Jak zaprojektować idealne opakowanie produktowe?

Mówią, że nie szata zdobi człowieka. No ale w tym przypadku mówimy nie o człowieku, ale o produkcie. Na to też jest zgrabne powiedzenie: don?t judge book by the cover, mawiają Anglicy. Ale chociaż wiemy, że książki nie należy sądzić po okładce, to i tak do końca się do tej zasady nie stosujemy. Dlaczegóż bowiem mielibyśmy czynić inaczej? Jesteśmy przecież ludźmi, a nie duchami.
A skoro tak, to jesteśmy wrażliwi na kształt, kolor, smak, dotyk. Także te w opakowaniu!  

Jak zaprojektować idealne opakowanie produktowe?

Gdy mówimy o pudełkach produktowych warto też pamiętać, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. To, co dotyczy ludzi, obejmuje też projektowanie idealnego opakowania produktowego. Cóż bowiem z tego, że w środku znajdzie się prawdziwy diament, jeśli zabraknie mu odpowiedniego przedstawienia? Cóż ze wspaniałości wnętrza, jeśli klient odrzuci pudełko i nie zechce do niego spojrzeć. Psychologowie zauważają, że pierwsze wrażenie jest tym, co pamiętamy najdłużej.

Amerykański psycholog John Bargh z Uniwersytetu Yale podkreślił, że pierwsze wrażenie to 1/5 sekundy. Jedna piąta. Tak tyle właśnie czasu potrzebujemy, by chcieć nawiązać z kimś bliższe relacje lub je odrzucić. Czy zasada ta dotyczy również przedmiotów? Wydaje się, że w znacznej mierze tak właśnie jest. Czyż mało razy patrzyliśmy na wystawy sklepowe i ich przesłanie doprowadziło nas do podjęcia decyzji o kupnie? Wystarczyło ładne opakowanie!

Zaprojektuj pudełko przekazujące wartości marki

Jednak w zaprojektowaniu idealnego opakowania produktowego nie chodzi tylko o estetykę. Realizacja projektu pudełka produktowego nie powinna skupiać się wyłącznie na pierwszym wrażeniu. Nie chcemy przecież, by pierwsze wrażenie rozjeżdżało się
z tym, co chcemy przekazać. Wręcz przeciwnie. Każda firma ma bowiem swoją filozofię i swoją retorykę. Filozofia działania to to, kim jesteśmy. Retoryka ? jak to przekazujemy innym. Temu właśnie służy stworzenie idealnego opakowania na nasz produkt. Chodzi w nim bowiem o przekazanie klientowi wartości, którymi żyjemy na co dzień. I to już od pierwszego wejrzenia.

Dlatego też firmy, ceniące sobie innowacyjność sporządzą opakowania nieszablonowe. Nie będą bowiem zadowolone z wtłaczania ich w ciasne ramy. W swoim projekcie pudełka produktowego nie chcą żadnych szablonów. Co więcej, opakowanie musi komunikować wartości, przesłanie danej marki. Wybierając projekt pudełka produktowego u artystów z Fesido zadaj sobie zatem pytanie: jakie wartości powinno komunikować Twoje pudełko produktowe? Inaczej bowiem powinno wyglądać projektowanie pudełka, którym chcesz zakomunikować najwyższą jakość. Wówczas niewskazana byłyby różne kontrowersyjne udziwnienia. Przeciwnie, lepiej byłoby skupić się na najwyższej jakości i tradycyjnym przekazie. Niemniej istotny jest też odpowiedni kolor.

katalogi firmowe

Co jednak w przypadku, gdy dla Twojej firmy bliskie są wartości awangardowe? Gdy nie zamierzasz wpisywać się w żadne sztywne rygory, lecz pokazać swą nieszablonowość. Wówczas nieszablonowością cechować się musi również Twoje opakowanie produktowe. Jak więc zaprojektujesz swoje opakowanie produktowe w tym przypadku? Tu już pole popisu dla Ciebie. Wysokiej klasy artyści
z Fesido z pewnością pomogą Ci w doprecyzowaniu stanowiska.

Dla wielu dzisiejszych firm istotne może okazać się także zakomunikowanie troski o środowisko. Jeśli jednak Twój towar jest wykonany ze spełnieniem wszystkich ekologicznych standardów, a opakowanie produktowe wręcz przeciwnie, to w umyśle klienta powstanie dysonans. Mówiąc precyzyjnie: oskarży Cię o hipokryzję. Wtedy już trudno będzie Ci się wytłumaczyć. Pamiętaj co mówiliśmy
o pierwszym wrażeniu i o jego roli w projektowaniu pudełka.

Zaprojektuj pudełko bezpiecznie!

I jak mawiają Anglicy las but not least: bezpieczeństwo. Pudełko produktowe (w przeciwieństwie do wrażenia o nim!) choćby najpiękniejsze i tak trafi do śmietnika. Brutalne ale prawdziwe. Ważne jednak by znajdujący się w nim towar nie skończył podobnie. Rolą pudełka produktowego jest zapewnienie towarowi bezpieczeństwa. Dotyczy to szczególnie tych towarów, które uznajemy za kruche. Ale nie tylko ich. Dlatego też przy produkowaniu pudełka podobnie jak przy kierowaniu bezpieczeństwo jest kluczowe. Warto o tym pamiętać.

Zobacz także

Świetne wysokiej klasy projekty graficzne każdego typu:

Opakowania
Etykiety
Okładki płyt