Jak zintegrować materiały firmowe z działaniami marketingowymi online?

Jak zintegrować materiały firmowe z działaniami marketingowymi online?

W erze, w której technologia cyfrowa jest wszechobecna i tak silnie wpływa na nasze codzienne życie, nieunikniona staje się również sukcesywna ekspansja kanałów komunikacji marketingowej online. Firmy coraz częściej i chętniej korzystają z internetu i mediów społecznościowych, bo to potężne narzędzie dotarcia do swojej docelowej publiczności i świetna możliwość zaprezentowania się światu. Ale co się dzieje z tradycyjnymi materiałami firmowymi, takimi jak ulotki, broszury czy katalogi? Czy są one nadal istotne w erze internetu? Odpowiedź brzmi: tak, i to w dużej mierze. Kluczem do skutecznej strategii marketingowej jest jedynie właściwa integracja materiałów firmowych – zarówno z działaniami online, jak i offline.

    Kluczowe znaczenie integracji online i offline

    Integracja online i offline odgrywa niezwykle ważną rolę w skutecznej strategii marketingowej, ponieważ te różne kanały komunikacji wzajemnie się uzupełniają. Korzystając z obu jednocześnie, mamy szansę:

      Wzmacniać przekaz

      Lepiej dopasowywać ofertę

      Rozszerzać zasięg marki

      Zwiększać zaangażowanie klientów

      Docierać do rozmaitych grup odbiorców

      Wzmacniać lojalność i budować zaufanie

      Budować spójny wizerunek

      Kiedy łączymy tradycyjne i elektroniczne kanały komunikacji, możemy dotrzeć do większej liczby osób, niezależnie od tego, czy wolą korzystać
      z tradycyjnych mediów czy z urządzeń elektronicznych. Koordynacja działań sprzyja też przekazywaniu spójnych informacji w różnych miejscach, co buduje zaufanie i sprawia, że nasza marka staje się bardziej rozpoznawalna. W taki brand klienci angażują się silniej, chętniej nawiązują relacje i są bardziej lojalni. Dodatkowo łącząc różne kanały komunikacji, możemy uzyskać cenne informacje na temat zachowań, zwyczajów i preferencji klientów, co otwiera możliwość jeszcze lepszego dopasowania oferty do ich potrzeb i personalizacji komunikacji.

        Adaptacja materiałów firmowych do trendów cyfrowych

        Pierwszym krokiem w integrowaniu materiałów firmowych z działaniami online jest ich dostosowanie do współczesnych trendów i preferencji odbiorców. W erze cyfrowej tradycyjne broszury czy katalogi muszą nie tylko być estetyczne i atrakcyjne wizualnie, ale i responsywne oraz przyjazne dla urządzeń mobilnych. Duży odsetek klientów, nawet tych chętnie korzystających z tradycyjnych kanałów komunikacji, obecny jest również w internecie.

        Przeglądając katalogi, strony i broszury on-line, klient oczekuje łatwego dostępu do materiałów firmowych na dowolnym urządzeniu i w dowolnym miejscu. Dlatego tak ważne jest zapewniające płynność i intuicyjność dostosowanie formatów, rozmiarów i układów elementów marketingowych do różnego typu ekranów. Gwarantując spójną i łatwą obsługę na wszelkiego typu urządzeniach, firma może skutecznie docierać do naprawdę szerokiego grona odbiorców, zapewniając im – w dowolnym czasie – wygodę w korzystaniu z materiałów marketingowych.

        Budowanie spójnego przekazu i rozpoznawalności

        Aby materiały firmowe odpowiednio pracowały na sukces marki, ważne będzie stworzenie spójnego przekazu na wszystkich kanałach komunikacji marketingowej. Oznacza to, że produkty, z którymi klient spotyka się online, offline również powinny nawiązywać do tych samych wartości, tonu i stylu. Przykładem może być konsekwentne wykorzystywanie logo, określonych motywów graficznych, kolorystyki, czcionek, brand hero czy charakterystycznych sloganów – rozpoznawalnych zarówno w przestrzeni cyfrowej, jak i rzeczywistej.

          Stworzenie spójnego przekazu i jednolitej identyfikacji wizualnej we wszystkich kanałach komunikacji sprawia, że marka wydaje się godna uwagi i zaufania, stabilna i profesjonalna. Kiedy odbiorcy przeglądają materiały firmowe online, a potem spotykają się z nimi w formie drukowanej, spójność wizualna pozwala im poczuć się pewniej i rozpoznać, że mają do czynienia z tą samą firmą, z którą już wcześniej doświadczyli kontaktu.

          Wpływ mediów społecznościowych i narzędzi online

          Istotną kwestią w zakresie integrowania tradycyjnych materiałów firmowych z działaniami marketingowymi w sieci będzie odpowiednie wykorzystanie mediów społecznościowych i innych narzędzi online. Publikowanie fragmentów broszur, katalogów czy zdjęć ulotek na platformach społecznościowych to bowiem bardzo silne narzędzie zwiększania zasięgu i widoczności tych materiałów. A gdy są wyjątkowo atrakcyjne – również zachęta do ich dalszego udostępniania.

          Wykorzystanie SM i narzędzi online otwiera pole dla wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych, konkursów czy programów lojalnościowych. Zasięgi można zwiększać, zapraszając do współpracy partnerów w sieci, nawiązując współpracę z influencerami, tworząc na firmowym blogu lub vlogu regularne treści powiązane z materiałami firmowymi czy organizując webinaria i prezentacje online.

            Znaczenie regularnego pomiaru skuteczności działań

            Warto pamiętać o regularnym pomiarze efektywności prowadzonych działań

            Ich skuteczność, sprawdzimy, analizując dane, takie jak ilość odsłon, interakcji czy konwersji. W ten sposób łatwo zaobserwować które kanały komunikacji
            i jakie materiały firmowe wywołują największe poruszenie. Dzięki temu łatwiej dostosujemy strategię marketingową i będziemy w stanie kontynuować integrację online i offline w sposób przynoszący maksymalne korzyści. A także wdrożyć korekty tam, gdzie dostrzegamy niską skuteczność określonych działań.

            Monitoring skuteczności działań marketingowych powinien być ciągły, przegląd wyników nieustannie analizowany, a zmiany śledzone w czasie na bieżąco. Świat biznesu jest dynamiczny, a preferencje i zachowania naszej grupy docelowej mogą się zmieniać, dlatego istotne jest by być elastycznym i gotowym na szybką odpowiedź.