Jak zaprezentować dane
w przystępny i atrakcyjny sposób w prezentacjach firmowych?

Jak zaprezentować dane w przystępny i atrakcyjny sposób w prezentacjach firmowych?

Prezentacja biznesowa jest nieodłącznym elementem każdego biznesu. To dobry sposób na zaprezentowanie misji firmy, wyników sprzedażowych i planów, zorganizowanie pokazu dla przyszłego kontrahenta i przedyskutowania strategii. Sam cel tego typu zabiegów jasno pokazuje, że aby prezentacja odniosła skutek, musi być przede wszystkim efektowna i wciągająca, angażująca uwagę uczestników i klarownie prezentująca fakty. Jednym słowem ? profesjonalna. Szczególnie dużo zachodu kosztować będzie prezentacja, której celem jest przedstawienie mnóstwa danych, liczb i suchych faktów. By nie zanudzić i nie zmęczyć gości, przyda się kilka skutecznych strategii, które sprawią, że całość zrobi wrażenie przystępnej i atrakcyjnej.

    Co powinna zawierać prezentacja, by była skuteczna?

    Zastanawiasz się, jak stworzyć prezentację, która porwie słuchaczy, zachęci ich do współudziału w przedstawieniu i usatysfakcjonuje, i to pomimo niezbyt pociągającej tematyki, jaką są dane? Przy odrobinie kreatywności nie powinno to być tak trudne, jak się wydaje. Przyda się kilka wskazówek ? przede wszystkim:

      Jasno określ cel prezentacji

      Wykorzystaj wizualizacje danych

      Opowiedz historię za pomocą danych

      Dostosuj wykład do odbiorców i ich potrzeb

      Skup się na kluczowych informacjach

      Zadbaj o estetykę prezentacji

      Dodaj interaktywne elementy

      Podsumuj prezentację i wyciągnij wnioski

      Pamiętaj, że kluczem do skutecznej prezentacji danych jest umiejętność przekazania informacji w sposób jasny, zrozumiały i interesujący dla osób zgromadzonych w sali. Wykorzystaj efektowne, nowoczesne narzędzia wizualizacji, a na bazie danych twórz i opowiadaj wciągające historie. A nade wszystko dostosuj styl prezentacji do indywidualnych potrzeb swojej publiczności. Kluczem do sukcesu będzie nie tylko merytoryczność wykładu,
      ale i umiejętność dotarcia do swojej grupy docelowej.a parametry krzyżują się i bezpośrednio na siebie oddziałują, dlatego trudno o proste porównanie
      i jednoznaczne określenie, który z rodzajów druku jest korzystniejszy. Przyjrzyjmy się więc poszczególnym parametrom ? każdemu z osobna.

        Skuteczna prezentacja biznesowa musi mieć cel

        Pierwszym krokiem do skutecznej prezentacji biznesowej jest jasne określenie celu. Zastanówmy się, co chcemy osiągnąć? Czy zależy na przekonaniu
        do swojego pomysłu, przedstawieniu wyników badań i statystyk czy może na sprzedaży produktu? Wyznaczenie celu pomoże skupić się na najważniejszych informacjach i dostosować przekaz do oczekiwań publiczności, a tym samym wyznaczyć ramy tego, co powinna zawierać prezentacja. W trakcie jej opracowywania trzeba będzie skupić się na kluczowych danych, tak aby uniknąć przedstawiania zbyt dużej ilości informacji w jednym momencie ?
        np. podczas wyświetlania slajdu na ekranie. W ten sposób unikniemy dezorientacji uczestników, która ? szczególnie na początku prezentacji ? mogłaby zniweczyć sens dalszego wystąpienia.

        Z tego powodu koncentrujmy się na istotnych faktach i prezentujmy je w sposób klarowny i czytelny. W tym celu najlepiej będzie posłużyć się dobrze zdefiniowaną strukturą prezentacji. Po wprowadzeniu do tematu powinna ona stopniować trudności, a najbardziej skomplikowane zagadnienia obrazować odpowiednimi wizualizacjami ? danych i przykładów. Spójna struktura ułatwi odbiorcom śledzenie informacji na bieżąco i rozumienie przekazywanych treści. Wybierając kluczowe informacje do prezentacji, pamiętajmy, że często mniej znaczy więcej, prostota i umiarkowanie sprzyjają koncentracji,
        a przeciążony danymi umysł po prostu się wyłącza.

        Wizualizacje danych w prezentacji biznesowej

        Jeśli mamy do zaprezentowania dane, a szczególnie ich większe ilości, trzeba się będzie odrobinę natrudzić, by nie uśpić uczestników naszego biznesowego spotkania. Jak wiadomo, liczby, słupki cyfr i zbite w bloki tekstu wyniki prezentowane na tablicy raczej mało kogo zachwycą. Nie dość, że są trudne
        do przyswojenia, to także niemal niemożliwe do zapamiętania. Inaczej będzie jednak, jeśli do ich prezentacji użyjemy odpowiednich narzędzi. Wizualizacje danych, takie jak wykresy, diagramy czy infografiki, powinny sprawdzić się idealnie.
        Posłużenie się rozmaitymi technikami wizualizacji danych to kluczowy czynnik, który sprawi, że prezentacja biznesowa będzie bardziej atrakcyjna
        i angażująca dla zgromadzonych. Zamiast polegać tylko na jednym rodzaju wykresu, możemy wykorzystać różnorodne techniki wizualne, które pasują
        do charakteru danych i przekazu. Wykresy słupkowe doskonale nadają się do porównywania wartości, wykresy kołowe mogą obrazowo przedstawić udziały procentowe, a mapy cieplne umożliwią zobrazowanie zależności geograficznych. Jeśli mamy taką możliwość, użyjmy multimediów i wykorzystajmy storytelling. Taka dywersyfikacja narzędzi z pewnością uatrakcyjni wykład, pomoże lepiej zrozumieć dane i sprawi, że słuchacze po prostu nie zasną.

        Storytelling i elementy interaktywne w prezentacji

        Przygotowując wystąpienie, nie zapominajmy o wykorzystaniu dwóch ważnych technik ? storytellingu i elementów interaktywnych. Pamiętajmy, że dobra prezentacja danych biznesowych wcale nie musi ograniczać się do surowych faktów. W cenie będą wszelkiego rodzaju umiejętnie opowiedziane historie nadające kontekst i znaczenie informacjom. Dzięki temu prezentacja stanie się bardziej interesująca, wciągająca i łatwiejsza do zapamiętania. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie przykładów, anegdot lub opowieści, które połączą poszczególne dane w spójną narrację, prowadząc słuchaczy do celu ? konkretnych wniosków i działań, które trzeba podjąć.

        Dodatkowo zwiększając dynamikę prezentacji i zaangażowanie słuchaczy, można dodawać interaktywne elementy: miniwykresy, animacje, przewijane dane, materiały wideo czy narzędzia do manipulowania danymi na żywo.

        Dbając o różnorodność i kreatywność w prezentacji, przyciągniemy uwagę słuchaczy i utrzymamy ich zainteresowanie. Nie zapominajmy o konkretnych przykładach i case studies, które ilustrują sposób, w jaki dane zostały wykorzystane w praktyce biznesowej. To dodatkowo uatrakcyjni prezentację biznesową, przykład udanych realizacji zwiększy natomiast intensywność i wiarygodność przekazu.

        Prezentacja biznesowa ? oprawa graficzna i estetyka

        Skupiając się na treści i merytoryczności, pamiętajmy o równie istotnej oprawie graficznej i estetyce wystąpienia. Kolorystyka i układ graficzny mają przecież ogromne znaczenie dla wrażeń odbiorców. Gdy prezentacja jest wizualnie atrakcyjna i estetyczna, łatwiej jest utrzymać uwagę słuchaczy. Spójna paleta kolorów, klarowna grafika, czytelny układ slajdów oraz umiarkowanie i harmonia sprawiają, że prezentację dobrze się ogląda a zmieniające się slajdy, obrazki i wykresy nie męczą zmysłów. Dobrze dopasowane do tematu prezentacji i przekazu barwy przy okazji mogą wspierać przekaz treści i wzmacniać jej oddziaływanie. Ważne jest również wykorzystanie odpowiednich fontów, rozmiaru tekstu i kontrastu ? to wszystko ułatwia odbiór treści.

        Jako że prezentacja biznesowa jest doskonałym medium firmowego przekazu, warto by całość była spójna z identyfikacją wizualną marki. Aby ją osiągnąć, wykorzystajmy elementy firmowego kodu, takie jak logo, kolory, fonty i grafiki. Wówczas nie dość, że stanie się czytelna i estetyczna, to przy okazji również podkreśli profesjonalizm marki w oczach odbiorców. Fachowo i starannie przygotowana firmowa prezentacja ma niemałe znaczenie w budowaniu zaufania
        i reputacji marki. Spójność wizualna w prezentacji biznesowej jest jak jasny komunikat o kompetencji i konsekwencji w działaniu.