10 najczęstszych błędów przy tworzeniu logo

Identyfikacja wizualna stanowi trzon tożsamości marki. Wystarczy zwrócić uwagę na logotypy najpopularniejszych marek, aby przekonać się jak ważną rolę odgrywa ten element. Dzięki niemu klient może zapamiętać firmę, zachować ją w swojej świadomości, a także powiązać z konkretnymi produktami oraz wartościami. Właśnie z tych względów należy dołożyć wszelkich starań, aby opracować udany projekt, które spełni swoje zadanie w strategii marketingowej.

Jak NIE projektować logo?

Przekonaj się, jakie są podstawowe błędy przy tworzeniu logo. Dzięki tej wiedzy zyskasz świadomość, jakich praktyk należy unikać.

1. Zbyt skomplikowany projekt

Często projektanci dają upust swoim twórczym fantazjom. Trzeba jednak pamiętać, że cechami przewodnimi udanego logo jest chwytliwość i uniwersalność, a nie artyzm. Zbyt wyszukany projekt będzie zrozumiały wyłącznie dla bardzo wąskiego grona odbiorców. Takie podejście może się sprawdzić, gdy świadomie chcesz ograniczyć grupę docelową. Większość marek stara się jednak uniknąć takiej sytuacji, ponieważ ich celem jest zyskanie rozpoznawalności na szeroką skalę.

2. Nieodpowiednia kolorystyka

Kolorystyka logo jest równie ważna jak jego kształt. Złe dobranie palety barw może negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby przyciągać uwagę i budować pozytywny wizerunek marki. Tonacja barwna powinna być odpowiednio dopasowana do branży i charakteru firmy. Warto zwrócić uwagę na symbolikę poszczególnych odcieni. Przykładowo firmy ubezpieczeniowe często posługują się zielenią, która kojarzy się z bezpieczeństwem.W rezultacie pozyskasz ruch z kolejnego źródła, a większa liczba odwiedzających oznacza podwyższoną szansę na sprzedaż.

3. Niefortunnie dobrana czcionka

Czcionka użyta w logo powinna być przystępna w odbiorze i dostosowana do charakteru marki. Nieprawidłowe dobranie czcionki może zniekształcić wizerunek marki i wprowadzić chaos. Projektant powinien wybierać czcionki, które są proste, czytelne i wyrażają charakter marki. Można przeprowadzić eksperyment z bardziej nietuzinkowym fontem, ale należy zachować czytelność nazwy.

4. Niska jakość grafiki

Błędy przy tworzeniu logo dotyczą również przejawów zaniedbania. Grafika musi charakteryzować się wysoką jakością, aby rezultat wyglądał profesjonalnie. Pamiętaj, że logo jest wizytówką Twojej firmy. Jeśli kreacja wygląda nieestetycznie, cała marka również może być postrzegana przez pryzmat tego pierwszego wrażenia. Projektant powinien korzystać z narzędzi i technologii, które zapewniają wysoką jakość grafiki.

5. Zbyt duża zależność od trendów

Śledzenie wiodących tendencji jest bardzo ważnym elementem sukcesu marketingowego. Marki osiągające spektakularne rezultaty to często te, które potrafiły przewidzieć, co będzie modne w zbliżającym się sezonie. Rdzeń identyfikacji wizualnej nie powinien jednak ulegać chwilowym trendom. Logo jest na lata, a nie tylko tu i teraz. 

6. Przywiązanie do osobistych preferencji

Marketing często bywa sztuką wyrzeczeń. W praktyce okazuje się, że najbardziej satysfakcjonujące pomysły osiągają mierne rezultaty. Z kolei najprostsze koncepcje wynoszą Twoją firmę na zupełnie inny poziom. Błędy przy tworzeniu logo często sprowadzają się do nadmiernej chęci zaspokojenia własnych ambicji, która przysłania istotę sprawy. Priorytetem powinno być dostarczenie wartości Twoim klientom.

7. Brak spójności z identyfikacją wizualną

Identyfikacja wizualna nie powstaje bez powodu. Traktuj ją jako drogowskaz, który wyznacza kierunek przy realizowaniu wszystkich koncepcji graficznych. Brak spójności może prowadzić do dezorientacji klientów i negatywnie wpłynąć na wizerunek marki. Logo musi pasować do strony internetowej, materiałów promocyjnych, postów w mediach społecznościowych czy też opakowań produktów

8. Zbyt wiele wersji logo

Projektanci często tworzą wiele wersji logo, aby urozmaicić swoją komunikację. Taka praktyka prowadzi jednak do tego, że nie utrwalasz świadomości swojej marki w gronie odbiorców. W ten sposób tworzy się zamieszanie, w wyniku którego klientowi trudniej jest zapamiętać Twoją firmę.

9. Brak różnych wariantów logo

Za dużo logotypów jest błędem, ale popadanie w drugą skrajność również nie popłaca. Logo powinno być zaprojektowane w taki sposób, aby można było je wykorzystać w różnych sytuacjach. Przyda się, to gdy kolor tła ulega zmianie albo udostępniasz materiały promocyjne do mediów. Za projektem musi zatem stać jedna przewodnia koncepcja, która zostanie przedstawiona w kilku  podobnych wariantach. Wszystkie wersje muszą być jednak na tyle zbliżone do bazowego projektu, aby odbiorca nie miał żadnych wątpliwości, o jaką markę chodzi.

10. Brak badań i testów

Projektowanie logo powinno być poprzedzone badaniami i testami, które pozwolą na dokładne określenie potrzeb odbiorców i preferencji klientów końcowych. Brak analizy może prowadzić do nieprawidłowego zrozumienia potrzeb rynku. W konsekwencji popełnisz błędy przy projektowaniu logo.