Dlaczego logo jest ważne
dla Twojej firmy?

Dlaczego logo jest ważne dla Twojej firmy?

Konsumenci zdążyli już przyzwyczaić się do rzeczywistości, w której każda marka powinna mieć swoje logo. W myśl tej zasady postępują zarówno niewielkie firmy, jak i światowi giganci. Warto jednak wyrobić sobie świadomość, dlaczego logo jest ważne. Przekonaj się, jakie jest praktyczne zastosowanie
tego elementu.

    Po co logo?

    Jeśli zastanawiasz się, czy logo jest ważne, warto spojrzeć bliżej na obecne realia rynkowe. W dobie dynamicznie zwiększającej się konkurencji każda marka powinna dążyć do tego, by wyróżnić się w swojej branży. W związku z tym trzeba dołożyć wszelkich starań, aby wykreować sobie unikatową tożsamość. Można to zrobić na różne sposoby. Takim celom służy w dużej mierze marketing. Dzięki niemu można opowiedzieć odbiorcom o firmie i utrwalić w ich świadomości pewne przekonania. Tak postępują m.in. tanie linie lotnicze – nie próbują udawać ekskluzywnych przewoźników, a zamiast tego otwarcie przedstawiają się jako tani usługodawca przeznaczony dla osób o niewygórowanych wymaganiach. Dzięki temu można klarownie prezentować swoją ofertę w ramach konkretnego grona odbiorców.

    Logo stanowi fundament identyfikacji wizualnej. W praktyce służy ono jako wizytówka marki reprezentująca ją w rozmaitych okolicznościach.
    Po zobaczeniu określonego znaku odbiorca może od razu odtworzyć w swojej świadomości wszystkie cechy przypisywane danej marce. Jeżeli uda się wykreować wyjątkowo silną tożsamość, nawet nie trzeba prezentować logo w całości – wystarczy użyć konkretnego kształtu, fontu czy kombinacji kolorów, aby przywołać konkretne skojarzenia.

      Z czego składa się logo?

      Podstawą każdego logo jest dobór palety barw. Wybrane tonacje muszą być spójne z szatą graficzną wszystkich innych materiałów opracowywanych przez daną markę. Gdy już uda Ci się skomponować odpowiednią kolorystkę, możesz podążyć dwoma ścieżkami. Niektóre marki polegają na stworzeniu charakterystycznego kształtu. Inne natomiast formują napis, który pełni rolę logotypu. Można również połączyć te dwa elementy. Nie należy jednak dodawać do projektu niczego poza wymienionymi elementami. Zbyt skomplikowane logo będzie niepraktyczne.

      Warto również spojrzeć na tę kwestię z perspektywy kluczowych cech decydujących o skuteczności. Z czego składa się logo? Jak wygląda takie,
      które jest zaprojektowane zgodnie ze sztuką?

        Minimalizm

        Oszczędne gospodarowanie formą sprzyja zapamiętywaniu.
        Logo powinno szybko i trwale zapisać się w świadomości odbiorcy, a aby się tak stało, nie może składać się ze zbyt wielu elementów.

        Czytelność

        Unikaj nadmiernego ulegania fantazji podczas projektowania. Logo nie powinno służyć zaspokojeniu artystycznych ambicji twórcy. Celem jest przede wszystkim funkcjonalność.

        Unikalność

        Logo stanowi Twoją przepustkę do wyróżnienia się na tle konkurencji. Nie ma niczego złego w poszukiwaniu inspiracji,
        ale nie należy kopiować istniejących rozwiązań.

        1

        Skalowalność

        Twoje logo będzie wykorzystywane na różne sposoby.
        Będzie się pojawiać jako grafika w mediach społecznościowych,
        na produktach, w prasie elektronicznej oraz drukowanej i w wielu innych okolicznościach. Musisz zatem opracować uniwersalny projekt, który będzie łatwy do zaadaptowania do zmieniających się warunków.

        }

        Ponadczasowość

        Zwróć uwagę na dobrze znane marki samochodów.
        Choć ich identyfikacja wizualna przez lata przeszła pewne zmiany, trzon pozostaje niezmienny od lat. Takie podejście ma konkretne uzasadnienie. Utrwalenie znaku w świadomości odbiorców wymaga mnóstwa czasu i wysiłku. Jeżeli dokonujesz zmian
        w projekcie, w pewnym stopniu będziesz musiał wykonać tę pracę ponownie. Staraj się zatem opracować uniwersalną koncepcję, która nie padnie ofiarą zmieniającej się mody.

        Przykładowe marki – logo z najwyższej półki

        Jeżeli zastanawiasz się, po co logo ma znaleźć się w identyfikacji wizualnej twojej firmy, spójrz na przykłady najbardziej wpływowych firm,
        które dopracowały swój wizerunek do perfekcji.

        Apple – posługuje się logotypem przedstawiającym nadgryzione jabłko.
        Symbol ten podkreśla minimalistycznego ducha firmy, który znajduje odzwierciedlenie w działaniu poszczególnych urządzeń.

        Adidas – marka sygnuje swoje produkty charakterystycznymi trzema paskami. Wystarczy zobaczyć ten element w dowolnym miejscu, aby pomyśleć o niemieckiej firmie. W portfolio marki znajdują się również ikoniczne linie produktów.
        Za przykład może posłużyć seria Originals, której symbolem jest lilia.
        Zawiera ona charakterystyczne paski od razu przywołujące na myśl logo
        Adidasa, przez które definiuje się tożsamość producenta.

        Coca-Cola – jej kompozycja kolorystyczna i fantazyjny font jest trudny do pomylenia z czymkolwiek innym. Zwróć uwagę na to, że wystarczy zobaczyć charakterystyczne białe zawijasy na czerwonym tle, aby pomyśleć o Coca-Coli. Warto też przedstawić przykład praktycznego zastosowania identyfikacji wizualnej. Jedną z najbardziej udanych kampanii jest przedstawienie Coca-Coli
        w kontekście Świąt Bożego Narodzenia. Biało-czerwona kolorystyka marki odpowiada barwom stroju Świętego Mikołaja. Można było zatem wprawnie wykorzystać przyjemne skojarzenia.

        Nike – wykorzystuje ikonicznego swoosha, który przez Polaków bywa określany łyżwą. Takie logo podkreśla szybkość oraz dynamikę, co doskonale pasuje do marki tworzącej ubrania sportowe.

        Czy logo jest ważne?

        Cała identyfikacja wizualna odgrywa niebagatelną rolę w kształtowaniu wizerunku firmy i pozycjonowaniu jej na rynku. Logo jest absolutnym fundamentem w tej materii. Nie należy zatem pomijać ani bagatelizować tego aspektu. Co więcej, gdy myślisz o przyszłości swojej marki, logo jest jednym z elementów, któremu warto poświęcić więcej uwagi. W końcu opracowany wzór pozostanie z Tobą na długo!