Tworzenie komiksów to wyjątkowa sztuka łączenia grafiki i narracji – proces artystyczny obejmujący projektowanie, pisanie, rysowanie i publikację. To doskonała zabawa i angażująca praca, a także wyzwanie, które wiąże się z ogromną satysfakcją. Każda strona i każdy...
Grafika 2D i 3D – jakie
są najważniejsze różnice?
Grafika 2D i 3D – jakie są najważniejsze różnice?
Czym się różni 2D od 3D? Grafika 2D składa się z dwóch wymiarów: szerokości i wysokości, a 3D dodaje trzeci wymiar tzw. głębię. Grafika 3D i 2D to dwa rodzaje grafiki, które służą do tworzenia obrazów i animacji. Grafika 2D jest używana do tworzenia ilustracji w takich programach graficznych jak Adobe Photoshop czy Illustrator. Animacja 2D polega na tworzeniu płaskich, dwuwymiarowych animacji. Bardziej zaawansowana grafika 3D pozwala na modelowanie trójwymiarowe ruchomych elementów np. gier i wizualizacji produktów, a także modeli architektonicznych.
Grafika 3D vs 2D – najważniejsze różnice
Grafika 3D i 2D to dwa rodzaje projektowania, które służą do tworzenia obrazów i animacji. 2D, 3D – co to znaczy? Oto kilka podstawowych informacji, dzięki którym dowiemy się więcej o 2D i 3D.
Płaska grafika 2D:
Projektowanie graficzne w 2D polega na tworzeniu płaskich obrazów na dwuwymiarowej powierzchni np. na ekran komputera lub do materiałów przeznaczonych do druku.
Grafika 2D wykorzystuje dwa wymiary: wysokość i szerokość, jest płaska i skupia się na liniach, kształtach, kolorach oraz teksturach.
Grafika 2D jest używana do tworzenia materiałów promocyjnych do druku takich jak ulotki, foldery, plakaty, banery, a także animacji komputerowych 2D.
Do tworzenia grafiki 2D używa się programów graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, które pozwalają
na tworzenie i edycję grafiki rastrowej i wektorowej.
Grafika 3D:
Projektowanie grafiki 3D polega na tworzeniu trójwymiarowych obiektów w przestrzeni wirtualnej.
Grafika 3D wykorzystuje wysokość, szerokość i głębokość jako trzy wymiary. Jest często używana do tworzenia realistycznych modeli mockup, gier i filmów.
Do tworzenia grafiki 3D używa się programów do modelowania 3D, takich jak Autodesk Maya czy Blender, które pozwalają
na modelowanie, teksturowanie, animację i renderowanie
obiektów 3D.
Projektowanie 2D a 3D
Grafika 3D może być wykorzystana do przygotowania trójwymiarowych makiet, które dają pogląd bliższy rzeczywistemu wyglądowi projektowanego obiektu. W żargonie grafików definiuje się je jako mockup. Jest to zaawansowana wersja grafiki przedstawiana w postaci cyfrowego modelu 3D.
Co ciekawe materiał reklamowy (katalog, książka, okładka płyty) może być projektowany w 2D a prezentowany w 3D.
Zanim dana koncepcja zostanie wdrożona do produkcji, klienci mają okazję zobaczyć makietę. Grafika jest nanoszona poglądowo na różnego rodzaju akcesoria w modelu 3D. Doskonałym przykładem jest przedstawienie logo w rozmaitych wariantach zastosowania. Najczęściej z udziałem logotypu komponowany jest mockup wizytówki. Ten niewielki produkt stanowi podstawowy element promocji każdej firmy, więc obraz musi dobrze prezentować
się na tego typu formacie. Tworzenie makiety 3D obejmuje wizualizację na takich obiektach jak tablice informacyjne, billboardy, a także ulotki,
broszury czy gadżety. Prezentacja modeli 3D jest przeprowadzana, zanim zadanie zostanie oficjalnie zamknięte i wdrożone do produkcji.
Prezentacja koncepcji kreatywnej w 2D vs 3D
Jeżeli do wyboru mamy projekt 2D i 3D w postaci trójwymiarowej makiety, zawsze zwycięża druga opcja. Jest to udogodnienie zarówno dla projektanta,
jak i zleceniodawcy. Designer ma szansę pokazania koncepcji w interesujących konfiguracjach, dzięki czemu uwypukla jej walory. Klient natomiast otrzymuje możliwość oceny zamówienia oraz zgłoszenia swoich uwag na wczesnym etapie. Wprowadzenie zmian pozwala dopracować projekt
w najdrobniejszych szczegółach i uchronić budżet reklamy przed ewentualnymi stratami. Tym sposobem minimalizuje się ryzyko marnowania zasobów
i drogocennego czasu. Projektowanie mockupu i następnie odzwierciedlenie go na przyborach 3D pomaga określić jego wygląd końcowy. Inaczej proporcje rozkładają się na równej płaszczyźnie, a inaczej na przykład na profilowanej powierzchni na karoserii samochodu przeznaczonego do brandowania. Symetryczne rozplanowanie poszczególnych akcentów przyczynia się do otrzymania spójnego wizualnie produktu, który będzie nie tylko estetyczny,
ale i praktyczny. Mockup w dużej mierze przyczynia się do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników.
Grafika 2D i 3D w praktycznym zastosowaniu
Możliwości prezentacji 3D – co to znaczy w praktyce? Projektowanie grafiki 3D znajduje zastosowanie i jest wykorzystywane w modelowaniu trójwymiarowym materiałów służących do promocji, takich jak m.in.:
Projekt oklejania auta firmowego
Oklejenie samochodu ma pełnić funkcję reklamy mobilnej,
dlatego musi zawierać niezbędne elementy, takie jak logo,
dane kontaktowe czy informacje o ofercie.
Opakowania produktów
Modelowanie 3D umożliwia prezentację key visual na różnych typach pojemników, zróżnicowanych pojemnościach,
wielkościach i kształtach opakowania.
Makiety kalendarzy ściennych i biurkowych
Kalendarz jest nie tylko znakomitym narzędziem organizacji czasu, ale również nośnikiem informacji i efektowną reklamą. Projektowanie kalendarzy w 3D pozwala w pełni zaprezentować ich możliwości.
Zabudowa targowa
Makieta 3D pozwala ocenić, czy stoisko targowe spełnia warunki funkcjonalności, a co równie ważne, czy wyróżnia się na tle konkurencji niepowtarzalny charakterem.
Jak zaprojektować wciągającą animację 2D?
Projektowanie animacji 2D można przeprowadzić w sposób tradycyjny lub komputerowo. Pierwsza metoda polega na rozrysowaniu treści, a następnie połączeniu wszystkich składowych obrazów w całość. W ten sposób powstawały podstawowe animacje 2D, które dziś wykonuje się hobbystycznie lub artystycznie jako sztukę. Do użytku komercyjnego stosuje się formy interaktywne np. tablety bądź tablice graficzne. Zasada jest jednak taka sama: najpierw powstają rysunki, potem łączenie elementów, by finalnie powstała animacja 2D.
Przy tworzeniu animacji 2D część pracy wykonuje komputer. W animacjach generowanych przez program After Effect każdy element jest ruchomy.
Taka animacja wymaga dużego nakładu pracy animatora i specjalistycznych umiejętności oraz wiedzy o tym, jak prawidłowo animować postaci.
After Effect jest programem do tworzenia i edytowania animacji, efektów specjalnych, tytułów i grafiki ruchomej. Można go używać do animacji 2D,
czyli takiej, która odbywa się na płaskiej powierzchni: nie ma głębi i ma się ruszać. Oprogramowanie pozwala generować olśniewające wizualnie grafiki zawierające wszystkie niezbędne elementy wskazane przez klienta. Wyrazistość w świecie reklamy jest nieodzownym elementem budowania marki
i przekłada się bezpośrednio na lepsze wyniki sprzedaży. Ciekawy brand udostępniany w sieci za pomocą wyróżniającego się, ruchomego ogłoszenia,
jest pierwszym sygnałem dla potencjalnego odbiorcy, że proponujący go podmiot ma niebanalne pomysły. Zespół kreatywny Fesido ma doświadczenie
w tworzeniu animacji 2D, które są angażujące i przyciągają uwagę oglądających, a to z kolei jest kluczem do osiągnięcia sukcesu!
Przeczytaj Także
Plakaty reklamowe – jak się wyróżnić w przestrzeni publicznej?
Plakaty reklamowe to klasyczna forma marketingu, która mimo upływu lat, wciąż sprawdza się doskonale. Dobrze zaprojektowany plakat ma ogromny potencjał – może przyciągać uwagę, zapadać w pamięć i skutecznie promować markę. W dobie wszechobecnych reklam internetowych...
Znaczenie layoutu w projektowaniu materiałów firmowych
Materiały firmowe odgrywają niezwykle istotną rolę w budowaniu pozytywnego i spójnego wizerunku oraz rozpoznawalności marki. Ich jakość i profesjonalny wygląd mają istotny wpływ na percepcję marki przez klientów i partnerów biznesowych. Jednak atrakcyjny wygląd to nie...