Po co, gdzie i jak zarejestrować logo i nazwę firmy?

Po co, gdzie i jak zarejestrować logo i nazwę firmy?

Każdego posiadacza własnej firmy, który chce rozwijać działalność pod własną marką, prędzej czy później czeka rejestracja logo. Jeśli już udało nam się stworzyć chwytliwe hasło, świetną nazwę czy unikatowe, intrygujące logo, warto będzie zwyczajnie zabezpieczyć swoje dzieła przed kradzieżą, plagiatem, bądź przypadkową kopią. Procedura może wydawać się nieco uciążliwa, jednak, jak się okaże, to całkiem opłacalna inwestycja. Dzięki zastrzeżeniu loga i nazwy firmy możemy spać spokojnie, bez obaw, że innemu, równie kreatywnemu przedsiębiorcy z tej samej branży uda się wpaść na podobny do naszego pomysł. Oraz że plany, inwestycje i finanse przeznaczone na rozwój, nie pójdą na marne.

katalogi firmowe

Czy zastrzeżenie loga i nazwy firmy to to samo?

Większość mniejszych przedsiębiorców, którzy postanowili już zarejestrować swój znak towarowy, staje przed dylematem, czy lepsze będzie zastrzeżenie logo, czy może nazwy firmy. A może trzeba będzie przeprowadzić obie te procedury? I czy jedna z nich na pewno wystarczy, by uchronić markę przed plagiatem? Oba postępowania są nie dość, że czasochłonne, to również kosztowne. Nic więc dziwnego, że początkującym i niewielkim biznesom zależy na poniesieniu jak najmniejszych opłat. Często zdarza się również tak, że najpierw przeprowadzone zostaje prawne zabezpieczenie nazwy firmy, a dopiero po latach działalności – znaku firmowego, a nawet tak nietypowych elementów, jak kolor, zapach czy sposób aranżacji flagowego salonu. I w wielu sytuacjach będzie to właściwa droga, jednak dla większej pewności, warto jednak postawić na zabezpieczenie obu znaków towarowych – zastrzeżenie loga i nazwy firmy.

Do czego potrzebne nam jest zastrzeżenie marki?

Co prawda istnieją ogólne przepisy, które chronią nasze prawo do marki i logo, jednak nie działają one zbyt szeroko. Oznacza to, że nie może istnieć firma, która prowadząc działalność w tej samej branży, ma identyczną nazwę lub bardzo podobny znak towarowy do naszego. To wprowadzanie klientów w błąd i praktyka niedozwolona. Jednak – i to szczególnie ważne – wyłącznie lokalnie w obrębie miasta lub okolicy. Co daje zatem zastrzeżenie marki i rejestracja logo?

 

Dzięki nim możesz między innymi:

  • zabezpieczyć nazwę swojej marki i logo przed kradzieżą;
  • uzyskać wyłączne prawo posługiwania się określonym znakiem towarowym nawet wówczas, gdy na rynku funkcjonują już identyczne nazwy (jeśli dotąd nie zostały one zastrzeżone przez właścicieli);
  • udowodnić swoje prawo do nazwy i logo bez kosztownych i długotrwałych sporów sądowych;
  • „odstraszyć” osoby, które mogłyby chcieć przywłaszczyć sobie naszą nazwę lub logo, gdyż informacja o zastrzeżeniu marki podawana jest do informacji publicznej;
  • zażądać odszkodowania w przypadku naruszenia praw własności;
  • zablokować rejestrację podobnego znaku towarowego, a nawet unieważnić już istniejący;
  • zarabiać na licencji;
  • sprzedać swoją markę.

Jak zarejestrować logo i nazwę swojej firmy?

Choć rejestracja logo i nazwy nie jest obowiązkiem przedsiębiorcy, wiemy już, że zdecydowanie warto to zrobić. Kiedy podjęliśmy już decyzję o zastrzeżeniu swoich najważniejszych „aktywów”, pojawią się pytania: jak zarejestrować logo oraz jak długo będzie trwała ta operacja? Otóż sam proces zastrzegania znaku towarowego to w naszym kraju od kilku miesięcy do roku oczekiwania, zakończony wydaniem świadectwa ochronnego. Niestety w przypadku komplikacji, np. wniesienia sprzeciwu – wszystko może potrwać znacznie dłużej, nawet kilka lat. Pocieszający jest fakt, że zakończenie postępowania sukcesem sprawia, iż prawo ochronne na znak firmowy liczone będzie już od dnia złożenia wniosku. Poprawnie wypełniony formularz podania o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy składamy bezpośrednio lub on-line we właściwym urzędzie, a po przyjęciu wniosku, wnosimy opłatę.

    Polska, UE, świat – gdzie zarejestrować logo?

    Odpowiedź na pytanie: gdzie zarejestrować logo, będzie już nieco trudniejsza, ponieważ jest uzależniona od terytorialnego zakresu ochrony, o którą wystąpimy. Jeżeli zamierzamy działać wyłącznie na obszarze naszego kraju, wniosek o zastrzeżenie logo składamy do Urzędu Patentowego RP. Odpowiedni formularz można znaleźć na stronie internetowej Urzędu lub uzyskać dokument w Informacji Ogólnej w warszawskiej siedzibie instytucji. W przypadku chęci działania na terenie krajów europejskich należy wystąpić z wnioskiem już do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Wystawione przez EUIPO prawo ochronne będzie działało w 27 krajach UE, w tym – z automatu – również w Polsce. Ochronę światową, w 125 krajach na terenie całego globu, da nam natomiast dokument Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Do jego uzyskania potrzebna będzie jednak wcześniejsza rejestracja logo i nazwy firmy w Polsce, bądź UE.

    Zastrzeżenie logo i nazwy to ważna inwestycja

    Do rejestracji logo i nazwy firmy warto dobrze się przygotować. Może się niestety okazać, że, pomimo iż otrzymaliśmy odpowiednie zgody (ponosząc niemałe koszty), właściciel podobnego znaku złoży sprzeciw, unieważni nasze prawo ochronne, a nawet pozwie o naruszenie dóbr. Dlatego przystępując do pracy, należy przeprowadzić dokładną analizę rynku oraz sprawdzić wykaz zastrzeżonych już znaków towarowych. By wszystko przebiegło zgodnie z założeniami, zarówno nasze logo, jak i nazwa, nie mogą być takie same, ani nawet podobne do znaków konkurencji.