Rebranding

 

 

Świetne, wysokiej klasy projekty graficzne każdego typu

Rebranding to szereg działań, wbrew pozorom, wykonywanych nie tylko w sytuacjach kryzysowych. Dzisiaj w wielu branżach jest to w zasadzie stały punkt w życiu firmy, na którymś z jego etapów. Przeprowadzając rebranding firmy mogą Państwo liczyć na naszą kompleksową pomoc we wszystkich obszarach związanych z wizualnym aspektem marki.

BRAND – CO TO JEST?

Zanim wytłumaczymy, czym jest rebranding, warto wyjaśnić, co to w ogóle jest brand. Potocznie brand bywa kojarzony z marką. Jednak czy rebranding oznacza zmianę marki? Czy można powiedzieć, że zmieniając brand, wykonujemy rebranding marki? Nie do końca jest to prawidłowe. Marka odnosi się w zasadzie tylko do oznaczeń danej firmy, czyli jej nazwy i logo. Oczywiście to wiele, ponieważ dobrze opracowana marka to klucz do sukcesu marketingowego, a tym samym generalnie do sukcesu w biznesie. Stanowi ona element identyfikacji wizualnej, a projektowanie logo czy opracowywanie nazwy to wieloetapowe, starannie przeprowadzone procesy. Niemniej jednak, odpowiadając na postawione wcześniej pytanie o brand – co to jest – należy zaznaczyć, że to jeszcze więcej niż marka. Oznaczenie firmy to tylko jedna z bardzo wielu części brandu.

Pod określeniem brand rozumiemy zarówno oznaczenia firmy, jak i całość pozostałych elementów wizualizacji firmy, a przede wszystkim tego, jakie odczucia i wyobrażenia wywołują. Jednak na postrzeganie marki wpływa również mnóstwo innych czynników, takich jak choćby jakość oferowanych usług. Tym samym rebranding logo, czy też siedziby firmy pod kątem kolorów to zaledwie część z wielu czynności, które są wymagane do przeprowadzenia, kiedy modyfikacji poddaje się brand. Co to jest brand już wiemy, zostało również wyjaśnione, że nie jest to synonim słowa marka. Przejdźmy zatem do meritum: rebranding – co to jest? Kwestię tę wyjaśniamy w kolejnych paragrafach.

BRAND – CO TO JEST?

Decyzja o rebrandingu firmy oznacza podjęcie działań, mających na celu zmianę sposobu postrzegania danej marki, tego jak jest odbierana, z czym się kojarzy i jakie budzi emocje. Warto podkreślić, że zasięg działań w ramach rebrandingu może być bardzo różny. Czasami działania przypominają coś, co można byłoby określić jako rebranding marki. Wcześniej wspominaliśmy, że nie jest to całkowicie poprawne określenie, i zwykle okazuje się całkowicie nieadekwatne, jednak w sporadycznych przypadkach zmiany ograniczają się jedynie do oznaczeń wizualnych firmy. W takich sytuacjach niekoniecznie nawet zmieniana jest nazwa przedsiębiorstwa, przez co tak naprawdę jest to rebranding logo. Mówimy tu jednak o rzadkich przypadkach, natomiast zwykle rebranding to wdrożenie kompleksowych działań na wielu płaszczyznach. Przeważnie wiąże się z całkowitą przebudową identyfikacji wizualnej, ale często również ze zmianami w strukturze firmy, modyfikacją lub kompletną zmianą profilu działalności, a także ze zmianami w obszarze sposobu komunikacji czy strategii marketingowej.

Jakie są etapy rebrandingu?

Nie jest łatwo w tym miejscu dokładnie określić, jak przebiega rebranding firmy, ze względu na inny jego przebieg w każdym właściwie przypadku. Możliwe jest jednak nakreślenie ogólnego schematu, za którym warto podążać, aby proces przebiegł pomyślnie i, przede wszystkim, zapewnił pożądane rezultaty. Zatem zalecany etapy rebrandingu, to:

Zadaj sobie pytanie, czy jest powód do rebrandingu i znajdź na nie odpowiedź

W dalszej części tekstu wyjaśniamy, kiedy warto przeprowadzić rebranding. Na tym etapie trzeba sobie zadać pytanie, czy wystąpił któryś z tych czynników.

Zdefiniuj cele

Znalezienie powodu do rebrandingu firmy oznacza, że trzeba zdefiniować cele. Niezbędna jest odpowiedź na pytanie o rebranding – co to będzie w przypadku Państwa firmy? Jakie ma zapewnić efekty? Jaki ma być nowy brand?

Określ budżet

Nie ma wątpliwości, że rebranding to inwestycja, na którą warto się zdecydować. Jednak na pewno złym pomysłem byłoby spożytkowanie na niego całego budżetu firmy. Sprawdź, ile możesz wydać. Pomoże to określić, co jeszcze można zrobić, oprócz tak podstawowych kwestii, jak rebranding logo i rebranding marki.

Sprecyzuj cele

Znając kwotę, dostępną do spożytkowania na rebranding firmy, można przejść do konkretów. W tym miejscu można już myśleć o precyzyjnych celach, a mianowicie określać dokładnie nowe grupy docelowe oraz szczegółowe sposoby oddziaływania nowego brandu.

Stwórz strategię działania

Na tym etapie rebrandingu można w końcu przejść do właściwych działań operacyjnych, zmieniających oblicze brandu. Przychodzi czas na określenie, co konkretnie trzeba zrobić i w jakiej kolejności.

Wdrażaj rozwiązania

Kiedy plan jest już gotowy, pozostaje po kolei go realizować. Opracować identyfikację wizualną, ewentualnie zmodyfikować ofertę i wprowadzać zmiany w strukturze firmy. Generalnie, realizowane są teraz wszystkie zapiski strategii.

Kiedy i dlaczego warto zdecydować się na rebranding?

Poznaliśmy już odpowiedź na pytanie, czym jest rebranding. Co to jest zmiana brandu, czym brand się różni od marki i jakie działania zaliczają się do rebrandingu logo lub marki, a jakie do rebrandingu firmy. Pozostaje jeszcze odpowiedź na inne kluczowe pytanie, a mianowicie, po co wykonywać rebranding? Celów pracy nad brandem może być wiele:

 

  • Poprawa kondycji firmy – rebranding jako interwencja w trudnej sytuacji finansowej, przez niskie przychody lub przy spadku wyników.
  • Odświeżenie wizerunku – klienci szybko przyzwyczajają się do marek, co ma swoje plusy, ale może też wywołać poczucie nudy.
  • Rozwój firmy – rebranding może sprowokować wzrost firmy, gdy aktualny brand, choć wciąż przynoszący zyski, nie daje szans na ich zwiększenie.
  • Dostosowanie do nowego rynku – oczekiwania względem strony wizualnej marek, ale również sposobu komunikacji i wielu innych kwestii związanych z działalnością firmy są w dużej mierze zależne od regionu świata, a nawet danego kraju.

NIEZBĘDNE DZIAŁANIA

Jak już wspominaliśmy, zwykle rebranding to szereg skoordynowanych działań w wielu obszarach. Nie ma jednak wątpliwości, że na pierwszy plan wysuwa się identyfikacja wizualna, i to właśnie w tym obszarze jesteśmy Państwu w stanie najbardziej pomóc. Niemal na pewno, modyfikując brand, zdecydują się Państwo na rebranding logo – oczywiście można tutaj liczyć na nasze pełne wsparcie. Jednak przeważnie niezbędne są działania zakrojone na zdecydowanie większą skalę, gdyż w praktyce rebranding firmy oznacza zwykle tworzenie identyfikacji wizualnej w zasadzie od początku. Niezbędne będą zatem takie działania, jak:

Projektowanie billboardów

Projektowanie plakatów

Projektowanie etykiet

I wiele więcej

Szukasz kompleksowych rozwiązań?
Zapraszamy do współpracy!

Wykonujemy wszystkie wymienione powyżej usługi oraz wiele innych. Co więcej, pomagamy przy tworzeniu identyfikacji wizualnej, ale wspieramy naszych Klientów również na innych etapach rebrandingu. Jeśli zmiany są głębsze, niż tylko rebranding marki, czyli logo i ewentualnie marki, pomożemy przygotować na przykład nowy katalog firmowy. Staramy się działać jak najbardziej kompleksowo, kierując się jednocześnie zasadą zachowania maksymalnego profesjonalizmu w każdym przypadku. Zachęcamy do kontaktu, w celu sprawdzenia, w czym możemy Państwu pomóc!

Formularz kontaktowy

Napisz lub zadzwoń!

Zgoda na kontakt

Telefon

Adres

ul. Kapelanka 12,
30-347 Kraków

}

Godziny pracy

Pon. – Pt.: 8.00 – 17.00
Weekend: Zamknięte