Grafika rastrowa – co to jest?

Grafika komputerowa stanowi bardzo pojemne pojęcie, które ulega podziałowi w oparciu o różne kryteria. W ten sposób można dokonać klasyfikacji na podstawie charakteru danych, cyklu generacji obrazu czy też stosowanych technik. Z tej ostatniej formy podziały wyłania się grafika rastrowa. Poznaj jej charakterystykę i dowiedz się, w jakich okolicznościach bywa najbardziej użyteczna.

Cechy grafiki rastrowej

Główny wyróżnik stanowi w tym przypadku konstrukcja całej kompozycji. Obraz rastrowy to plik graficzny w postaci siatki kolorowych pikseli, których mogą występować nawet miliony w obrębie jednego projektu. Rozmiar w tym przypadku jest stały. Zostaje on określony przez wytyczoną ilość pikseli występujących zarówno w orientacji pionowej, jak i poziomej. Skalowanie całego projektu może powodować utratę jakości. Jesteś w stanie dostrzec taki efekt przy próbie powiększenia grafiki. Piksele zostają wówczas rozciągnięte, co pociąga za sobą rozmycie obrazu, a tym samym spadek jakości.

Obraz rastrowy zapisany w pliku zazwyczaj charakteryzuje się większym rozmiarem niż projekty stworzone w ramach innej techniki. Wynika to z tego, że miliony wykorzystanych pikseli sprawiają, że dane zajmują sporo przestrzeni dyskowej. Jeżeli spróbujesz zniwelować tę tendencję poprzez kompresję obrazu, możesz spodziewać się utraty jakości.

Warto zaznaczyć, że specyfika grafiki rastrowej sprzyja odtwarzaniu realistycznych obrazów. W związku z tym można z powodzeniem stosować tę technikę w celu przenoszenia dzieł wybitnych malarzy do przestrzeni cyfrowej.

Do jakich zastosowań służą obrazy rastrowe?

Każda technika projektowania została stworzona z myślą o osiąganiu nieco innych celów. Gdy masz wyznaczone zadanie, możesz sprawdzić, która forma grafiki komputerowej najlepiej sprawdzi się w tych okolicznościach. Poznaj obszary idealnie nadające się do realizacji przy pomocy grafiki rastrowej:

    Fotografia cyfrowa

    w tym przypadku liczy się możliwość wyświetlenia tysięcy odcieni kolorów. Pod tym względem grafika rastrowa jest niezastąpiona. Poza tym świetnie sprawdza się przy przechowywaniu takich plików.

    Animacja

    w tym obszarze grafika rastrowa występuje jedynie w określonych okolicznościach. Zazwyczaj jej atuty przydają się, gdy potrzebne jest uzyskanie bardzo szczegółowego rezultatu, cechującego się bardzo wysoką jakością.

    Ilustracje i malarstwo cyfrowe

    pod tym względem grafika rastrowa nie ma sobie równych. W pewnym stopniu może przypominać nawet klasyczne malarstwo ze względu na przejścia tonalne tworzące się na styku różnych elementów kreacji. Niemniej możliwość stworzenia kompozycji z uwzględnieniem milionów różnorodnych pikseli zdecydowanie sprzyja takiej formie twórczości.

    Projektowanie stron internetowych

     to złożony proces wymagający posługiwania się różny technikami. Grafika rastrowa przyda się do przygotowaniu kreacji, zdjęć itp. Warto jednak zaznaczyć, że do typografii i tworzenia logotypów będą rekomendowane już inne rozwiązania.

    DTP

    czyli nic innego jak projektowanie materiałów z myślą o druku. Mogą to być plakaty, ulotki, katalogi, broszury. W tym przypadku grafika rastrowa bywa stosowana w niektórych przypadkach, ale należy też zaznaczyć, że nie jest jedyną wykorzystywaną techniką. Profesjonalni twórcy chętnie sięgają również po alternatywne rozwiązania.

    Skanowanie dokumentów

    może dotyczyć zdjęć, rysunków czy też tekstu, które zostają przedstawione w postaci cyfrowej. Do uzyskania efektu wykorzystywana jest właśnie grafika rastrowa.

    Plik rastrowy – w jakich formatach występuje?

    Projekty występują w przestrzeni cyfrowej pod postacią plików posiadających różne rozszerzenia. Każdy format posiada unikatową charakterystykę, która sprzyja realizowaniu nieco innych zadań. Przekonaj się, co to jest grafika rastrowa z perspektywy danych, które widujesz w przestrzeni dyskowej. Najczęściej występujące formaty są następujące:

      JPEG

      (Joint Photographic Experts Group) ? format kompresji stratnej, który jest idealny dla fotografii i innych obrazów z gradientami kolorów. Zazwyczaj jest to rozszerzenie pliku używanego  w Internecie. Wynika to ze stosunkowo niewielkiej ilości zajmowanego miejsca.

      GIF

      (Graphics Interchange Format) ? format kompresji bezstratnej, który najczęściej występuje przy okazji animacji i grafik z ograniczonymi paletami kolorów. Określenie ?GIF? stało się nawet potocznym określeniem na dynamiczne obrazy w internecie.

      PSD

      (Photoshop Document) ? format pliku tworzonego przez program Adobe Photoshop. Zawiera on warstwy i elementy podlegające edycji.

      PNG

      (Portable Network Graphics) ? format bezstratnej kompresji, który doskonale nadaje się do obrazów z przezroczystością. Zazwyczaj bywa używany, gdy potrzebna jest taka właściwość.

      BMP

      (Bitmap) ? format nieskompresowany, który niezwykle przydaje się do zapisywania obszerniejszych plików. Zazwyczaj bywa używany do obrazów wymagających dużej liczby szczegółów, np. skanowanych dokumentów.

      TIFF

      (Tagged Image File Format) ? to format nieskompresowany lub z kompresją bezstratną. Znalazł on zastosowanie przy obrazach wymagających wysokiej jakości i dużego zakresu kolorów. Najczęściej bywa wykorzystywany w profesjonalnej fotografii i druku.

      Czym różni się grafika rastrowa od wektorowej?

      Te dwie techniki pod wieloma względami reprezentują zupełnie inne podejście do projektowania. Dowiedz się, co to grafika rastrowa i wektorowa z perspektywy najważniejszych różnic.

      Grafika rastrowa jest reprezentowana jako siatka pikseli, czyli małych kwadratów tworzących obraz. Każdy taki element ma swoją wartość koloru i jasności. Z kolei grafika wektorowa jest reprezentowana jako zbiór obiektów matematycznych, takich jak linie, krzywe, figury geometryczne itp.

      Grafika rastrowa jest zależna od rozdzielczości, czyli liczby pikseli na jednostkę powierzchni, co ma wpływ na jakość obrazu. W przypadku grafiki wektorowej jest zupełnie inaczej. Obiekt może być dowolnie powiększany lub pomniejszany bez utraty jakości.

      Grafika rastrowa jest zazwyczaj bardziej ograniczona podczas edytowania, ponieważ każdy piksel jest niezależny, a zmiana jednego z nich wpływa na pozostałe elementy kompozycji. W przypadku techniki wektorowej możesz pozwolić sobie na elastyczniejsze podejście do edycji. Każdy obiekt jest w tym przypadku niezależny i podatny na dowolne formy modyfikacji.