Wayfinding – czym jest?

Wayfinding – czym jest?

Wayfinding w kontekście projektowania graficznego odnosi się do tworzenia systemów oznakowania. Są to informacje, które pomagają ludziom poruszać się w przestrzeni i zrozumieć jej organizację. W praktyce wayfinding można zdefiniować jako system nawigacji przestrzennej, dzięki której znalezienie właściwej drogi jest łatwiejsze.

    Wayfinding – system oznakowania czytelny dla każdego

    Jak nie zgubić się na lotnisku i zdążyć do terminalu na odprawę pasażerów przy gate 17? Odpowiednie oznakowanie sprawia, że odbiorca znajdujący się
    w nieznanym mu miejscu jest w stanie szybko określić swoje położenie, a także bez trudu odnaleźć drogę do wyznaczonego celu.

    Proces projektowania elementów oznakowania przestrzeni jest wyjątkowy. Liczą się wyłącznie oryginalne, indywidualne rozwiązania, które muszą połączyć wiele elementów w jeden spójny system, czytelny dla każdego odbiorcy.

      Oznakowanie nowej przestrzeni – brief i oferta

      Wayfinding, podobnie jak inne prace polegające na projektowaniu graficznym, zaczyna się od zdefiniowania zadania. Na wstępie brief i oferta, dwa elementy, które pozwolą na brzegowe ustalenia co, kiedy i w ramach jakiego budżetu jest do zrobienia.

      Brief pozwala agencji szczegółowo zapoznać się oczekiwaniami Klienta. Na podstawie briefu powstaje prezentacja – idea/koncepcja wayfinding, unikatowy pomysł na oswojenie nowej przestrzeni. Oczekiwania sformułowane przez klienta w briefie zamieniają się w konkretne obrazy, kolory i treści.
      Jest to kluczowy moment, w którym agencja przedstawia klientowi zarys swojego oryginalnego projektu, tak aby mógł on spełnić jego główne założenia. Poniżej znajdują się kluczowe aspekty wayfinding w projektowaniu graficznym.

        Strategia projektowania systemu oznakowania przestrzeni

        Wayfinding to strategiczne zadanie i niezwykle precyzyjny proces projektowania, który łączy wiele dyscyplin, od psychologii behawioralnej po projektowanie produktów, projektowanie graficzne i inżynierię. Celem tworzenia systemu nawigacji przestrzennej jest zapewnienie skutecznych projektów oznakowania, często dla dużych, złożonych środowisk w międzynarodowej, multikulturowej i wielojęzycznej społeczności.

          Wayfinding – język graficzny

          Czytelne oznakowanie przestrzeni tworzy język graficzny składający się z typografii, ikonografii, kolorów, wzorów, symboli, oznakowania, map, schematów, grafik środowiskowych i innych elementów. Chcemy tworzyć inspirujące, ale jednocześnie funkcjonalne oznakowanie przestrzenne, które zapada w pamięć
          i jest przyjazne dla każdego. Wayfinding ma za zadanie ułatwienie nawigacji, dlatego informacje są podawane w najbardziej przejrzysty i zachęcający sposób.

            Uniwersalny … jak wayfinding

            Wayfinding obejmuje całą przestrzeń i dotyczy wszystkiego, co znajduje się w danej przestrzeni. Z tego powodu musi być uniwersalny, ponadczasowy
            i wszechstronny
            . Mamy klientów działających w sferze publicznej dla zróżnicowanych zbiorowości. Wayfinding jest potrzebny na lotnisku pasażerom spieszącym z walizkami do odprawy, ale nie tylko. Nawigacja jest też niezbędna w takich sektorach jak:

              Transport publiczny: dworce, stacje kolejowe, lotniska

              Sektor ochrony zdrowia dla pacjentów i personelu medycznego

              Branża hotelarska dla gości hotelowych

              Studia architektoniczne i projektanci wnętrz dla użytkowników obiektów

              Sektor edukacji dla uczniów, studentów i kadry pedagogicznej

              Miejsca użyteczności publicznej m.in. parki publiczne i stadiony miejskie

              Doświadczenie agencyjne w realizacji projektów wayfinding

              Projektanci wayfinding zwykle mają wszechstronne umiejętności niezbędne do zrozumienia warunków przestrzeni i wyczucia potrzeb odbiorców.
              Designer tworzący projekty oznakowania przestrzennego wykorzystuje umiejętności z zakresu projektowania graficznego, architektonicznego
              i środowiskowego. Stanowisko to wymaga zazwyczaj solidnego
              portfolio z zakresu projektowania graficznego, przemysłowego lub wnętrz,
              a także architektury i planowania miejskiego.

              Podczas realizacji projektu zapewniamy również nadzór autorski, dbając o to, aby proces wykonawczy przebiegał zgodnie z założeniami projektowymi.
              Co więcej, wnikliwa analiza zachowań użytkowników pozwala nam zapewnić atrakcyjne i efektywne rozwiązania dla każdego budynku czy przestrzeni.