zapewnić swojej firmie kompleksową obsługę graficzną na najwyższym poziomie. Nasi specjaliści nieustannie poszerzają wiedzę oraz podążają za najnowszymi trendami – doskonale radzą sobie z przygotowaniem zarówno nowoczesnych grafik na witryny WWW, jak i tradycyjnych ulotek reklamowych lub banerów. Dokładamy wszelkich starań, by świadczone przez nas usługi łączyły w sobie najwyższą jakość i atrakcyjną cenę. Dla naszych stałych klientów przygotowaliśmy również atrakcyjne rabaty. Nasze produkty cenią firmy nie tylko polskie, ale również zagraniczne. Grono zadowolonych klientów stale rozrasta się o kolejne lokalne firmy, międzynarodowe korporacje i instytucje publiczne. Dołącz do niego, jeśli zależy Ci na kompleksowej obsłudze graficznej.

Formularz kontaktowy

Napisz lub zadzwoń!

Zgoda na kontakt

Telefon

Adres

ul. Kapelanka 12,
30-347 Kraków

}

Godziny pracy

Pon. – Pt.: 8.00 – 17.00
Weekend: Zamknięte