Emotikony w projektowaniu – jak je stosować?

Emotikony w projektowaniu – jak je stosować?

Pierwsze starożytne cywilizacje posługiwały się pismem obrazkowym, które pozwalało na przedstawienie wszystkich elementów otaczającej rzeczywistości. Później w europejskim kręgu kulturowym wykształciły się alfabety oparte na określonej liczbie znaków, z których budowane były słowa i dłuższe wyrażenia. Możemy jednak stwierdzić, że piktogramy w pewien sposób wróciły do komunikacji. Obecnie towarzyszą nam pod postacią emoji występujących głównie w przestrzeni cyfrowej. Dowiedz się, co oznaczają emotikony i jak wykorzystywać je w komunikacji marketingowej.

Emotikony – znaczenie bazowe

Emotikon to znak lub seria znaków używanych w komunikacji online. Główne zastosowanie polega na wyrażeniu emocji bądź nastroju, które trudniej byłoby przekazać słowami. Emotikony najczęściej wykorzystywane są w wiadomościach tekstowych, grach internetowych, na platformach społecznościowych oraz we wszelkich formach komunikacji cyfrowej. Ich popularność wynika głównie z przystępnej formy. Dzięki nim można wzbogacić, a nawet zastąpić przekaz tekstowy.

Emotikony – znaki graficzne i ich rodowód

Pierwsze emotikony pojawiły się w latach 80. XX wieku w Japonii. Ich twórcą był Shigetaka Kurita. Stworzył on serię 176 pikselowych ikon, które miały na celu ułatwienie komunikacji na urządzeniach z ograniczoną ilością znaków, takich jak telefony komórkowe i faksy.

Początkowo emotikony były popularne tylko w Japonii, ale wraz z upływem czasu zaczęły być używane na całym świecie. W miarę rozwoju technologii i wzrostu popularnością internetu charakterystyczne buźki zaczęły ewoluować poprzez przyjmowanie nowych kształtów oraz stylów.

Współcześnie emotikony są powszechnie używane w komunikacji online, a zwłaszcza w wiadomościach tekstowych i postach na platformach społecznościowych.

Emoji i emotikony – co oznaczają i czym się różnią?

W kontekście internetowych buziek wyrażających emocje pojawiają się dwa terminy, które często bywają stosowane zamiennie. Warto jednak zwrócić uwagę na różnice dzielące emoji i emotikony. Co oznaczają zatem oba terminy?  

Emotikony oznaczają surowszą wersję. Pojęcie sprowadza się do ciągów znaków takich jak „:)” czy też „XD”. Pozostają one w swojej pierwotnej formie i nie przyjmują graficznej postaci. Ich cechą przewodnią jest zatem prostota.

Z kolei emoji to kolorowe obrazki reprezentujące różne emocje, przedmioty, zwierzęta, jedzenie i inne symbole. Emoji są zwykle dostępne na klawiaturze smartfona lub w aplikacjach, a ich wygląd może się różnić w zależności od systemu operacyjnego i urządzenia. Emoji pojawiają się, gdy wpisujesz ciąg znaków przypisanej do konkretnej emotikony, a oprogramowanie zmienia formę Twojego przekazu.

Emotki – jeden z podstawowych elementów komunikacji

Krótkie kombinacje znaków mają przypominać określoną mimikę. Przekonaj się co znaczą emotki, które cieszą się największą popularnością::

    • Uśmiech 🙂
    • Zaskoczenie :O
    • Serce <3
    • Mrugnięcie okiem 😉
    • Smutna mina 🙁
    • Zwątpienie :/
    • Znudzenie 😐
    • Pocałunek :*

Niektóre z przedstawionych emotikonów mogą przyjmować różne warianty w zależności od platformy, na której występują. Zazwyczaj wpisanie sekwencji przypisanej do konkretnej buźki sprawia, że znaki zamieniają się na ich graficzną reprezentację.

Emotki ? co oznaczają dla odbiorców?

Emotikony stały się nieodłączną częścią komunikacji w internecie. Ich umowna rola jest na tyle duża, że niewłaściwe użycie albo zaniechanie stosowania buziek może prowadzić do nieporozumień. Wielu użytkowników przyznaje, że przekaz pozbawiony emotikonów wydaje się chłodny i pozbawiony emocji. Niektórzy w takich sytuacjach zaczynają nawet zastanawiać się, czy rozmówca nie jest przypadkiem przygnębiony albo obrażony.

Co ciekawe, takie zasady nie dotyczą wyłącznie relacji pomiędzy znajomymi. Podobny odbiór może występować w kontekście komunikacji marketingowej prowadzonej przez rozmaite firmy. Mało tego, emotikony powszechnie występują również w komunikacji służbowej. Często służą wówczas okazaniu życzliwości i przełamaniu pierwszych lodów w kontakcie z nowym klientem bądź partnerem biznesowym.

Znaczenie emotikonek w komunikacji cyfrowej

Emotikony odgrywają ważną rolę w komunikacji internetowej. Poznaj kilka sposobów oddziaływania na odbiorców poprzez wprowadzenie buziek:

    Emotikony

    umożliwiają wyrażanie emocji, takich jak radość, smutek, gniew, zaskoczenie, i wiele innych. To ułatwia zrozumienie nastroju i intencji osoby piszącej.

    Emotki

    mogą pomóc w kreowaniu oryginalnej tożsamości w internecie. Niektóre gwiazdy popkultury upodobały sobie określone buźki i zrobiły z tego swój znak rozpoznawczy.

    Buźki

    pomagają w uniknięciu nieporozumień i konfliktów, ponieważ pozwalają na bardziej precyzyjne wyrażanie emocji w tekście. Przy okazji w ten sposób przypominasz sobie też, że po drugiej stronie znajduje się inny człowiek, który odczuwa radość i smutek. Dzięki temu można aktywować mechanizm odpowiedzialny za odczuwanie empatii.

    Emoji

    umożliwiają łatwiejszą komunikację między ludźmi pochodzącymi z różnych zakątków świata, ponieważ są uniwersalne i mogą być łatwo zrozumiane przez osoby posługujące się innym językiem i kodem kulturowym.

    Znaczenie emotikonek w marketingu offline

    Buźki wyrażające emocje są naturalnym narzędziem wspomagającym komunikację w przestrzeni wirtualnej. Ich zastosowanie poza internetem pozostaje jednak dyskusyjną kwestią. Niektórzy marketerzy próby wykorzystania emotikonów chociażby w reklamach outdoorowych. W wielu przypadkach takie praktyki przypominają jednak próbę przepisania sieci na papier. Często wygląda to niefortunnie i staje się obiektem szyderstw ze strony reprezentantów młodszych pokoleń.

    Znacznie lepszym pomysłem jest wykorzystanie emoji w marketingu offline. Buźki w graficznej formie będą prezentować się znacznie lepiej na plakatach, bilbordach, broszurach czy też ulotkach. Trzeba jednak nadal zachować umiar, gdyż nie jest to naturalna przestrzeń służąca do utrzymywania takiej formy przekazu.

    Na upartego można stwierdzić, że zdarzają się sytuacje kiedy surowe emotikony mogą zdać egzamin w klasycznych środkach przekazu. Sukcesy w tym wymierzę zdarzają się jednak głównie wtedy, gdy buźki stosowane są z przymrużeniem oka, czyli duża dozą autoironii. Z całą pewnością trzeba posiadać organiczny instynkt do nowoczesnych form komunikacji, aby zrealizować taką kampanię z powodzeniem.

    Jak sprytnie wykorzystać buźki graficzne w komunikacji?

    Emotikony zazwyczaj wykorzystywane są do wyrażania nastroju. Okazuje się jednak, że mogą one również przybierać bardziej techniczną formę, która bywa całkowicie niezwiązana ze stanem emocjonalnym.

    Otóż piktogramy dysponują sporym potencjałem w kontekście utrwalania identyfikacji wizualnej. Kolor i styl poszczególnych emoji często bywa pomijanym aspektem. Nie pomijaj tej warstwy i spróbuj dopasować wygląd poszczególnych wariantów do stylistyki reprezentowanej przez swoją firmę.

    Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na rozmaite figury geometryczne znajdujące się na liście emoji. Wybierz kilka opcji i zacznij je regularnie stosować w swojej komunikacji. Idealną przestrzenią do podjęcia takiej formy przekazu są media społecznościowe.

    Emotikony – co oznaczają dla poszczególnych osób?

    Umiejętne nawigowanie w internecie wymaga sporego wyczucia. W sieci znajdziesz całą masę grup społecznych, które całkowicie różnią się od siebie pod wieloma względami. Okazuje się, że podejście do emotikon również może być bardzo subiektywne. Otóż buźki nie mają stałego znaczenia i statusu. Podlegają one modzie, podobnie jak inne elementy języka, np. slangowe określenia.

    W tym kontekście należy zwrócić szczególną uwagę na różnice pokoleniowe. Seniorzy używają emoji w zupełnie inny sposób niż nastolatkowie. Jeśli nie wyczuwasz tych subtelnych różnic, możesz narazić się nawet na wpadkę wizerunkową. Gdy przygotowujesz kampanię marketingową trzeba zatem uwzględnić konkretny kod przystający do standardów grupy docelowej. To wymaga przede wszystkim przeprowadzenia wnikliwej analizy grona odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Jeśli uda Ci się zbudować nić porozumienia w tak subtelny sposób, możesz spodziewać się znacznie lepszych efektów całej akcji.