Logo

 

 

Świetne, wysokiej klasy projekty graficzne każdego typu

Każda firma i każda marka rywalizująca na rynku powinna posiadać własne logo, które stanie się marketingowym okrętem flagowym danego przedsiębiorstwa czy projektu. Logo znajduje się zazwyczaj w niemal każdym miejscu, w którym wymieniona jest firma: na wizytówkach, oficjalnej stronie internetowej, katalogach, szyldach, papierze firmowym, produktach, ulotkach, segregatorach, teczkach, a także innych materiałach reklamowych: kubkach, smyczach na klucze i pozostałych powierzchniach. Niezależnie od branży, odpowiednie logo przyciąga klientów, zachęca do zakupu produktów, skorzystania z usług czy odwiedzenia firmowego stoiska na targach czy innych wydarzeniach. Jako jeden z kluczowych elementów identyfikacji wizualnej logo ma ogromne znaczenie dla wyników osiąganych przez markę.

Projektowanie loga dla firm

LOGO MA OGROMNE ZNACZENIE DLA WYNIKÓW OSIĄGANYCH PRZEZ MARKĘ

Z tego powodu warto powierzyć zadanie polegające na zaprojektowaniu loga firmy profesjonalnemu studiu graficznemu dysponującemu odpowiednimi zasobami, umiejętnościami i doświadczeniem. Tylko wtedy firma ma pewność, że logo zostanie wykonane nie tylko zgodnie z przedstawionymi wytycznymi, ale również będzie prawidłowo odwoływać się do psychologii koloru, rynkowych realiów, specyfiki danej branży, a przy tym odda indywidualne DNA konkretnej marki i wyróżni ją wśród konkurentów.

Projekty Logo

Logo firmowe? logotyp?
Warto zacząć od rozróżnienia terminów – choć często potocznie te dwa słowa używane są wymiennie, logotyp to według definicji nie to samo, co logo firmowe, mimo że teoretycznie logo może składać się wyłącznie z logotypu. Co więcej, choć z logotypu korzysta zdecydowana większość marek, nie jest on stosowany wszędzie. Jakie są więc elementy składające się na logo?

Logotyp

Logotyp można nazwać napisem przedstawiającym nazwę marki – oczywiście musi on być wykonany przy użyciu określonego fonta, pasującego do identyfikacji wizualnej. Oprócz kroju należy ustalić również kolor napisu, jego wielkość, a także kolor tła.

Sygnet

Sygnet marki to znak graficzny, który najczęściej pojawia się w pobliżu logotypu. Przedstawia on – czasem dosłownie, czasem pozostawiając pole do domysłu – istotę marki. Sygnet przydaje się zwłaszcza wtedy, gdy chcemy umieścić identyfikację graficzną na małej powierzchni – na przykład w miejscu na produkcie, które nie pozwala na umiejscowienie tam całego logo z uwagi na brak przestrzeni (choćby wtedy, kiedy nazwa firmy jest dość długa, a pole do nadruku jest niewystarczające).

Logo firmowe

Niektóre marki, takie jak Samsung, korzystają wyłącznie z logotypu. Inne, takie jak Apple, często pomijają logotyp i skupiają się na eksponowaniu samego sygnetu, czyli w tym przypadku słynnego nadgryzionego jabłka.

Najczęściej jednak mamy do czynienia z różnymi wersjami logo w obrębie jednej marki. Wszystko po to, by dostosować grafikę do miejsca ekspozycji, jednocześnie dbając o odpowiednią ekspozycję marki. McDonald’s w zależności od medium promuje się za pomocą słynnych łuków (czyli oficjalnego sygnetu) lub łuków w połączeniu z napisem McDonald’s (logo).

Projektowanie logotypu

Dlaczego warto zdecydować się na to rozwiązanie?

Dobrze zaprojektowane logo przynosi same korzyści:

  • Buduje rozpoznawalność – to właśnie logo zazwyczaj jest pierwszym rzucającym się w oczy elementem na punktach styczności z daną marką i klient z właśnie z logo będzie wiązał pierwsze skojarzenia;
  • Pozwala na szybkie skojarzenie marki z konkretną branżą i archetypem marki;
  • Buduje profesjonalny wizerunek – estetyczne, ładne wizualnie logo firmy sugeruje, że tak samo solidne są jej produkty czy wykonywane przez nią usługi;
  • Wyróżnia markę wśród dziesiątek, setek czy nawet tysięcy firm wykonujących podobny zakres działań.

Co brać pod uwagę podczas projektowania logo?

Podczas projektowania logo dla firmy bierze się pod uwagę szereg aspektów. Wśród nich warto zwrócić uwagę na między innymi:

Koncepcja logo

Koncepcja logo i składających się na nie elementów powinna pasować do założeń marki – jej misji, branży, w której działa firma oraz grupy docelowej, do której marka kieruje swoją komunikację. Spójność identyfikacji wizualnej, a więc i firmowego logo, jest kluczowa w budowaniu pozycji marki na rynku. Logo zwykle wyraża również archetyp marki, czyli zestaw cech, którymi posługuje się ona w komunikacji celem wywołania określonego odczucia w odbiorcach. Marki o archetypie buntownika (na przykład niektóre młodzieżowe marki modowe) często będą wykorzystywać bardziej dynamiczne wzory niż marki o archetypie opiekuna, gdzie liczą się bardziej stabilność, pewność i spokój (na przykład marki dziecięce).

Dobór kolorów

Dobór kolorów oparty o rodzaj branży, historię firmy oraz psychologię koloru – kolory chłodne wydają się nieco poważniejsze i bardziej minimalistyczne niż barwy określane jako ciepłe. Różowy jednoznacznie kojarzy się z płcią żeńską, złoty i czarny w odpowiedniej kombinacji potrafią stworzyć niesamowite wrażenie ekskluzywności. Kolor czerwony przyciąga uwagę i jest bardzo łatwo zauważalny nawet w otoczeniu innych barw. Ważne jest również to, jak kolory prezentują się obok siebie – czasem zestawienie dwóch barw może budzić zupełnie inne skojarzenia niż te same barwy pokazywane osobno. Zastosowanie teorii koloru musi być jednak dostosowane do obecnej sytuacji, trendów i przekazu marki, dlatego każde logo firmy projektowane jest indywidualnie we współpracy z właścicielami marki.

Slogan

Istotnym elementem logo firmy jest także claim, czyli hasło reklamowe (slogan). Tak jak logotyp, musi on zostać zaprojektowany zgodnie z identyfikacją graficzną przy użyciu konkretnego kroju fonta (zazwyczaj innego niż logotyp). Hasło może wyrażać cokolwiek – od potwierdzenia jakości produktów do różnych gier słownych, które na pierwszy rzut oka znajdują się daleko od przekazu marki. Claim używany jest wybiórczo – wtedy, kiedy jest dla niego przestrzeń, a on sam pasuje dobrze do miejsca publikacji.

Dobór fontów

Dobór fontów – font przedstawia najczęściej nazwę firmy, dlatego kluczem będzie tu przede wszystkim czytelność, ale również oddanie tego, co charakteryzuje markę. Font stylizowany na pismo dziecięce generuje inne odczucia, niż kojarzące się z militariami fonty o grubych, topornych liniach. Studio poddaje analizie także względy użytkowe – ozdobny font szeryfowy, który w dużym rozmiarze prezentuje się doskonale nie zawsze będzie dobrze wyglądał na przykład umieszczony na małej metce produktu lub na powierzchniach generujących pewne trudności z wydrukiem, na przykład materiałach podobnych do skóry czy przy grawerowaniu.

Dobór sygnetu

Dobór sygnetu z wyborem bezpośrednich skojarzeń i postaci, zdecydowanie się na pozostawienie tego w domyśle lub skorzystanie z form pośrednich. Firma zajmująca się produkcją sprzętu audio może zdecydować się na wizerunek bezpośrednio przedstawiający głośnik czy słuchawki w logo, może także wybrać minimalistyczną wizualizację tych produktów lub coś zupełnie innego, co nie jest związane z tematyką działalności.

Pole ochronne

W przypadku profesjonalnego loga ważne jest także ustalenie odpowiedniego pola ochronnego. Jest to powierzchnia na logo oraz nad, pod i obok niego, na której nie można umieszczać innych obiektów, by zapobiec utracie czytelności.

Szukasz kompleksowych rozwiązań?
Zapraszamy do współpracy!

Choć stworzenie logo czasem wydaje się prostym, szybkim zadaniem, tak naprawdę to wieloaspektowy, złożony projekt wymagający szerokiej wiedzy z zakresu projektowania wizualnego. Warto pamiętać, że w późniejszym okresie zmiana logo (rebranding) generuje duże koszty – wymiany wymagają wszystkie materiały reklamowe zawierające poprzednie logo firmy, a zmiana identyfikacji w świadomości klientów potrwa co najmniej kilka miesięcy, jeśli nie lat. Z tego powodu w przypadku projektowania loga firmy zdecydowanie najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z usług Fesido jako doświadczonego i kreatywnego studia graficznego, złożonego z najlepszych grafików i ekspertów od firmowej identyfikacji wizualnej.

Formularz kontaktowy

Napisz lub zadzwoń!

Zgoda na kontakt

Telefon

Adres

ul. Kapelanka 12,
30-347 Kraków

}

Godziny pracy

Pon. – Pt.: 8.00 – 17.00
Weekend: Zamknięte