Emotikony –
znaki graficzne –
czym są, co oznaczają?

Niepozorne emotikony ? znaki graficzne o wielkiej mocy

Pamiętasz sytuację, w której po otrzymaniu wiadomości tekstowej nie miałeś pojęcia, o co Twojemu rozmówcy może chodzić? Czy przysłany komunikat to ostrzeżenie, deklaracja, a może ironiczna uwaga albo zwykły żart? W komunikacji niebezpośredniej, gdy nie można obserwować twarzy rozmówcy, ani jego gestykulacji, a tym bardziej śledzić tonu wypowiedzi, łatwo o nieporozumienia. Czasami znajomość kontekstu nie wystarczy, podobnie jak charakter relacji i wiedza na temat zwyczajów piszącego. Wydaje się, że właśnie po to powstały emotikonki ? by wypełnić lukę informacyjną, sprecyzować zamysł nadawcy i rozwiać wątpliwości odbierającego wiadomość. A przy okazji, uczynić ze zwykłych, nieco nudnych konwersacji, pełne emocji dialogi, zabawne żarciki i nastrojowe pogawędki.

Czym są i po co wstawiamy do tekstu buźki graficzne?

Popularne emotikonki to nic innego jak ideogramy zbudowane z sekwencji co najmniej dwóch znaków typograficznych, jakie znajdziemy na każdej klawiaturze.

Etymologia słowa pochodzi wprost z jego angielskiej struktury i oznacza: emotion (emocje) oraz icon (ikona), czyli po polsku ikona emocji. Ich podstawowym zadaniem jest ułatwianie komunikacji międzyludzkiej, zminimalizowanie niejasności przekazu, zmniejszenie dystansu i ? oszczędność czasu. Wstawiając uśmiechniętą buźkę, w ułamku sekundy przekażemy informację o tym, że jesteśmy czemuś przychylni, bądź też coś nam się podoba. Analogicznie, umieszczając buźki graficzne wyrażające negatywne emocje, okazujemy dezaprobatę.

Większość jest na tyle intuicyjna, że wszyscy są w stanie zorientować się, co oznaczają emotikony, nawet te widziane po raz pierwszy w życiu.

Pierwsza emotka na klawiaturze ? odrobina historii

Emotikony co znaczą ? już wiemy, przyjrzyjmy się teraz, skąd się wzięły i co sprawiło, że są tak popularne. Choć zdaniem niektórych początkiem emotikonek było wykorzystanie czterech buziek na łamach satyrycznego magazynu PUCK już w 1881 roku, to powszechnie uznanym wstępem do historii współczesnych buziek graficznych jest wiadomość wysłana przez Scotta Fahlmana. Ten amerykański informatyk, wykładowca akademicki z Carnegie Mellon University w Pittsburgu, 9 września 1982 roku o godzinie 11:43 zaproponował studentom używanie następującej sekwencji znaków dla określania żartobliwego tonu wypowiedzi pisanej ? ?:-)?. W ten sposób narodziła się idea oznaczania emocji i nowy wymiar komunikacji pozbawionej nieporozumień i niepotrzebnych wieloznaczności. Szybki rozwój internetu, sieci społecznościowych i komunikatorów spowodował również wzrost popularności emotek.

Emotki ? jeden z podstawowych elementów komunikacji

Buźki graficzne opanowały wirtualny świat, kochają je młodzi i starsi, a obecnie można je znaleźć już niemal wszędzie. Rozpowszechniły się w komunikacji cyfrowej, przyjmując coraz to bardziej zaawansowane formy. Dziś uśmiechnięta emotka to jeden z podstawowych i ważniejszych przycisków na każdej wirtualnej klawiaturze, po której kliknięciu przechodzimy do biblioteki ?graficznych emocji?. Emotkę na klawiaturze zobaczysz, korzystając ze wszystkich komunikatorów ? bez wyjątku, w rozmaitych aplikacjach mobilnych i desktopowych. Dlatego emotki możemy wykorzystywać w wielu miejscach, takich jak:

  • komunikatory: What?s app, Skype, Snapchat, Messenger, Google Meet, Discord i wiele innych;
  • media społecznościowe, jak Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, TikTok;
  • programy pocztowe;
  • SMS i MMS;
  • blogi, sklepy internetowe i strony informacyjne.

Wcale nie potrzeba do tego znajomości ciągów określonych znaków. Nowoczesne emotikonki dodamy bezpośrednio ze specjalnie przygotowywanych przez programistów elementów interfejsu.

Emotki ? jeden z podstawowych elementów komunikacji

Buźki z emocjami z jednej strony ułatwiają nam porozumiewanie się, a z drugiej same w sobie mogą stać się źródłem nieporozumienia. Jeśli tylko nie do końca wiemy, co oznaczają. Emotikony używane są powszechnie, dlatego dobrze będzie znać przynajmniej te podstawowe i najbardziej popularne. Łatwo wówczas o lepszy kontakt ? wolny od nieporozumień i dwuznaczności. Przyjrzyjmy się wybranym emotikonom ? co znaczą te najbardziej popularne?

    🙂 ? Uśmiech, zadowolenie, bycie w dobrym nastroju, przychylność

    😉 ? ?puszczenie oczka?, mrugnięcie

    ;( ? płacz

    🙁 ? zły nastrój, bycie smutnym, zmartwienie się

    ;P ? wystawienie języka, ironia

    :* ? przesłanie buziaka

    😀 ? duża wesołość, rozbawienie

    Modne emotikony ? co znaczą i czy zawsze to samo?

    Znaczenie emotek może być też wielorakie, zależne od kontekstu bądź dosłowne, a także modyfikowane modą, aktualnym trendem czy nawet kręgiem kulturowym, w którym się pojawią. Choć chciałoby się powiedzieć ?emotka co oznacza, każdy widzi? ? nie do końca jest to prawdą.

    Popularna w jednym kraju emotka, nie zawsze będzie oznaczała to samo w innym. Na przykład, kultowa ?machająca dłoń?, która dla każdego człowieka z zachodu będzie jasnym i wyraźnym pożegnaniem, dla przeciętnego Japończyka będzie oznaczała powitanie, czyli coś zupełnie odwrotnego. O tym, co oznaczają buźki, często decyduje grupa pokoleniowa, czy subkultura skupiona wokół określonych symboli.

    Zdarza się też, iż dotąd uwielbiana buźka ? jak choćby ?śmiejąca się przez łzy?, a także powszechna wiedza, co oznacza ta emotka ? ulegają gwałtownej metamorfozie. Zmienia się nie tylko sens tej ikonki, ale również, w ocenie młodszej generacji jej stosowanie okazuje się być passe.

    Emotikony ? znaki graficzne, które działają na umysł

    Jak wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Australii, nasze mózgi podobnie, jak na ludzkie twarze reagują na znaki emotek. Co oznacza, że jest ich w naszej przestrzeni tak wiele, że nauczyliśmy się traktować popularne buźki, jako coś niemal oczywistego. Kiedyś zarezerwowane wyłącznie dla wiadomości i kontaktów ściśle prywatnych, dziś emotikony znajdziemy wszędzie ? w biznesowej korespondencji, firmowych mailach i ofertach skierowanych do klientów.

    Cóż robią i co oznaczają buźki w branżowym katalogu, blogowym wpisie, czy wiadomości do kontrahenta? Ich zadanie ma przede wszystkim polegać na skróceniu dystansu między potencjalnymi interesantami, zwiększeniu zaangażowania w relację, poprawę jakości interakcji, zaciekawienie i przykucie uwagi do treści, a także wyróżnienie przekazu spośród całej masy innych, podobnych ofert.