Najważniejsze elementy skutecznego katalogu firmowego

Najważniejsze elementy skutecznego katalogu firmowego

Pomimo szybkiego rozwoju marketingu cyfrowego i przeniesienia dużej części działań reklamowych i promocyjnych do sieci, katalog firmowy to wciąż nadzwyczaj skuteczne narzędzie pozyskiwania klientów. Forma książeczki nadal jest atrakcyjna, bo dostarcza czytelnikom znacznie więcej doznań i ma unikatowe korzyści, takie jak łatwość przeglądania, możliwość personalizacji, trwałość czy budowanie zaufania wobec marki. Nadzwyczaj istotne jest pierwsze wrażenie, z jakim mamy do czynienia, biorąc katalog do ręki, dlatego warto zadbać o jego oprawę, wysoką jakość wnętrza i adekwatność.
Skuteczne katalogi firmowe stanowiące część kompleksowej strategii marketingowej to narzędzia, w które zdecydowanie warto inwestować.

    Skuteczny katalog firmowy – czyli jaki?

    Choć sam pomysł wprowadzenia na rynek książeczki z prezentacją firmy, jej produktów i usług oraz strategii i ideologii jest doskonałym pomysłem wspierającym reklamowe działania, liczyć będzie się mnóstwo szczegółów, które pokażą, czy została ona należycie przygotowana. Aby spełniła pokładane
    w niej nadzieje, musi zostać odpowiednio przygotowana i uwzględniać elementy takie jak:

      Prezentacja firmy

      Przedstawienie produktów lub usług

      Projekt graficzny i oprawa wizualna

      Dane kontaktowe

      Spójność z marką, która buduje wiarygodność

      Katalog firmowy jest rodzajem subtelnej reklamy, a więc formą rzadko dziś spotykaną i cenioną, taką, która nie narzuca się klientowi. W przeciwieństwie
      do kłujących w oczy intensywnych banerów, wyskakujących znienacka reklam czy niechcianych powiadomień, można sięgnąć po niego tylko wtedy,
      kiedy ma się na to ochotę, bądź odłożyć do szuflady, na biurko lub do teczki z rzeczami wartymi uwagi i zapamiętania. To w dużej mierze od jakości katalogu i jego graficznej formy będzie zależeć siła, z jaką będzie on urzekał odbiorców. Warto przygotować taki, który aż chce się wziąć do ręki i przejrzeć!

        Prezentacja firmy i profilu działalności

        Skuteczny katalog firmowy powinien przede wszystkim maksymalnie precyzyjnie i klarownie prezentować profil działalności i misję przedsiębiorstwa
        – tak, aby przekaz był jasny i zrozumiały dla klienta. Potrzebne będą wszystkie najważniejsze informacje, jak nazwa firmy, jej korzenie, wyznawane wartości, idee czy obszary działalności – wszystkie pogrupowane w czytelny sposób, najlepiej w porządku logicznym i w sposób łatwy do odnalezienia. Ta część katalogu powinna budować w oczach klienta zrozumiały przekaz, przybliżający tożsamość firmy, jej charakter i miejsce na rynku. Tutaj skupiamy się na unikatowych zaletach działalności wyróżniających ją spośród konkurencji, kluczowych osiągnięciach i doświadczeniu, podkreślając profesjonalizm
        i wiarygodność. Opowieścią o historii i ewolucji brandu oraz misji i wyznawanej filozofii zbudujemy natomiast więź emocjonalną i sprawimy, że klienci będą mogli zidentyfikować się z firmowym komunikatem.

        Rzetelne przedstawienie produktów i usług

        Zadaniem katalogu będzie skuteczne przedstawienie produktów lub usług oferowanych przez firmę. Z tego powodu należy skoncentrować się na dostarczeniu czytelnikom szczegółowych informacji, które pomogą im zrozumieć wartość i zalety firmowej oferty. Potrzebne będą opisy produktów lub usług uwzględniające ich główne cechy, funkcje i zastosowania, napisane językiem jasnym i przystępnym dla odbiorcy. Formułując charakterystyki usług
        i produktów, zadbajmy o przedstawienie korzyści, jakie klient może osiągnąć poprzez korzystanie z oferty, oraz wskażmy, w jaki sposób firma może rozwiązać problemy lub spełnić potrzeby klienta. Podkreślenie wartości, którą dostarcza marka, może przekonać czytelników do skorzystania z oferty.
        W przypadku specjalistycznych produktów lub usług z pewnością przydadzą się specyfikacje techniczne. Łatwiej będzie poruszać się po katalogu,
        jeśli dobrze zorganizujemy jego strukturę – dzieląc ofertę na sekcje czy kategorie.

          Dobry projekt graficzny i oprawa wizualna

          Kolejnym ważnym elementem skutecznego katalogu firmowego jest dobry projekt graficzny i atrakcyjna oprawa wizualna. Pamiętajmy, że wygląd katalogu ma kluczowe znaczenie w przyciąganiu uwagi i wzbudzaniu zainteresowania, powinien zachęcać klienta do sięgnięcia po niego i nie pozwolić mu łatwo oderwać się od lektury. Przydadzą się efektowne ilustracje i grafiki, profesjonalne zdjęcia i estetyczna forma całości. Ważne jest również, by projekt graficzny katalogu był spójny z identyfikacją wizualną firmy. Należy zastosować odpowiednie kolory i fonty oraz wykorzystać określony styl związany
          z marką, żeby prezentacja była spójna z resztą materiałów promocyjnych. Właściwie dobrana kompozycja graficzna i układ stron to także większa czytelność i łatwość przeglądania katalogu, a przystępny układ, odpowiednie nagłówki, podział na sekcje, listy i wypunktowania zapewnia łatwiejszą nawigację i wyższą funkcjonalność.

            Łatwo dostępne i czytelne dane kontaktowe

            W katalogu koniecznie muszą się znaleźć czytelne dane kontaktowe, które ułatwią klientowi nawiązanie kontaktu z firmą. Dobrze widoczne informacje,
            jak numer telefonu, adres siedziby firmy, e-mail czy strona internetowa, dadzą bezpośredni dostęp do przedstawiciela firmy i umożliwią uzyskanie odpowiedzi na pytania i wątpliwości. By uniknąć frustracji, dobrze będzie określić godziny pracy, w jakich możliwy jest kontakt. Jeśli firma ma punkt stacjonarny, do którego klienci mogą przyjść osobiście, podajmy również i ten adres – dla osób które preferują tradycyjne formy porozumiewania się. Ponieważ wielu współczesnych klientów ceni sobie korzystanie z internetu w celu zdobycia informacji o firmie czy złożenia zamówienia online, pamiętajmy
            o umieszczeniu w katalogu również adresu strony internetowej. Wszystkie dane kontaktowe powinny być czytelne i łatwo dostępne, dla porządku umieśćmy je więc na początku lub na końcu katalogu, w widocznym miejscu, z dodatkowym formatowaniem w postaci pogrubienia czy wyróżnienia kolorystycznego.

              Spójność z identyfikacją wizualną marki

              Ostatnim, ale nie mniej istotnym elementem katalogu firmowego jest spójność z marką, co oznacza, że książeczka powinna odzwierciedlać charakter, wartości i estetykę marki – zarówno pod względem graficznym, jak i treści. Można to uzyskać, wykorzystując kolory, fonty, logo, grafiki i inne elementy identyfikacji wizualnej – rozpoznawalne i bezpośrednio kojarzone z brandem, ale istotny jest również ton, styl i przekaz zgodny z misją marki. Tego typu postępowanie buduje wiarygodność i zaufanie oraz wzmacnia wizerunek firmy. Jeśli promuje się ona jako nowoczesna i innowacyjna, katalog powinien odzwierciedlać nowatorskie cechy, a gdy ideowo stawia na ekologię i zrównoważony rozwój, to broszura powinna zostać wykonana z materiałów przyjaznych dla środowiska. Dzięki temu katalog staje się częścią większego systemu marketingowego, który współgra ze wszystkimi innymi materiałami promocyjnymi i komunikacją z klientami.