projektowanie Opakowań

Wiemy, ile trudu i zachodu kosztuje wypuszczenie nowego produktu na rynek. To tygodnie, jeśli nie miesiące analiz, projektów, konceptów, ustaleń. Te składowe pozostają jednak dla klientów niewiadome i nie można oczekiwać, że nabędą to, co oferujemy, w podzięce za naszą pracę włożoną w przedsięwzięcie. Dlatego nie bagatelizujmy innego, przypuszczalnie nawet najważniejszego elementu całego procesu – projektu opakowania. Małe fortuny przeznaczone na marketing mogą nie pomóc, jeśli to, z czym potencjalny nabywca będzie miał kontakt na półce sklepowej – opakowanie, nie wyda mu się atrakcyjne.

W naszym studiu graficznym Fesido projektowaniem graficznym opakowań zajmujemy się na porządku dziennym, dlatego możemy o tym całkiem sporo powiedzieć. Istnieje bowiem wiele niuansów, które należy rozpatrzeć.

Proces tworzenia opakowań

Zdajemy sobie doskonale sprawę, że produkt i opakowanie muszą się wzajemnie uzupełniać, tworząc spójną całość. Nie będzie więc możliwe stworzenie eleganckiego projektu opakowania bez uprzedniego zebrania szeregu informacji o produkcie i firmie oraz ustalenia wspólnych założeń dotyczących finalnego efektu. Co się na nie składa?

Pierwszym krokiem jest poznanie firmy: jej wartości, celów, wizerunku, misji. Te marki, które otwarcie informują o takich aspektach, zyskują w oczach klientów na autentyczności, to z kolei przekłada się na parametry bardziej mierzalne, czyli sprzedaż i rozpoznawalność.

Dobrze zaprojektowane opakowanie powinno być niczym ogniskowa wszystkich tych elementów, nie tylko sprawnie komunikować je odbiorcy, ale także dopowiadać i sprawiać odpowiednie wrażenie.

    Projektowanie Opakowania

    Poznaliśmy firmę, poznaliśmy markę – czas poznać produkt. To debiut czy któraś już premiera dla danej firmy? Czy będzie kontynuacją wypuszczonych już produktów danej marki na rynek, odcinać się całkowicie, a może świadomie nawiązywać, będąc jednak dystynktywnym? Do kogo jest kierowany, do jakiej branży należy? Projekt opakowania musi w końcu przedstawić go w atrakcyjny sposób, jednocześnie informując o jego typie i rodzaju. Na jego podstawie potencjalny nabywca lub nabywczyni stwierdzi, że ma do czynienia z produktem z kategorii premium, ekskluzywnym, eko; to podyktuje jego lub jej dalsze zachowanie konsumenckie.

    Ideą, która dobrze to oddaje, jest stwierdzenie kanadyjskiego filozofa Marshall MacLuhana: the medium is the message. Naszą wiadomością dla świata jest filozofia naszej marki, a naszym nośnikiem – opakowanie.

    Jak przebiega projektowanie graficzne opakowań?

    ELEMENTY PROJEKTU
    Jak wspomnieliśmy, prawdziwą potęgą odpowiedniej grafiki jest to, że nie tylko informujemy, ale też sugerujemy. Taki efekt oczywiście nie bierze się znikąd i uzyskanie go wymaga gruntownego, skrupulatnego przemyślenia wszelkich elementów składowych projektu.

    Key visual

    Nasi graficy zaczną od przeanalizowania aktualnego key visual marki, wyciągną z niego esencję, która następnie stanie się bazą do kreatywnej burzy mózgów dla nowego projektu. Ważny jest dla nas efekt spójności tudzież ewolucji, a nie niespodziewanego zerwania z dotychczasowym wizerunkiem, nawet jeśli w przypuszczalnie kreatywny sposób, choć oczywiście decyzję pozostawiamy zleceniodawcy.

    Po trochu wynikającym z powyższego, a po trochu wymagających indywidualnego ustalenia aspektem jest paleta barw, czcionka, zastosowane grafiki czy zdjęcia.

    Wielkość

    Typ opakowania, w którym dystrybuować będziemy produkt, warunkuje ilość (i kształt) miejsca dostępnego na graficzne projektowanie opakowania. Bez obaw, fizyczne ograniczenia nie przekładają się w żaden sposób na pomniejszenie naszej kreatywności. Jeśli miejsca będzie mniej, zaadoptujemy odpowiednio projekt.

    Kształt

    Jeśli chodzi o kształt, większość produktów na sklepowych półkach znajdziemy w konwencjonalnych pudełkach o kształtach prostopadłościanu. To powszechnie przyjęta klasyka, natomiast nasi graficy nie traktują jej jako wyznacznik, a jedynie punkt odniesienia. Sam kształt może być na tyle fantazyjny, na ile pozwala nam wyobraźnia, budżet, ograniczenia surowca oraz względy logistyczne, produkt wszak sam się nie będzie dystrybuował.

    Czasem jednak trzymanie się norm okaże się zasadniejsze niż twórcze eksperymenty, dlatego też zawsze przedstawimy kilka alternatyw. Wiemy, że poza popisem kreatywności opakowanie musi być również funkcjonalne oraz niejako pasujące do produktu. Nasi graficy takie niuanse czują doskonale, zatem każda z ich propozycji z pewnością zbalansuje wszystkie te elementy.

    Elementy obowiązkowe

    W zależności od produktu na projekcie opakowania znaleźć się także muszą wszelkie prawnie wymagane elementy, takie jak skład, kod kreskowy, ostrzeżenia, niezbędne formułki. Traktujemy je najczęściej jako obowiązkowy dodatek, który zaburza wizję, z tego powodu nie przykłada się do nich zazwyczaj zbyt dużej uwagi, dodając je w rogach na białym tle. Nie wygląda to niestety zbyt dobrze. W Fesido nie pozwalamy im jednak popsuć artystycznej wizji i kunsztu całości, mając na nie każdorazowo jakiś pomysł i czyniąc z nich interesujący dodatek.

    Jak przebiega projektowanie graficzne opakowań?
    opakowanie

    Projektowanie opakowań – trudna i wieloaspektowa misja

    Projektowanie opakowań to bardzo skomplikowany proces uwzględniający całą masę różnych aspektów – funkcjonalnych, estetycznych, marketingowych i emocjonalnych. By stworzyć skuteczny projekt opakowania, które przyciąga uwagę, skłania do zakupu, jest spójne z systemem identyfikacji wizualnej marki, ale i wygodne dla użytkownika i bezpieczne dla produktu, potrzeba szerokiej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Projekty graficzne opakowań muszą być szczególnie przemyślane i atrakcyjne wizualnie, jeśli mają wyróżniać się na rynku i wzbudzać zainteresowanie potencjalnych klientów.

    Jeśli opakowanie ma być skuteczne, powinno wzbudzać emocje u konsumentów. W Fesido dzięki wykorzystaniu odpowiednich elementów graficznych i wizualnych potrafimy doskonale budować pozytywne skojarzenia i wywoływać emocje związane z produktem. Zaprojektowane przez naszych grafików opakowanie budzi ciekawość – nawet klienta najmniej zainteresowanego i najbardziej wymagającego. Przyciąga też uwagę na tyle, aby chciał on bliżej zapoznać się z produktem. Ciekawy wygląd pudełka oparty na innowacyjnej formie, nietypowym kształcie czy interaktywnym elemencie jest niczym magnes – przyciąga wzrok i sprawia, że konsument czuje, że po prostu musi odkryć, co znajduje się w środku!

    Projektowanie opakowań – od estetyki do technologii

    Oryginalność i unikalność projektów opakowań to istotne elementy w walce o uwagę konsumentów i osiągnięcie sukcesu na konkurencyjnym rynku. Jednak to nie tylko kwestia estetyki i znajomości psychologii marketingu, ale również głębokiej wiedzy na temat branży, w której funkcjonuje produkt i firma. Projektowanie opakowania wymaga od nas wiedzy technicznej i praktycznej. Projektanci muszą rozumieć materiały, technologie produkcji oraz specyfikę produktów, dla których tworzą opakowania, a także być świadomymi procesu dystrybucji i transportu.

    By projekty opakowań były w stanie odpowiednio uchronić towar przed uszkodzeniem, trzeba wziąć pod uwagę czynniki takie jak wytrzymałość, stabilność i ochrona przed wstrząsami czy wilgocią. Ważnym aspektem projektowania opakowań jest także zrównoważone podejście i ekologia. Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na opakowania przyjazne środowisku, które są wykonane z materiałów odnawialnych, biodegradowalnych lub pochodzących z recyklingu. Projektowanie opakowań z uwzględnieniem tych czynników stanowi wyzwanie, ale jednocześnie bywa nieodzowne, by zaistnieć na rynku.

    Jak przebiega projektowanie graficzne opakowań?
    Projektowanie Opakowania

    Projektowanie Opakowania

    Wiemy, jaka jest esencja dobrego projektu opakowania – wzbudzić w odbiorcy emocje. A najlepiej jedną, konkretną emocję – chęć nabycia produktu.

    Uniwersalnej formuły nie ma, formułą jest bowiem poznanie specyfiki produktu, wyodrębnienie jego najważniejszych charakterystyk oraz znalezienie sposobu, by przedstawić je w atrakcyjnej dla klienta formie. Przyciągniemy zatem uwagę nie tylko jakością samego wyrobu, ale również walorem estetycznym.

    Jak widać, rzeczy do wzięcia pod uwagę jest naprawdę sporo, na szczęście nie musisz się tym zajmować sam/sama! Wystarczy zgłosić się do Fesido, gdzie sztab doświadczonych grafików i projektantów z zapałem i chęcią podołania wyzwaniu stworzy dla Ciebie projekt opakowania nie tylko odpowiadający wszelkim potrzebom, ale również zachwycający wizualnie. Biegle operujemy konwencjami, mamy przy tym bezbłędne wyczucie stylu, a to gwarancja zadowolenia z uzyskanego efektu.

    Możesz zgłosić się do nas z garścią luźnych sugestii lub wyraźnym, gotowym niemal szkicem zadbamy o to, by w każdym przypadku efekt był taki, jak sobie tego zażyczysz. Pracujemy na nowoczesnym oprzyrządowaniu, więc jesteśmy w stanie użyć szerokiego spektrum technik, by osiągnąć ustalony cel, technologia u nas działa w naszej służbie. Projekt zostanie dostarczony do Ciebie w postaci cyfrowej, będąc cały czas dostępnym w chmurze, a o bezpieczeństwo plików nie musisz się martwić – podchodzimy do tego z największą uwagą.

    Szukasz kompleksowych rozwiązań?
    Zapraszamy do współpracy!

    Formularz kontaktowy

    Napisz do nas!

    Zgoda na kontakt

    Telefon

    Umów rozmowę poprzez formularz kontaktowy

    Adres

    ul. Kapelanka 12,
    30-347 Kraków

    }

    Godziny pracy

    Pon. – Pt.: 8.00 – 17.00
    Weekend: Zamknięte